Gammel database info som metatags
Fra : Storm

Dato : 28-07-05 22:18

Måske lidt uldent udtrykt, men er der nogen der kan sige om man
(forholdsvis let) kan hente en gammel databases informationer om et
billedarkiv ind i billederne som "metatags"? - eller er der kun copy -
paste muigheden?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Christensen

Dato : 28-07-05 23:27

Fra : Storm

Dato : 29-07-05 21:59

Martin Christensen <martin.sand.christensen@gmail.com> wrote:

> Du bør være mere præcis og informativ, når du stiller spørgsmål. Når
> vi intet ved om din database og dine billeder, er det næsten umuligt
> at give dig et fornuftigt svar.
>
> Hvad er for dig en "forholdsvis let" måde at indskrive data som
> metatags? For mig vil det sikkert være forholdsvist let at smide et
> Python-script sammen, der snakker sammen med databasen og ændrer
> billedernes headere. Hvad vil være en acceptabel løsning for dig?
>
> Selv om dit problem involverer databaser, vil du måske have mere held
> med at spørge i dk.edb.programmering, da det umiddelbart lader til at
> [...]

Du har selvfølgelig ret.

Jeg prøver, men jeg ved ikke meget om det. Jeg er grafiker og ikke
databaseprogramør.
Jeg har fået en gammel billeddatabase "Prelude", som ikke bliver lavet
mere. Jeg har ikke fået en serverversion, men kun en
enkeltbrugerversion.
Den bruges sådan at man kan søge på et ord eller nogle info og derefter
få oplyst på hvilken arkiveret cd man kan hente billedet på.
Billederne er tif billeder uden nogen metadata eller info af nogen
slags.

Nu skal jeg lægge billederne ind i en ny database (eRez) som
understøtter info i billederne (metadata? siger man ikke sådan).

Jeg har prøvet at lave f.eks en oversigt over 1 cd fra Prelude
"databasen" og så eksportere teksten, det kan jeg godt. Kunne der så
være en muglighed for at importere teksten til de respektive billeder på
den tilsvarende cd - eller en mappe indeholdende billederne fra cd'en?

Jeg spurgte faktisk allerførst i en prepress gruppe fordi jeg
forestiller mig at andre har eller har haft samme opgave med lignende
forældede programmer. Her fik jeg dette svar:

> Do you have the Prelude server software? Can you get it to, say, print it
> to PDF? Then you could scrape the pages, and there are some tools that will
> do that for you.
>
> For a system of that vintage it could be that the binary format will be too
> poorly documented and convoluted to bother with writing a hack reader. But
> I am guessing.

- Altså, en antydning af at det nok ikke kan lade sig gøre, men måske
det ville afgøres hvis jeg kunne vise hvordan den tekst jeg kan
eksportere fra Prelude billedbasen ser ud?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 29-07-05 22:26

Fra : Leif Neland

Dato : 10-08-05 08:52

> - Altså, en antydning af at det nok ikke kan lade sig gøre, men måske
> det ville afgøres hvis jeg kunne vise hvordan den tekst jeg kan
> eksportere fra Prelude billedbasen ser ud?

Kan du få teksten ud i et kendt format, helst tekst (dvs ikke pdf eller
lign.), er det et stort skridt på vejen.

Leif