Sessions
Fra : David Trasbo

Dato : 27-07-05 10:11

Jeg har et lille problem med sessions.

Jeg arbejder med et login system som gemmer en session når man logger ind og
sletter den når man logger ud vi session.abandon.

Når jeg klikker på log ud er menuen til brugere der er logget ind der
stadig.

Men når jeg klikker på log ud en gang til vises menuen for brugere der er
logget ud.

Det må derfor dreje sig om en slags cache.

Jeg sletter sessions sådan her:

<%
Session.Abandon
Session("blnIsUserGood")
%>

Og siden finder ud af hvilken menu der skal vises sådan her:

<% If Session("blnIsUserGood") = False or IsNull(Session("blnIsUserGood")) =
True then %>

<!--#include virtual="/site/includes/menu.inc"-->
<% else %>
<!--#include virtual="/site/includes/logmenu.inc"-->
<% End if %>

Tag jer ikke af logiken, for det er ikke mig men Erik Ginnerskov der har
lavet systemet.

Det virker, som sagt, nærmest som om det er en eller anden slags cache det
drejer sig om. Nogle der kender løsningen på min gåde?

--
David Trasbo.
http://indexpage.dk

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 27-07-05 20:22

David Trasbo wrote:
> Jeg har et lille problem med sessions.
>
> Jeg arbejder med et login system som gemmer en session når man logger ind og
> sletter den når man logger ud vi session.abandon.
>
> [snip]

Det er ikke noget jeg har læst nogen steder, så kan ikke garantere for
om det er korrekt, men når jeg har brugt session.abandon, synes jeg det
virker som om, at det først bliver afviklet som det aller sidste på
siden uanset hvor på siden det står.

Så når jeg bruger det, redirecter jeg bagefter videre til en ny side.

Fra : jamen

Dato : 27-07-05 21:21

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Det er ikke noget jeg har læst nogen steder, så kan ikke garantere for
> om det er korrekt

Det er ganske korrekt

http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/iis/default.asp?url=/windows2000/en/server/iis/htm/asp/vbob5tpq.htm

"When the Abandon method is called, the current Session object is queued
for deletion, but is not actually deleted until all of the script
commands on the current page have been processed."

Fra : David Trasbo

Dato : 28-07-05 09:58

> [...]
> for deletion, but is not actually deleted until all of the script
> commands on the current page have been processed."

OK, tak skal i ha'.

--
David Trasbo.
http://indexpage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-05 23:35

David Trasbo wrote:

> Tag jer ikke af logiken, for det er ikke mig men Erik Ginnerskov der
> har lavet systemet.

Det vil jeg ikke have siddende på min kappe!

Det login-system, du har hentet hos mig, (hjemmesideskolen) tjekker ikke
session for at beslutte hvilken menu, der skal vises på logout-siden. Der er
konsekvent indsat den menu, som passer til brugere, som ikke er logget ind.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 28-07-05 09:54

> Det vil jeg ikke have siddende på min kappe!

Nej, nej det er klart.

> [...]
er
> konsekvent indsat den menu, som passer til brugere, som ikke er logget

Nej men i index.asp ser det jo sådan her ud:

<%
If Session("blnIsUserGood") = False or IsNull(Session("blnIsUserGood")) =
True then
Response.Redirect"fejl.asp?id=2"
End If
%>

Nogenlunde. Der er kun redigeret i det med fejl.asp?id=2, og så har jeg bare
brugt det på menuen. Det er det jeg mener.

--
David Trasbo.
http://indexpage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-05 20:29

David Trasbo wrote:

> Nej, nej det er klart.

> Der er kun redigeret i det med fejl.asp?id=2, og så har
> jeg bare brugt det på menuen. Det er det jeg mener.

Men du refererede til mig og brugte ordet "logikken". Det er dig selv, der
har ændret i scriptet.

Der er ikke nogen logik i at skulle lave en test på session på den side, som
lukker session. Når du kommer til det sted på siden, hvor du tester session,
er session definitivt afsluttet og du kan lige så godt konsekvent indsætte
menuen for ikke-godkendte brugere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 29-07-05 13:07

> Men du refererede til mig og brugte ordet "logikken". Det er dig selv, der
> har ændret i scriptet.

Jeg har ikke ændret det ulogiske i scriptet.

> [...]
session,
> er session definitivt afsluttet og du kan lige så godt konsekvent indsætte

Nu er det jo sådan at når man bladrer rundt på min side, er der sider hvor
man skal være logget ind og hvor man ikke skal være logget ind. Jeg vil jo
helst ikke have at det skal se ud som om man er logget ud, lige så snart man
bladrer over på en side, hvor login ikke er krævet. Derfor laver jeg testen
med sessions. Der er ikke nogen session test på den side hvor man logger ud.

Jeg vil helst ikke have nogen større diskoussion ud af det, så jeg håber du
forstår hvad jeg mener.

--
David Trasbo.
http://indexpage.dk