Gratis psykolog....
Fra : Flemming

Dato : 28-07-05 11:09

Hej,

Er der nogle herinde der kender til følgende :

Jeg har læst (kan ikke huske hvor) et sted, at man kan få nogle gratis
psykolog timer, via sin læge.... Er der nogle der ved hvordan dette foregår,
hvad man skal gøre osv. ?

Håber der er en der kan hjælpe..... psykologer er jo desværre så dyre, så
håber dette ville kunne lade sig gøre....

Tak for hjælpen

En søgende sjæl

Fra : Padmé Amidala

Dato : 28-07-05 18:11

On Thu, 28 Jul 2005 12:09:17 +0200, Flemming wrote:

> [...]
>
> Håber der er en der kan hjælpe..... psykologer er jo desværre så dyre, så
> håber dette ville kunne lade sig gøre....

Hej
Lægen har nogle helt klare regler for hvem der kan få ordineret
psykologsessons, hvilket i øvrigt slet ikke er gratis, men er et tilskud
til betalingen af 10 timer.
Hvad de klare regler er er jeg dog lidt i tvivl om, men ved, at nogle af
dem er:
Du har mistet et meget nært familiemedlem
Du har været udsat for traumatiske oplevelser, såsom incest, vold,
trafikulykker.
Der er nogle flere i samme stil, men p.t. kan jeg ikke huske dem.

MVH
Padmé

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 18:16

> [...]
>
> Jeg har læst (kan ikke huske hvor) et sted, at man kan få nogle gratis
> psykolog timer, via sin læge.... Er der nogle der ved hvordan dette

Man kan ikke få gratis psykologhjælp efter henvisning fra lægen, men du kan
få tilskud fra den offentlige sygesikring.
Man skal dog opfylde visse krav for at kunne få sådan en henvisning.

Kan ikke huske alle kravene i hovedet, men nogle af dem er:
- Nært familiemedlem er psykisk sygt
- Have været udsat for en katastrofe
- Mistet nært familiemedlem efter alvorlig sygdom eller selvmord

Louise

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-05 18:19

Flemming skrev den 28-07-2005 12:09:

> En søgende sjæl

Der er også andre muligheder.

Via mit medlemskab i akassen har jeg adgang til en psykolog. Eller bedre
sagt: erhvervspsykolog.
Der bliver ikke gravet i min fortid (jo lidt, men det er fremadrettet
gravning ), men mere af den handlingsanvisende råd og samtale.
Det har været utrolig gavnligt for mig.
Nok noget af det bedste jeg har gennemgået af processer.

Hvad med din fagforening/akasse? Er der mon muligheder der?

Derudover er det også muligt at få samtalesessioner hos en psykiater,
såfremt din læge vurderer at det hjælper dig.
Så vidt jeg husker - ikke hænge mig, hvis det er forkert - så er
psykiatere omkostningsfri at bruge, når man får en henvisning fra sin læge.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Helle

Dato : 28-07-05 18:47

"Flemming" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er en der kan hjælpe..... psykologer er jo desværre så dyre, så
> håber dette ville kunne lade sig gøre....

Hejsa.
Du kan blive henvist til Distriktspsykiatrisk afdeling/psykiatrisk
afdeling - her kan du gå til samtaler hos en psykolog gratis.

Hvis det er en direkte krise, overfald, mord, voldtægt, ulykke osv kan du
blive henvist til en psykolog af din læge og her dækker sygesikringen så
noget af det, men ikke det hele.

Mvh Helle

Fra : Futte

Dato : 29-07-05 17:15

Hvis du evt er på førtidspension, så er det måske muligt at du kan få lov
til at bruge den psykolog der er tilknyttet din kommune. Det har jeg fået
efter jeg søgte om det. Men det er nogle år siden, så det er muligt at der
er ændret i reglerne på dette område.
Du kan ikke få en henvisning til gratis psykolog via din læge til "alm."
problemer du lige skal have vendt. Men jeg vil også, som andre er inde på,
at du kan gøre brug af en psykiater. De er ofte lige så gode som en psykolog
og går ind for samtaleterapi. Medicin har du jo lov at sige nej til. En
psykiater kan du få en "gratis" henvisning til, dog er der ofte lang
ventetid. Men tal med din læge om det.

M.v.h.

LH