Desktop linux, hvilken?
Fra : co0kie

Dato : 27-07-05 12:18

Hej,

Jeg leder efter en god linux variant der kan tage over for Windows XP (
pro).
Den skal helst være meget nem at gå til efter installationen.
Og det kunne være godt hvis den var debian baseret, her hentyder jeg til
debian pakke system, apt-get/dpkg osv.
Og en væsentlig faktor, den skal ikke fylde en masse cd'er, jeg har
muligvis forbindelsen til det, men det lidt træls at sidde med en bunke
cd'er der "bare" lige skal installeres...

Derefter kunne det også være rart, hvis nogen gider, at fortælle lidt om
hvordan man mod'er sin linux maskine, bare når jeg klikker forbi
linuxin.dk eller lign. sider, så blir' jeg meget misundelig på deres
flotte desktops. Sådan noget eyecandy til desktop'en kunne være fedt.

Og selvfølgelig kunne det være godt hvis det hele kunne være på dansk, i
konsolen går det jo nok, men diverse programmer og wm'er, hmm KDE kunne
virkelig også være en god WM ;D

Håber nogen kan finde på at svare :D
Mvh
- co0kie

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-07-05 12:28

co0kie <no@mail.nu> wrote:

> [...]
> muligvis forbindelsen til det, men det lidt træls at sidde med en bunke
> cd'er der "bare" lige skal installeres...

Ubuntu.

> Og selvfølgelig kunne det være godt hvis det hele kunne være på dansk, i
> konsolen går det jo nok, men diverse programmer og wm'er, hmm KDE kunne
> virkelig også være en god WM ;D

KUbuntu.

--
Allan Joergensen

"Sooner or later, everyone comes to Babylon 5."---Cmdr. Sinclair

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-07-05 12:32

co0kie wrote:

> [...]
>
> Og selvfølgelig kunne det være godt hvis det hele kunne være på dansk,
> i konsolen går det jo nok, men diverse programmer og wm'er, hmm KDE

Det lyder somom du leder efter Kubuntu Linux (http://www.kubuntu.org/).
Dette er en nemt tilgængelig debian-baseret distribution, hvor KDE er
den primære WM.

Ellers kan du finde en beskrivelse af forskellige distributioner på
http://distrowatch.com/index.php?language=DK

Fra : co0kie

Dato : 27-07-05 12:41

> [...]
> den primære WM.
>
> Ellers kan du finde en beskrivelse af forskellige distributioner på

Allan og Jacob, tak for jeres svar ;)
Ja, kubuntu har jeg endda prøvet og den er da heller ikke helt ringe ;D
Ja det kunne jo være jo tog den, men så er der bare lige det små sådan
nogle små eyecandy ting til skrivebordet, hvordan fikser jeg sådan
noget? Temaer, ikoner og statistikker over systemet på diverse enheder...

Men i mellem tiden hvil jeg installere Kubuntu på den bærbare.

Håber igen på gode svar, ligesom jeres ;D
Mvh
- co0kie

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-07-05 13:20

co0kie wrote:

> [...]
> nogle små eyecandy ting til skrivebordet, hvordan fikser jeg sådan
> noget? Temaer, ikoner og statistikker over systemet på diverse enheder...

Angående hvordan du tilpasser dit skrivebord, bevæger du dig ind i en
selvstændig verden indenfor Linux, hvor der er så mange muligheder, at
jeg vil påstå, at ingen personer på denne planet kan overskue alle
mulighederne.

For KDE vil et godt sted at starte (efter min mening) være enten Karamba
(http://www.efd.lth.se/~d98hk/karamba/) eller Superkaramba
(http://netdragon.sourceforge.net/), hvor der er muligheder for at lave
interaktiv "eyecandy" til dit skrivebord. Nogle færdige eksempler kan
findes hos http://kde-look.org/

Fra : pb

Dato : 27-07-05 13:24

co0kie wrote:

> [...]
>
> Men i mellem tiden hvil jeg installere Kubuntu på den bærbare.
>
> Håber igen på gode svar, ligesom jeres ;D

Nu har jeg ikke den store erfaring med KDE, men jeg temaer,
vinduesdekorationer osv. ligger vist bare i kontrolcentret. Hvad angår
skrivebordspynt (desklets), er det til KDE SuperKaramba du skal kigge på
(til Gnome er det gDesklets).

Du kan evt. slå et smut forbi http://www.kde-look.org.

Mvh
pb

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 10:24

On 2005-07-27, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Ja det kunne jo være jo tog den, men så er der bare lige det små sådan
> nogle små eyecandy ting til skrivebordet, hvordan fikser jeg sådan
> noget? Temaer, ikoner og statistikker over systemet på diverse enheder...

Er det sådan noget du er på jagt efter:

http://pusling.com/screendump/

(Det er kde, superkaramba og nogle sjove temaer (liquid, baghira,
keramik) kombineret.)

Jeg har også haft leget med transluciency i xorg sådan at inaktive
vinduer blev delvist transparent. Det var lidt lækkert, men min
900mzh-maskine kunne ikke følge med mere ;)

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 13:00

Sune Vuorela skrev:

> [...]
> vinduer blev delvist transparent. Det var lidt lækkert, men min
> 900mzh-maskine kunne ikke følge med mere ;)

!
Det jo lige det jeg snakker om Sune, og baggrunden ;D
Det også fedt med system oversigten til højre !
Sådan kunne være fedt af ha'.

Men lad os nu sige at jeg tager kubuntu cd'en og installere den som server;

BOOT: [ server ] <ENTER>

Så installere den de minimale ting ikk'?
Nå den så en gang er færdig, så ændrer jeg lidt i sources.list og kører
apt-get update, apt-get upgrade :)
Så skal jeg så derefter have xorg installeret, der kører jeg vel:
apt-get install x-window-system.
Men skal jeg så køre apt-get install kde ?

Det herfra jeg muligvis kunne have lidt brug for hjælp, til resten af
min linux desktop

PS. Hvis I andre evt. også lige skulle blære jeg med jeres desktop, så
kom frit frem :D

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 13:33

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> [...]
> Så skal jeg så derefter have xorg installeret, der kører jeg vel:
> apt-get install x-window-system.
> Men skal jeg så køre apt-get install kde ?

apt-get install kubuntu-desktop boer goere det mindst lige saa godt som
apt-get install x-window-system;apt-get install kde.

> Det herfra jeg muligvis kunne have lidt brug for hjælp, til resten af
> min linux desktop

....det var saa en lidt langhaaret ting at faa det til at se saadan ud,
men du skal ikke vaere bange for at taeve apt, kompilere lidt en gang i
mellem og arbejde lidt i konsollen.

Men som andre har sagt - de der ting med vejret, skifte desktopbillede
let og systemoversigten er superkaramba. vejret kraever superkaramba
0.37-rc1 installeret. jeg ved ikke om den er pakket til ubuntu - men saa
maa du kompilere den selv.

Flere af de andre temaer og lignende er ogsaa noget man skal kompilere
selv.

(Jeg fandt dog uofficielle debianpakker til det meste af det - jeg ved
dog ikke hvordan de goer sig paa ubuntu - og jeg vil heller ikke
anbefale en begynder at blande uofficielle debianpakker ind i en ubuntu)

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 13:51

Sune Vuorela skrev:

> apt-get install kubuntu-desktop boer goere det mindst lige saa godt som
> apt-get install x-window-system;apt-get install kde.

Jamen kan apt-get install kde, bare bruges? For hvis jeg bruger
kubuntu-desktop tror jeg bare jeg for alle mulige "ubrugelige"
programmer osv. med.

> [...]
> let og systemoversigten er superkaramba. vejret kraever superkaramba
> 0.37-rc1 installeret. jeg ved ikke om den er pakket til ubuntu - men saa

Jeg har skam ikke noget imod at blive lidt bedre til linux miljøet, men
nu vil jeg så formatere den stakkels bærbar for 117 gang ;P
Og så hvad jeg for ud af det :D

Men hvis det nu er sådan en langhaaret affaere at faa fikset, saa maa
der vel vaere en guide et sted der ude paa nettet?

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 14:11

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Jamen kan apt-get install kde, bare bruges? For hvis jeg bruger
> kubuntu-desktop tror jeg bare jeg for alle mulige "ubrugelige"
> programmer osv. med.

Ubrugelige programmer som openoffice (Kontorpakke), gimp (photoshop
wannabe) og cups (printeradministration)

Og en stribe pythonpakker som du ellers ville skulle installere manuelt
bagefter. superkaramba bruger python til alle de spaendende ting.

> [...]
>
> Men hvis det nu er sådan en langhaaret affaere at faa fikset, saa maa
> der vel vaere en guide et sted der ude paa nettet?

Du skal bruge programmet apt-file. start med
sudo apt-get install apt-file
sudo apt-file update

Naar du har virkende kde - saa start med at hente kildekoden til
superkaramba. Pak den ud. aabn en kommandoprompt.
cd mappe_med_kildekode
../configure
(den fejler sikkert foerste gang. og maaske anden og tredje.)
make
sudo make install

Hvis ./configure fejler, saa er der en grund til det. Det er fordi der
mangler nogle kde og/eller python kildefiler.
Laes i fejlmeddelelsen hvilke(n) filer de ikke kan finde.
proev apt-file search filnavn og se hvilken pakke der mangles. Installer
den. proev configure igen.

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 20:22

Sune Vuorela skrev:
> [...]
> Laes i fejlmeddelelsen hvilke(n) filer de ikke kan finde.
> proev apt-file search filnavn og se hvilken pakke der mangles. Installer

Okay, nu virker kde (3.4) :D
Så langt så godt, men når jeg kører ./configure så siger den:
C compiler cannot create executables

Jeg har en gang fået den til at virker, men hvad skal jeg installere?
Den mangler vist "bare" den compiler...

PS. Hvilke python pakker, evt. andre, pakker skal jeg have installeret
for at få superkaramba til at virke?

PS.PS. Hvordan får jeg Firefox og Gaim til at have et KDE lignende
interface? Altså sådan at det ikke ligner Gnome?...

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 20:34

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Så langt så godt, men når jeg kører ./configure så siger den:
> C compiler cannot create executables
> Jeg har en gang fået den til at virker, men hvad skal jeg installere?
> Den mangler vist "bare" den compiler...

apt-get build-dep superkaramba
burde gøre det.

> PS. Hvilke python pakker, evt. andre, pakker skal jeg have installeret
> for at få superkaramba til at virke?

python i hvert fald. python-imaging kommer du sikkret heller ikke uden
om

> PS.PS. Hvordan får jeg Firefox og Gaim til at have et KDE lignende
> interface? Altså sådan at det ikke ligner Gnome?...

Hvorfor bruger du gaim frem for kopete ?
men pakken
gtk2-engines-gtk-qt - theme engine using Qt for GTK+ 2.x
i min debian gør det ret godt.

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 20:55

Sune Vuorela skrev:
> apt-get build-dep superkaramba
> burde gøre det.

Hmm, det ser det ud til
- Tak

> python i hvert fald. python-imaging kommer du sikkret heller ikke uden
> om
Okay, altså hedder pakken bare "python-imaging"?

> Hvorfor bruger du gaim frem for kopete ?
> men pakken
> gtk2-engines-gtk-qt - theme engine using Qt for GTK+ 2.x
> i min debian gør det ret godt.

Kopete, nåå ja, det kan jeg jo også bruge.
Men igen for at få firefox til at ligne KDE, så skal jeg installere
pakken "gtk2-engines-gtk-qt" med apt-get install ?...

Mange tak for dine gode, hurtige og brugbare svar Sune ;)

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 21:46

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Okay, altså hedder pakken bare "python-imaging"?

Det gør den vidst på min debian, dog med versionsnummer på - men i
ubuntu får du vidst automatisk den nyeste.

> Men igen for at få firefox til at ligne KDE, så skal jeg installere
> pakken "gtk2-engines-gtk-qt" med apt-get install ?...

Jeg har i hvert fald fået gtk-programmer til at blive pænere med den
pakke. der er også noget i kontrolpanelet der skal slås til.

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 21:54

Sune Vuorela skrev:

> Jeg har i hvert fald fået gtk-programmer til at blive pænere med den
> pakke. der er også noget i kontrolpanelet der skal slås til.

Igen igen, mange tak for det nu ser firefox meget bedre ud :D
Men ehm... Tilbage til apt-get install build-dep superkaramba...

Hvordan aktivere jeg det?
Jeg kan ikke se et eneste spor af det?...

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 22:01

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Igen igen, mange tak for det nu ser firefox meget bedre ud :D
> Men ehm... Tilbage til apt-get install build-dep superkaramba...

hmm... skrev jeg ikke

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 22:04

Sune Vuorela skrev:
> hmm... skrev jeg ikke
> apt-get build-dep superkaramba ?

Jo, det gjorde du, og kørte også den kommando.
Men stadig kan jeg ikke finde programmet...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 22:07

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Jo, det gjorde du, og kørte også den kommando.
> Men stadig kan jeg ikke finde programmet...

Det du har hentet ind er det der skal til for at kunne bygge
superkaramba.
Gå ind til der hvor du har pakket superkaramba ud og prøv
../configure

hvis det går godt, så
make

hvis det også går godt, så
sudo make install

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 22:19

Sune Vuorela skrev:
> Gå ind til der hvor du har pakket superkaramba ud og prøv
> ./configure
>
> hvis det går godt, så
> make
>
> hvis det også går godt, så
> sudo make install

Er jeg bare altid uheldig med linux?...
Jeg får denne fejl; Check for Qt... configure: error: Qr (>= Qt 3.0)
(headers and libaries) not found. Please... bla bla bla!!!

Uh, der må jeg sige det nogen kan være en lettere sag på XP...
Men man skal vel bare lære sig frem hvordan man installere programmer på
diverse måde på linux ;D

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 22:40

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> Er jeg bare altid uheldig med linux?...
> Jeg får denne fejl; Check for Qt... configure: error: Qr (>= Qt 3.0)
> (headers and libaries) not found. Please... bla bla bla!!!

Så skal du have fat på noget qt-dev af en art.
Det kunne være være at det var nogle pakker som
libqt3-headers
libqt3c102-mt

(Det hedder de i hvert fald på min debian)

> Uh, der må jeg sige det nogen kan være en lettere sag på XP...

Det er også en smal sag hvis de er pakkede for en.

Du vil for alvor få problemer hvis du skulle kompilere ting selv på XP

> Men man skal vel bare lære sig frem hvordan man installere programmer på
> diverse måde på linux ;D

Normalt anbefaler jeg også nybegyndere at starte med kun at installere
ting de kan gøre via deres pakkesystem.

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 22:53

Sune Vuorela skrev:
> Så skal du have fat på noget qt-dev af en art.
> Det kunne være være at det var nogle pakker som
> libqt3-headers
> libqt3c102-mt
>
> (Det hedder de i hvert fald på min debian)

Hmm desværre har jeg allerede begge installerede og det vil bare stadig
ikke virke, det er sgu lidt surt, hvis ikke MEGET...
Nå men det må jo kunne lykkes på en eller anden måde, hvis det ikke er
en tredje ;P

Men altså, hvis nu man kunne blive nød til at hente debian, hvordan for
man den MEST skrabede version, altså ikke noget med jeg "bare" lige
henter 7 cd'er ned. Altså (K)ubuntu kan jeg leve med, det jo bare en
enkelt cd :D
Jeg vil sådan set bare kunne installere kde superkaramba og diverse ting
og sager til en alminde desktop computer...
Selvfølgelig en der også ser godt ud

Mvh
- co0kie

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-07-05 23:01

On 2005-07-28, co0kie <no@mail.nu> wrote:
> [...]
> ikke virke, det er sgu lidt surt, hvis ikke MEGET...
> Nå men det må jo kunne lykkes på en eller anden måde, hvis det ikke er

Hvis du prøver at paste hele fejlmeddelelsen, så kan det være at vi kan
finde et eller andet sjovt i den.

--
Sune

Fra : co0kie

Dato : 28-07-05 23:35

Sune Vuorela skrev:
> Hvis du prøver at paste hele fejlmeddelelsen, så kan det være at vi kan
> finde et eller andet sjovt i den.

Okay, her er hvad jeg får når jeg skriver "sudo ./configure":

************

henning@ubuntu/superkaramba/superkaramba-0.35$ sudo ./configure
Password:
checking build system type... i686-pc-linux-gnu
checking host system type... i686-pc-linux-gnu
checking target system type... i686-pc-linux-gnu
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking for -p flag to install... yes
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking for style of include used by make... GNU
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... a.out
checking whether the C compiler works... yes
checking whether we are cross compiling... no
checking for suffix of executables...
checking for suffix of object files... o
checking whether we are using the GNU C compiler... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for gcc option to accept ANSI C... none needed
checking dependency style of gcc... gcc3
checking how to run the C preprocessor... gcc -E
checking for g++... g++
checking whether we are using the GNU C++ compiler... yes
checking whether g++ accepts -g... yes
checking dependency style of g++... gcc3
checking whether g++ supports -Wundef... yes
checking whether g++ supports -Wno-long-long... yes
checking whether g++ supports -Wnon-virtual-dtor... yes
checking whether g++ supports -fno-exceptions... yes
checking whether g++ supports -fno-check-new... yes
checking whether g++ supports -fexceptions... yes
checking how to run the C++ preprocessor... g++ -E
checking whether g++ supports -frepo... yes
not using lib directory suffix
checking for ld used by GCC... /usr/bin/ld
checking if the linker (/usr/bin/ld) is GNU ld... yes
checking for /usr/bin/ld option to reload object files... -r
checking for BSD-compatible nm... /usr/bin/nm -B
checking for a sed that does not truncate output...
checking whether ln -s works... yes
checking how to recognise dependant libraries... pass_all
checking for egrep... grep -E
checking for ANSI C header files... yes
checking for sys/types.h... yes
checking for sys/stat.h... yes
checking for stdlib.h... yes
checking for string.h... yes
checking for memory.h... yes
checking for strings.h... yes
checking for inttypes.h... yes
checking for stdint.h... yes
checking for unistd.h... yes
checking dlfcn.h usability... yes
checking dlfcn.h presence... yes
checking for dlfcn.h... yes
checking the maximum length of command line arguments... 32768
checking command to parse /usr/bin/nm -B output from gcc object... ok
checking for objdir... .libs
checking for ranlib... ranlib
checking for strip... strip
checking if gcc static flag works... yes
checking if gcc supports -fno-rtti -fno-exceptions... no
checking for gcc option to produce PIC... -fPIC
checking if gcc PIC flag -fPIC works... yes
checking if gcc supports -c -o file.o... yes
checking whether the gcc linker (/usr/bin/ld) supports shared
libraries... yes
checking whether -lc should be explicitly linked in... no
checking how to hardcode library paths into programs... immediate
checking whether stripping libraries is possible... yes
checking dynamic linker characteristics... GNU/Linux ld.so
checking if libtool supports shared libraries... yes
checking whether to build shared libraries... yes
checking whether to build static libraries... no
configure: creating libtool
appending configuration tag "CXX" to libtool
checking whether the g++ linker (/usr/bin/ld) supports shared
libraries... yes
checking for g++ option to produce PIC... -fPIC
checking if g++ PIC flag -fPIC works... yes
checking if g++ supports -c -o file.o... yes
checking whether the g++ linker (/usr/bin/ld) supports shared
libraries... yes
checking whether -lc should be explicitly linked in... yes
checking how to hardcode library paths into programs... immediate
checking whether stripping libraries is possible... yes
checking dynamic linker characteristics... GNU/Linux ld.so
appending configuration tag "GCJ" to libtool
checking if gcj supports -fno-rtti -fno-exceptions... (cached) no
checking for gcj option to produce PIC... -fPIC
checking if gcj PIC flag -fPIC works... no
checking if gcj supports -c -o file.o... no
checking whether the gcj linker (/usr/bin/ld) supports shared
[...]
checking for msgfmt... /usr/bin/msgfmt
checking for gmsgfmt... /usr/bin/msgfmt
checking for xgettext... /usr/bin/xgettext
checking for main in -lutil... yes
checking for main in -lcompat... no
checking for crypt in -lcrypt... yes
checking for socklen_t... socklen_t
checking for dnet_ntoa in -ldnet... no
checking for dnet_ntoa in -ldnet_stub... no
checking for inet_ntoa... yes
checking for connect... yes
checking for remove... yes
checking for shmat... yes
checking crt_externs.h usability... no
checking crt_externs.h presence... no
checking for crt_externs.h... no
checking for _NSGetEnviron... no
checking for sys/types.h... (cached) yes
checking for stdint.h... (cached) yes
checking for poll in -lpoll... no
checking CoreAudio/CoreAudio.h usability... no
checking CoreAudio/CoreAudio.h presence... no
checking for CoreAudio/CoreAudio.h... no
checking for res_init... yes
checking if res_init needs custom prototype... no
checking for killpg in -lucb... no
checking for int... yes
checking size of int... 4
checking for long... yes
checking size of long... 4
checking for char *... yes
checking size of char *... 4
checking for char... yes
checking size of char... 1
checking for dlopen in -ldl... yes
checking for shl_unload in -ldld... no
checking for vsnprintf... yes
checking for snprintf... yes
checking for X... libraries /usr/X11R6/lib, headers /usr/X11R6/include
checking for IceConnectionNumber in -lICE... yes
checking for libXext... yes
checking for Xinerama... no
checking for pthread_create in -lpthread... yes
checking for extra includes... no
checking for extra libs... no
checking for libz... -lz
checking for libpng... -lpng -lz -lm
checking for libjpeg6b... no
checking for libjpeg... -ljpeg
checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 3.0) (headers and
libraries) not found. Please check your installation!
For more details about this problem, look at the end of config.log.

**********

Håber det kan hjælpe mig på vej ;D

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 29-07-05 01:09

co0kie <no@mail.nu> writes:

> Er jeg bare altid uheldig med linux?

Nej. Men det ser ud som om du forsøger at gøre tingene sværere end de
behøver at være. Det er _ikke_ anbefalelsesværdigt at springe lige ud
i at oversætte rå kildetekstpakker, hvis man hverken har lidt
unixerfaring eller lidt programmeringserfaring.

> Uh, der må jeg sige det nogen kan være en lettere sag på XP...

Er det virkelig lettere at installere et ikke-standard grafik-system
på en anden version af XP end den udviklerne bruger?

> Men man skal vel bare lære sig frem hvordan man installere
> programmer på diverse måde på linux ;D

Den _eneste_ rigtige måde at installere programmer på i Linux er at
bruge distributionens pakkehåndteringssystem. (og indtil man har lidt
erfaring, holder man sig fra distributioner, hvis
pakkehåndteringssystem er `tar; ./configure; make; make install`)

Jacob
--
"Nobody writes jokes in base 13."
Douglas Adams

Fra : co0kie

Dato : 29-07-05 08:36

Jacob Sparre Andersen wrote:

> [...]
>

> Er det virkelig lettere at installere et ikke-standard grafik-system
> på en anden version af XP end den udviklerne bruger?

Her snakker jeg bare om at mod'e på udseendet på desktoppen, altså bare
linuxin.dk >> screenshots, det sådan noget jeg snakker om.
Altså jeg synes bare det er rimelig nemt at få XP til at ligne noget
andet end standard, StyleXP og Mobydock, så ser ens desktop meget godt ud.
Men altså jeg overvejer stadig at gå over til linux, men man skal jo
lige lære sig frem :)

> [...]
> erfaring, holder man sig fra distributioner, hvis
> pakkehåndteringssystem er `tar; ./configure; make; make install`)

Pakken jeg prøve på at installere er SuperKaramba, og der vidst ikke
nogen alternativ måde, når man kører (K)ubuntu. Altså så vidt jeg kan
finde frem til :(

Mvh
- co0kie

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 29-07-05 14:12

co0kie <no@mail.nu> writes:

> Her snakker jeg bare om at mod'e på udseendet på desktoppen,

Det behøver man sgu da ikke installere ekstra programmer for. Det er
bare et spørgsmål om at gå ind i opsætningsværktøjet til det
skrivebordssystem man har valgt at bruge.

> Pakken jeg prøve på at installere er SuperKaramba, og der vidst ikke
> nogen alternativ måde, når man kører (K)ubuntu.

Så bør du vente med at bruge den eller finde en distribution der har
den med. Du kan eventuelt også rapportere pakken som et ønske hos
Kubuntu. Så er det en smule mere sandsynligt at det kommer med i
næste udgave.

Jacob
--
Ada - programmeringssproget der stadig er foran sin tid.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 27-07-05 16:11

co0kie <no@mail.nu> skrev:

> Jeg leder efter en god linux variant der kan tage over for Windows
> XP ( pro).

Det system kender jeg ikke, men jeg kan da gætte alligevel ...

> [...]
> den skal ikke fylde en masse cd'er, jeg har muligvis forbindelsen
> til det, men det lidt træls at sidde med en bunke cd'er der "bare"

Debian kan installeres over nettet. Sidste gang jeg installerede
Debian foregik det hele over nettet (maskinen hentede sågar selv
installationsprogrammet over nettet med netværksopstart). I praksis
er det enkleste nok at hente en grundlæggende installations-cd-rom
(Debian, Ubuntu, KUbuntu) og så tilføje ekstra sjov over nettet
bagefter.

Jeg bruger selv Debian/unstable som skrivebordsstyresystem, men det
kræver en smule omhu. Hvis du er doven er Ubuntu eller KUbuntu nok
smartere valg.

> [...]
> forbi linuxin.dk eller lign. sider, så blir' jeg meget misundelig på
> deres flotte desktops. Sådan noget eyecandy til desktop'en kunne

Det er en sag der er uafhængig af hvilken distribution du bruger. Du
kan for eksempel starte med at kigge på
<http://cvs.linuxbog.dk/wm/bog/>. Det er en oversigt over »window
managers«, men der er også rigeligt med henvisninger om hvordan man
kommer videre med de forskellige »window managers«.

> Og selvfølgelig kunne det være godt hvis det hele kunne være på
> dansk,

Også dette er - bortset fra installationsprogrammet - principielt
uafhængigt af distributionen, men i praksis kommer du i nogle tilfælde
selv til at installere de danske oversættelser.

Jacob
--
"I just might be wrong."

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 27-07-05 20:41

co0kie wrote:

> [...]
> muligvis forbindelsen til det, men det lidt træls at sidde med en bunke
> cd'er der "bare" lige skal installeres...

Du kan jo hurtigt gå hen og få lige så mange forskellige svar og muligheder,
som der er folk der svarer
Min personlige favorit er PCLinuxOS - En livecd oprindeligt baseret på
Mandriva (tidligere Mandrake), udviklet af Texstar, kendt for at have
udviklet flere af de bedste 3. parts programmer til Mandrake.
PCLOS kører nu sit eget løb, lidt a'la Mandriva, der jo i starten var
baseret på Red Hat, men nu er helt sin egen.
PCLOS har et glimrende HD-installationsprogram og bruger, selvom den jo ikke
er debian baseret, også apt-get (apt4rpm) til opdateringer mv.
PCLOS bruger KDE (pt. 3.4.1) som WM.

Jan