hvordan gør jeg det? forslag?
Fra : Samir Munir

Dato : 04-06-01 22:15

Hej i hardcore fotofolk,

jeg søger noget info omkring en fototeknik.

Jeg har set nogle resultater fra den teknink jeg nu vil beskrive, men
har ikke set eller fundet eksakte "opskrifter". Teknikken kan give
stationære objekter sådan nogle fartstriber ved at man
undereksponeringen ændrer på brændvidden.

Det der er min ide er :

- at opstille en stor bukket røde bloster (fx. roser eller tulipaner).
- fokuserer skarpt på netop en enkelt blomst og under eksponering
dreje på zoom objektivet. Resultatet skulle gerne være at jeg opnår
nogle "fartstriber" og den blomst jeg initialt fokusede på er den
skarpeste.

Men nu er spørgsmålet så:
- hvor lang en eksponering skal jeg vælge? 1/8 sec eller længere fx.
1 sek.
- Hvad med brændvidden?
er det smartest at vælge fx. 35 også dreje objektivet opad mod fx. 100
eller
skal jeg starte med noget stort og gå ned?
Hvor hurtigt skal der zoomes? jeg har erfaret at jeg med et nogen
lunde jævnt tempo kan zomme fra 35/50 til 100 mm på 1 sec.

Hvad med området jeg skal arbejde med? hvor stort et spænd.

Jeg ved godt, at jeg skal eksperimentere, men hvis der nu er nogen der
har erfaring med dette her, så ville det jo ikke skade.

er der nogen der har fudnet noget litteratur på nettet omkring det?

mvh
samir
mvh
Samir Munir
samir.munir[remove_this]@doctor.com

P.S.: Svar gerne også til min email

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 05-06-01 08:25

Mon, 04 Jun 2001 21:14:55 GMT, skrev
samir.munir[remove_this]@doctor.com (Samir Munir) :

>Hej i hardcore fotofolk,
>
>jeg søger noget info omkring en fototeknik.

Det lyder som et spændende projekt !!
Men jeg synes, at du også skulle prøve at poste dit indlæg i
news:dk.fritid.foto . . . . . I fotogruppen sidder der en masse
eksperter i forskellige teknikker, som sikkert kan hjælpe dig !!

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens