Server OS til SPARCengine AXi
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-05 20:53

Jeg har fået en Sun SPARCengine AXi box med en 270MHz UltraSPARC IIi
CPU, 384MB ram og dual UW-SCSI controller. Med en moderne rimelig
støjsvag SCSI disk (ex Cheata 10000.7) og en ny lydløs ATX
strømforsyning, bør den være velegnet til hjemmeserver, da den ikke er
passivt kølet og bruger væsentlig mindre strøm end x86 hardware.

Opgaverne den skal løse fo et enkelt domaine uden megen trafik, er
primært:

apache
mysql
php
perl
smtp
imap
bind
leafnode
nfs
ssh-login

Derudover skal den med tiden osse gerne kunne bruges til kerberoes,
dhcp, firewall, ldap og smb/afp.

Jeg har tidligere anvendt en iBook 300Mhz/384MB med Mac OS X til
formålet, men fik fnat af den enlige og langsomme 2.5" disk samt
Apple's til tider Storm P.-agtige implementeringer af almindelig OSS
software. Desuden bruger jeg pt. ibogen i marken.

Spørgsmålet er blot hvilket OS jeg skal vælge. Jeg er hooked på at
prøve Solaris med alle de smarte ting det kan, men osse en smule
intimideret af at tingene ikke ligener det jeg kender fra Darwin og
Linux - i særdelshed af at jeg ikke kan finde ud af hvad suns egne
alternativer hedder og dermed skal bruge en del tid på blot at finde
ud af hvilke programmer jeg skal anvende.
Derudover har kendte programmer en anden syntax end hvad jeg er vant
til.

Ud over Mac OS X har jeg en del erfaring med debian (på PPC) og
kendskab til Fedora/Redhat på x86. Mac OS X/Darwin er ikke en
mulighed, og det samme gælder Redhat/Fedora som ikke længere udvikles
til SPARC. Debian som jeg kender godt, og hvis pakkesystem jeg er vild
med, findes ikke i en fuld UltraSPARC version, men kun i en version
med 64bit kerne og 32bit userland.

Hvad er der af alternativer? OpenBSD, NetBSD - andre linux
distributioner? Skal jeg bare bide i det sure æble og bruge Solaris?

Og hvilke fordele/ulemper har de forskellige løsninger.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Alex Holst

Dato : 27-07-05 23:08

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Opgaverne den skal løse fo et enkelt domaine uden megen trafik, er
> primært:
[..]
> Hvad er der af alternativer? OpenBSD, NetBSD - andre linux
> distributioner? Skal jeg bare bide i det sure æble og bruge Solaris?

Du kaldte ikke OpenBSD og NetBSD for "Linux distributioner" gjorde du?
Hvorfor er det at bide i det sure æble at bruge Solaris?

Så vidt jeg kan se har du ikke nogle krav der ikke kan løses af næsten
hvilket som helst system du kan få installeret på den hardware. Vælg det
system der er kendt af flest i din omgangskreds.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 27-07-05 23:14

Eller vælg det der umiddelbart passer bedst til hardwaren!

Det er ikke særlig fedt at lede efter support til "eksotiske"
kombinationer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-05 23:52

Lars Angus Lyons <angus@spliph.net> wrote:
> Eller vælg det der umiddelbart passer bedst til hardwaren!

> Det er ikke særlig fedt at lede efter support til "eksotiske"
> kombinationer.

Den er såmænd ikke så eksotisk i SPARC sammenhæng. Desuden er der blot
behov for SCSI controler og netkort da det er en server. Det er der
ikke problemer med under hverken linux eller BSD'erne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-05 23:49

> Du kaldte ikke OpenBSD og NetBSD for "Linux distributioner" gjorde du?

nej, men "andre" henvises der til debian og redhat/fedora.

> Hvorfor er det at bide i det sure æble at bruge Solaris?

indlæringskurven, indlæringskurven. Den er lang, og endnu længere når
man eks, har spendret 5 år på at undgå vi. I solaris 10 mangler jeg
for mig helt ordinære værktøjer som locate, top, nano og less.

> Så vidt jeg kan se har du ikke nogle krav der ikke kan løses af næsten
> hvilket som helst system du kan få installeret på den hardware. Vælg det
> system der er kendt af flest i din omgangskreds.

dutter ikke... Mac OS X kører ikke på SPARC. Desuden er jeg træt af
den dårlige dokumnetation Apple leverer.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-07-05 07:40

> indlæringskurven, indlæringskurven. Den er lang, og endnu længere når
> man eks, har spendret 5 år på at undgå vi. I solaris 10 mangler jeg
> for mig helt ordinære værktøjer som locate, top, nano og less.

www.blastwave.org.

Allan Joergensen

"Thought I'd something more to say..."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:20

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> www.blastwave.org.

kiger

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 09:17

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> indlæringskurven, indlæringskurven. Den er lang, og endnu længere når
> man eks, har spendret 5 år på at undgå vi.

Bruger man Unix bør man have det lille vi-kørekort samt et System-V
værktøjskasse. I gamle dage (førend der var diverse linux rescue
cd'er) kunne kendskab til vi være dén ting der var redningsplanken
inden den totale reinstallation.

> I solaris 10 mangler jeg for mig helt ordinære værktøjer som locate,
> top, nano og less.

Ikke en del af System V.

> dutter ikke... Mac OS X kører ikke på SPARC. Desuden er jeg træt af
> den dårlige dokumnetation Apple leverer.

Tjah, havde Steven JObs nu fået et godt tilbud fra Sun istedet for
Intel...

Men, måske er det ikke den rigtige maskine for dig?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> værktøjskasse. I gamle dage (førend der var diverse linux rescue
> cd'er) kunne kendskab til vi være dén ting der var redningsplanken

tja jeg er e rnok nød til at bide i det sure æble. genvejene /kan/ bare
ikke brænde sig fast i min hukommelse. Emacs/pico/nano kan jeg bruge,
men bruger ellers jed i det daglige, hvilket er en kende besværlkigt når
jeg bevæger mig bort fra mine egen maskiner.

> Ikke en del af System V.

hvad katten skal jeg så bruge til at hitte ting på disken og overvåge
processor? Nogen forslag?

> Tjah, havde Steven JObs nu fået et godt tilbud fra Sun istedet for
> Intel...

Det havde vist ikke hjulpet på Appes indstilling til dokumentation.
Selve deres Macintosh koncept gør jo en dyd ud af manglen på
dokumentation.

> Men, måske er det ikke den rigtige maskine for dig?

Det er muligt, nu prøver jeg i al fald.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:22

> [...]

tja jeg er er nok nød til at bide i det sure æble. genvejene /kan/ bare
ikke brænde sig fast i min hukommelse. Emacs/pico/nano kan jeg bruge,
men jeg bruger ellers jed i det daglige, hvilket er en kende besværligt
når jeg bevæger mig bort fra mine egne maskiner.

> Ikke en del af System V.

hvad katten skal jeg så bruge til at hitte ting på disken og overvåge
processer? Nogen forslag?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-07-05 14:42

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> [...]
> når jeg bevæger mig bort fra mine egne maskiner.

> hvad katten skal jeg så bruge til at hitte ting på disken og overvåge

Top, joe, less og findutils findes på sunfreeware. Og Bash, men følger
den ikke med Solaris 10? (locate ligger i findutils). Men jeg må
indrømme at jeg er blevet lidt træt af at holde alting opdateret
(eller få IT enheden til det). Det bliver hurtigt til 20 pakker hvis
man også skal kunne kompilere, TeX-e, osv. Der er linux'ernes
opdateringsmekanismer langt mere bekvemme.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-07-05 16:40

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> den ikke med Solaris 10? (locate ligger i findutils). Men jeg må
> indrømme at jeg er blevet lidt træt af at holde alting opdateret

> [...]

"Data, you're circling the room like a buzzard." - Picard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 20:22

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Top, joe, less og findutils findes på sunfreeware. Og Bash, men følger
> den ikke med Solaris 10? (locate ligger i findutils).

jo bash er med, tak for tippet om findutils.

> [...]
> man også skal kunne kompilere, TeX-e, osv. Der er linux'ernes
> opdateringsmekanismer langt mere bekvemme.

ja heldigvis drejer det sig kun op én maskine her.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 14:48

> [...]

> men jeg bruger ellers jed i det daglige, hvilket er en kende besværligt
> når jeg bevæger mig bort fra mine egne maskiner.

På et tidspunkt havde jeg logget ind på så mange uopsatte konti på
ditto maskiner, at jeg simpelthen lærte mig det nødvendige. I dag kan
jeg klare mig ved at skrive "bash" på en Solaris boks og så bruge
standardværktøjerne for resten.

De unge i dag aner ikke hvor godt de har det :)

> hvad katten skal jeg så bruge til at hitte ting på disken og overvåge
> processer? Nogen forslag?

Jada. Installer dem bagefter. sunfreeware.etellerandet er din ven.
LÆS VEJLEDNINGEN GRUNDIGT!

> Det er muligt, nu prøver jeg i al fald.

God fornøjelse. Det er lidt en bjergetape, men udsigten er nu flot på
toppen :)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-07-05 15:05

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> God fornøjelse. Det er lidt en bjergetape, men udsigten er nu flot på
> toppen :)

Og er kun arbejdet værd, for udfordringens skyld?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 21:00

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Og er kun arbejdet værd, for udfordringens skyld?

Nu får de jo penge for det i Touren, når de er gode nok.

Roder man med unixsystemer, er diversitetskendskab ikke dårligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-07-05 15:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> God fornøjelse. Det er lidt en bjergetape, men udsigten er nu flot på
> toppen :)

Hehe. Nå du har også læst rec.bicycles.racing for nylig? Nu må vi så
håbe at Morten kan køre den rigtige vej i rundkørslerne og holde sig
oven for grøfterne...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 20:22

> [...]

> Hehe. Nå du har også læst rec.bicycles.racing for nylig? Nu må vi så
> håbe at Morten kan køre den rigtige vej i rundkørslerne og holde sig

lige netop for mig kan det gopdt være et problem, omend jeg synes
busser, jeeps, vejbumme og uafdækkede hulle er sjover at forulykke i.
Men det kender Thhorbjørn vist lidt til fra sin tid som macbruger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 21:03

> [...]

> busser, jeeps, vejbumme og uafdækkede hulle er sjover at forulykke i.
> Men det kender Thhorbjørn vist lidt til fra sin tid som macbruger.

Nøh. Men jeg tabte skam powerbooken pga utilstrækelig fiksering på
bagagebæreren. Skærmen røg - det var ikke billigt.

Derudover har min kollega jo en 17" powerbook. Han kan slet ikke
vænne sig til at de javating jeg laver bare KØRER på hans maskine...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 21:16

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Nøh. Men jeg tabte skam powerbooken pga utilstrækelig fiksering på
> bagagebæreren. Skærmen røg - det var ikke billigt.

det var nu min ulykkefrekvens jeg henbiste til, det har ofte været oppe
og vende i dk.edb.mac.

> Derudover har min kollega jo en 17" powerbook. Han kan slet ikke
> vænne sig til at de javating jeg laver bare KØRER på hans maskine...

vds at java imodsætning til for 2-3 år siden yder og opfører sig pænt
på OSX nu?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 21:38

> vds at java imodsætning til for 2-3 år siden yder og opfører sig pænt
> på OSX nu?

Det opførte sig også pænt dengang. Det gik bare påfaldende sløvt.

De ting jeg laver er begrænset af I/O mod en server, hvorfor at
forskellen ikke er tydelig. En 1GHz powerbook er også pænt hurtig.

Det er nu stadig fascinerende at kunne tage en kæmpe klump kode og
smide det ind på en maskine som overhovedet ikke har været rørt under
udviklingen, og det bare kører i første hug.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 21:13

> [...]

> Hehe. Nå du har også læst rec.bicycles.racing for nylig? Nu må vi så
> håbe at Morten kan køre den rigtige vej i rundkørslerne og holde sig

lige netop for mig kan det godt være et problem, omend jeg synes
busser, jeeps, vejbumme og uafdækkede huller er sjovere at forulykke i.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 20:22

> [...]

> standardværktøjerne for resten.
>
> De unge i dag aner ikke hvor godt de har det :)

Gid jeg stadig var ung, så skulle jeg nok være opmærksom på hvor godt
jeg ville ha' det.

> Jada. Installer dem bagefter. sunfreeware.etellerandet er din ven.
> LÆS VEJLEDNINGEN GRUNDIGT!

i will

> God fornøjelse. Det er lidt en bjergetape, men udsigten er nu flot på
> toppen :)

æv, mind venligst ikke mig om at grunden til at jeg sidder her i min
ferie og dimser, frem for at suse op og ned af dolomitterne, er at min
Battaglin er knækket :(

....men jeg skal nok forsøge at fornøje mig med de liflige lyd af 3stk 5
år gamle 10K diske... (de er heldigvis ikke helst så liflige som de to
originale 7.2K diske)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 21:05

> [...]

> æv, mind venligst ikke mig om at grunden til at jeg sidder her i min
> ferie og dimser, frem for at suse op og ned af dolomitterne, er at min

Det vidste jeg ikke. Beklager.

Analogien kom af at jeg så sent som i dag bevægede mig nordpå vest for
Århus. Det er ikke helt så fladt som på Fyn, og det ville vist være
synd at sige at jeg er Tour-klar.

> ...men jeg skal nok forsøge at fornøje mig med de liflige lyd af 3stk 5
> år gamle 10K diske... (de er heldigvis ikke helst så liflige som de to
> originale 7.2K diske)

Du er nem at gøre glad. Jeg fik smidt en stationær ud af mit kontor
fordi den larmede for meget. Man bliver forvænt med en bærbar.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 28-07-05 12:29

On Thu, 28 Jul 2005 00:49:22 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> indlæringskurven, indlæringskurven. Den er lang, og endnu længere når
> man eks, har spendret 5 år på at undgå vi. I solaris 10 mangler jeg
> for mig helt ordinære værktøjer som locate, top, nano og less.

http://sunfreeware.com/ - det tager kun 5 minutter, så er de
nævnte værktøjer klar til brug på din server.

Men Debian eller lign. er nok bedre for dig end Solaris - eller
se om du kan bytte Sun-kassen væk for noget, som kan køre OSX.

--
Stig

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:20

Stig H. Jacobsen <stighj-at-googles-mail@nospam.invalid> wrote:

> http://sunfreeware.com/ - det tager kun 5 minutter, så er de
> nævnte værktøjer klar til brug på din server.

Det vil jeg kigge på, nu har jeg vist osse fået skaffet 3 større 10K
rpm diske i stedet for de to små 4.5GB diske der sad i Sun'en.

> Men Debian eller lign. er nok bedre for dig end Solaris - eller
> se om du kan bytte Sun-kassen v?k for noget, som kan k?re OSX.

Mac OS X er jeg ikke ineteresseret i. Jeg er træt af Apples manglende
dokumentation til elers god SW. Lige så snart man vil konfigurere
noget Apple ikke har tænkt på er man på den, da deres opsætning ofte
er noget *alternativ*.
Dokumentationen er netop en af årsagerne til at jeg er lidt lun på
Solaris. Ensartethenden i dokumentationen, eller mangel på samme, til
diverse linux distributioner et umidelbart osse et minus.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:22

> [...]

> Men Debian eller lign. er nok bedre for dig end Solaris - eller
> se om du kan bytte Sun-kassen v?k for noget, som kan k?re OSX.

Mac OS X er jeg ikke interesseret i. Jeg er træt af Apples manglende
[...]
Solaris. Ensartetheden i dokumentationen, eller mangel på samme, til

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-07-05 09:13

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Skal jeg bare bide i det sure æble og bruge Solaris?

Du vil få den bedste hardwareunderstøttelse af Sunmaskiner ved at
bruge Solaris.

Kan man bruge både OS X temrinalen og diverse Linuxdistributioner er
Solaris ikke slem at gå til, og der er nogen meget interessante server
ting i Solaris 10.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 14:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Du vil få den bedste hardwareunderstøttelse af Sunmaskiner ved at
> bruge Solaris.

ok, det kan jeg se - AXi motherbordet er vist det seneste der er
nogenlunde understøttet på BSD. Redhat som vist pt. er den drivende
faktor bag linux på SPARC holder vist deres godter for sig selv.

> Kan man bruge både OS X temrinalen og diverse Linuxdistributioner er
> Solaris ikke slem at gå til, og der er nogen meget interessante server
> ting i Solaris 10.

Det var osse min første tanke - jeg skal bare lige finde ud af hvad
linux/BSD eqvivalenterne hedder under System V og Solaris

Fra : Søren Hansen

Dato : 29-07-05 07:36

Den Thu, 28 Jul 2005 15:19:57 +0200. skrev Morten Reippuert Knudsen:
> Det var osse min første tanke - jeg skal bare lige finde ud af hvad
> linux/BSD eqvivalenterne hedder under System V og Solaris

Så kan du ikke undvære denne her:
http://bhami.com/rosetta.html

--
| Søren Hansen | Linux2Go | http://Linux2Go.dk/ |
| Seniorkonsulent | Lindholmsvej 42, 2. TH | +45 46 90 26 42 |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-05 10:18

Søren Hansen <sh@linux2go.dk> wrote:

> Så kan du ikke undvære denne her:
> http://bhami.com/rosetta.html

Det er vist lige hvad jeg har brug for.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-07-05 02:05

Søren Hansen <sh@linux2go.dk> wrote:

> Så kan du ikke undvære denne her:
> http://bhami.com/rosetta.html

Den var slet ikke saa tosset endda, jeg er ved at foele mig nogenlunde
tryg ogsaa uden gnu vaerktoejerne, som jeg endnu ikke har faaet lagt
paa, da 10k diskene lige skulle tjekkes for daalige blokke inden jeg
gik i gang med den endelige installation.
Google soegning paa "solaris AND *funktionen jeg vil udfoere*" virker
ogsaa forbavsende godt, selv Suns sider er tilsyneladende
velindexerede af google. Det kunne Apple laere noget af...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 11:06

> [...]
> alternativer hedder og dermed skal bruge en del tid på blot at finde
> ud af hvilke programmer jeg skal anvende.

imho bør man bruge Solaris på en sun-maskine.. hvis der er værktøjer
man savner kan de evt. hentes fra sunfreeware eller blastwave som
Allan Jørgensen nævner.

Hvis man bliver træt af den måde Solaris' standardværktøjer opfører
sig på kan man ofte installere gnu's tilsvarende og sætte
/usr/local/bin først i PATH.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-07-05 13:28

On 29 Jul 2005 10:05:40 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Hvis man bliver træt af den måde Solaris' standardværktøjer opfører
> sig på kan man ofte installere gnu's tilsvarende og sætte
> /usr/local/bin først i PATH.

Det er måden at overleve Solaris på.

(Mig for 5 minutter siden: "Hvorfor virker cp -a ikke!?")

/usr/ucb først i PATH hjælper også.

--
Stig