problemer med LAN mellem 2 win98 PC'er....~
Fra : VagnLuv

Dato : 04-06-01 22:13

Ethernet-kort på to PC'er der kører win98.
Tilsluttet en rubytech 8 port 10/100 nway switch.
Brugt lidt forskellige indgange (bl.a 1/dte, 1/mpr, 2, 3 o.s.v)

NETVÆRK:

* komponenter:
ethernetkort
tcp/ip til ethernet kortet
klientprogram til microsoft netværk

* identifikation:
arbejdsgruppe: ss

TCP/IP

* ip-adresse:
ipadresse: 10.0.0.1 (på den ene)
10.0.0.2 (på den
anden)
undernet-maske: 255.0.0.0 (på begge)

- men vi kan ikke pinge fra 10.0.0.1 til 10.0.0.2 med DOS-promt
(eller omvendt)
hvad gør vi galt...eller hvad gør vi ikke galt

Fra : HelloKitty

Dato : 05-06-01 00:40

Hej, du skal...

1) Rette din IP-adresse til 192.168.xxx.xxx for de nævnte er ikke til lokal
netværk. Hvis man skal følge standarden. MÅSKE (men nok ikke en krav) er det
en god idé at sætte subnet mask til 255.255.255.0

2) Tilføje File And Printer Sharing i Netværk (Kontrolpanelet)

3) I TCP/IP Egenskaber:
IP Address: De ovennævnte.
WINS configuration: Disable WINS resolution
Gateway: None
DNS Configuration: Disable DNS (medmindre du har ADSL)
NetBIOS: automatisk slået til.
Advanced: Set this protocol to be the default protocol
Bindings: "bør" kun være Client for Microsoft Networks og File And
Printer Sharing for MicrosofT Networks

4) I Client for Microsoft Networks Egenskaber "bør" du vælge Logon and
restore connections...

Ked af at det er på halv-dansk...

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 05-06-01 08:09

"HelloKitty" <[nospam]hellokitty@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> en god idé at sætte subnet mask til 255.255.255.0

Jo, 10.0.0.0 er til privat netværk, men ideen med subnet masken er god nok.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Eivind Olsen

Dato : 05-06-01 08:35

"HelloKitty" <[nospam]hellokitty@e-box.dk> wrote in message
> [...]
det
> en god idé at sætte subnet mask til 255.255.255.0

Sludder !!!

10.0.0.xxx er kun til private netværk ! det er 192.168.xxx.xxx også, men
hvorfor ændre noget der er rigtigt ?

> 2) Tilføje File And Printer Sharing i Netværk (Kontrolpanelet)

Har ikke noget med den manglende ping at gøre - men er en god idé hvis man
vil dele filer og printere

> [...]
> Advanced: Set this protocol to be the default protocol
> Bindings: "bør" kun være Client for Microsoft Networks og File And
Ja det er sikkert meget godt, men hvordan har du forbundet dine PC'erere ?
har du evt ADSL router ?
Har du et Twisted pair kabel imellem dine netkort eller en hub/switch, i
begge tilfælde
har du da link, dvs lyser dioderne på dit netværkskort ? eller på din
hub/switch ?

mvh

Eivind

Fra : HelloKitty

Dato : 05-06-01 18:15

> lokal
> det
>
> Sludder !!!
>
> 10.0.0.xxx er kun til private netværk ! det er 192.168.xxx.xxx også, men
> hvorfor ændre noget der er rigtigt ?
---> Du er en hidsig mand, Eivind... jeg troede at det var alene i
192.168.xxx.xxx-området som var specificeret til lokal netværk.

> Har ikke noget med den manglende ping at gøre - men er en god idé hvis man
> vil dele filer og printere
--- Nej, men mit punkt-til-punkt opskrift er en del af processen til at få
netværket til at virke. Hvis det ikke virker, har jeg forsøgt at hjælpe ham.

> [...]
> begge tilfælde
> har du da link, dvs lyser dioderne på dit netværkskort ? eller på din
---> Er det mig du spørger om disse spørgsmål? Hvis det er til VagnLuv,
skulle du måske genlæse hans indlæg.

Fra : ZiCoN

Dato : 05-06-01 20:31

Hvis alt andet går galt... installer netBEUI