Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
KOnvertere fra F3 til 4% før tid?
Fra : Jens Jakob Andersen

Dato : 28-07-05 14:06

Hej

Vi har et F3 som udløber 31/12-2006.

Vi overvejer at skifte til 4% fast (med mulighed for afdragsfrihed), ca. nu.

Det er svært at gennemskue regnestykkerne - så er der nogle herinde som har
overblik og erfaring med det?

Vores tanke er, at stiger renten 1%, tjah, så er 4% 5-6 kurspoint dårligere
pr 31/12-2006 og så skal vi af med 100.000 kr mere for at omlægge.

Omvendt - det koster noget knast NU at indfri for 1.8 mio F3 før tid - vel
et sted mellem 35000 og 70.000 alt efter hvordan man regner på det.

Hvad er jeres erfaring og forslag?

Mvh

Jens

Fra : anders majland

Dato : 28-07-05 16:38

> Vi har et F3 som udløber 31/12-2006.
> Omvendt - det koster noget knast NU at indfri for 1.8 mio F3 før tid - vel
> et sted mellem 35000 og 70.000 alt efter hvordan man regner på det.

I har valgt et F3 fordi i havde mod på at gamle lidt ... Det eneste i med
sikkerhed får ud at at springe fra før tid er ovenstående udgift.... Så mit
forslag vil være at bevare isen i maven 1,5 år endnu ...

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-07-05 20:04

In article <42e8d828$0$48435$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Jens Jakob Andersen wrote:
> Hej
>
> Vi har et F3 som udløber 31/12-2006.
>
> Vi overvejer at skifte til 4% fast (med mulighed for afdragsfrihed), ca. nu.

I har vel valgt F3 for at holde renten fastlåst i 3 år, og fordi i
ikke rigtigt har troet på flexlån. Såfremt man har troet på flexlån er
man nemlig i F1, da den giver mulighed for at følge renten ned, og
billigere omlægning når renten stiger. F3 o.lign. misfostre er noget
kreditforeningerne har lavet for at score penge på kunderne.

> Det er svært at gennemskue regnestykkerne - så er der nogle herinde som har
> overblik og erfaring med det?

Der er 2 muligheder:
1. Du køber de underliggende obligationer til markedspris på børsen,
og du kan regne med de er over kurs 100.
2. Du indfrier til kurs 100, og betaler differencerenter til kreditforeningen

> [...]
>
> Omvendt - det koster noget knast NU at indfri for 1.8 mio F3 før tid - vel
> et sted mellem 35000 og 70.000 alt efter hvordan man regner på det.

Få kreditforening / bank til at regne på det. de kan fortælle hvilken
af de 2 metoder der er billigst, og hvad det koster.

Jeg har lagt et F1-lån med restløbetid på 20 år om.

Det nye 20-års 4% lån på 750.000 kr fik jeg 7147,07 kr for at tage.
det ser ikke ud til at jeg måtte betale mere end 1-2000 kr for at
indfri det gamle.