Problemer med Javascript
Fra : Tinna Jakobsen

Dato : 27-07-05 21:14

Jeg er nybegynder i css og er ved at lave min side om hertil.
Da jeg havde ændret min forside opdagede jeg at min tekst som
skulle scrolle (opdateringer) på forsiden pludselig ikke virker i
Firefox men den virker i IE - Hvad er der galt ?
http://www.paimonahs.dk/

Jeg har desuden ændret min side under kontakt, nederst på siden
er der en "Til toppen" knap, som skulle scrolle op til toppen,
den virker pludselig ikke i hverken Firefox eller IE - nogen som
kan komme med et bud på det ?
http://www.paimonahs.dk/sider/kontakt.htm#null

Jeg har ikke ændret på nogen af tingene og er desværre så grøn,
at jeg ikke selv kan finde fejlen.

Tinna Jakobsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-07-05 21:49

Tinna Jakobsen skrev:

> [...]
>er der en "Til toppen" knap, som skulle scrolle op til toppen,
>den virker pludselig ikke i hverken Firefox eller IE - nogen som

Kan ikke hjælpe med det, da menuen ikke virker i min browser,
Opera.

Prøver så med IE, åh for...

Du har et ingen højreklik, så du ønsker altså ikke at vi må se
din kode, så forvent ingen hjælp (fra mig), så jeg undlader også
at svare på den del, som jeg kan svare på.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-05 21:57

Tinna Jakobsen skrev:

> [...]
> skulle scrolle (opdateringer) på forsiden pludselig ikke virker i
> Firefox men den virker i IE - Hvad er der galt ?

Flere ting. Dels har du en del fejl i din html-kode - det er en god
ide at starte med at rette dem (se evt. hvordan det gøres her:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>)

Du forsøger også at forhindre højreklik på din side (jeg opdagede
det først da jeg kiggede koden igennem - den slags virker nemlig
ikke i min browser). Det er en dårlig ide at pille ved browserens
menufunktioner - og det er specielt en dårlig ide at forsøge at
forhindre folk i at kigge i koden når man samtidig beder om hjælp
til den. Se evt. artiklen her: <http://www.html-faq.dk/1014.asp>.

Din scroll-tingest ser ud til at være lavet med marquee. Det er
ikke non-standard element der ikke er ensartet understøttet i
forskellige browsere. Så vidt jeg husker understøtter Firefox kun
vandret scroll i en marquee. I Opera scroller den første linje
o.k., men de to næste bliver stående i bunden. Desuden virker
menuen ikke i Opera.

> Jeg har desuden ændret min side under kontakt, nederst på siden
> er der en "Til toppen" knap, som skulle scrolle op til toppen,
> den virker pludselig ikke i hverken Firefox eller IE

Du henviser til elementet med id="null" - men det er der ikke. Du
kan se forskellige muligheder for toplinks her:
<http://gyros.dk/usenet/html/toplink.shtml#divtopPT>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tinna Jakobsen

Dato : 27-07-05 22:32

Hej Knud Gert Ellentoft og Jens GyldenkærneClausen

Jeg beklager meget at jeg havde glemt at fjerne "no right click", men
jeg er som sagt meget nybegynder. Den er hermed fjernet på de to
omtalte sider. Forsøger at få ryddet op i mine koder samt tilføje
noget nyt. Prøver at lære

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Flere ting. Dels har du en del fejl i din html-kode

Det prøver jeg lige at tjekkke

> [...]
> menufunktioner - og det er specielt en dårlig ide at forsøge at
> forhindre folk i at kigge i koden når man samtidig beder om hjælp

Ved det beklager meget forglemmelsen.
Men bruger jeg ikke "no right click" hvordan forhindre jeg så, en i at
stjæle alt det, jeg selv med møje og besvær samt lang tids læsning har
lært ? (om end der er fejl i)

> [...]
> vandret scroll i en marquee. I Opera scroller den første linje
> o.k., men de to næste bliver stående i bunden. Desuden virker

Ja det er rigtigt at den er lavet i marquee, men den fungere i
Firefox, dvs det gjorde den før, men jeg ser om jeg kan finde en anden
måde at lave den på, samt menuen

> [...]
> Du henviser til elementet med id="null" - men det er der ikke. Du
> kan se forskellige muligheder for toplinks her:

oooohh ok det må jeg også lige tjekke.

Mange tak for hjæpen, på trods af min forglemmelse.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-07-05 23:00

Tinna Jakobsen <paimonahs@yahoo.dk> skrev:

> Men bruger jeg ikke "no right click" hvordan forhindrer
> jeg så, en i at stjæle alt det, jeg selv med møje og besvær
> samt lang tids læsning har lært ? (om end der er fejl i)

Der er ikke så meget at stjæle - det er jo kun dig selv der
kan sælge dine egne marsvin, ikke?

Koden er standard html, og Background.jpg har du vel
ikke selv lavet?

> Ja det er rigtigt at den er lavet i marquee, men den
> fungerer i Firefox

Ja, marquee fungerer i Firefox, men det er ikke valid kode,
se også <http://html-faq.dk/1018.asp>

> jeg ser om jeg kan finde en anden måde at lave den på,
> samt menuen

Det er en god ide at finde noget andet end javascript til
navigation - og så kan du sikkert finde noget der ikke fylder
så meget i bredden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-05 23:13

Tinna Jakobsen wrote:

> Men bruger jeg ikke "no right click" hvordan forhindre jeg så, en i at
> stjæle alt det, jeg selv med møje og besvær samt lang tids læsning har
> lært ? (om end der er fejl i)

Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Det eneste, du kan opnå med dit
"no right click" er at genere hæderlige mennesker. Læs denne side, som også
Jens henviste til:

http://html-faq.dk/1014.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tinna Jakobsen

Dato : 28-07-05 00:33

Tak for jeres svar

Så blev jeg så klog, jeg vil gå igang med at validere min side imorgen

Med venlig hilsen