Ændre URL
Fra : Mr_Smith

Dato : 26-07-05 19:47

Er det muligt, via PHP, at gøre en URL mere "venlig"?

Eksempelvis:
www.domæne.dk/produkter.php?id=233 -> www.domæne.dk/produkter/et-produkt

?????

//smith

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-05 21:25

Mr_Smith brought next idea :
> Er det muligt, via PHP, at gøre en URL mere "venlig"?

> Eksempelvis:
> www.domæne.dk/produkter.php?id=233 -> www.domæne.dk/produkter/et-produkt

Hvis din server understøtter det skulle du bare kunne gøre det og så
hente sidens id via $_SERVER["PATH_INFO"];

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-05 22:06

Mr_Smith skrev:

>Er det muligt, via PHP, at gøre en URL mere "venlig"?

Hvorfor skulle man det? Hvis du laver et link, kan du skrive det
lige så pænt du vil i den tekst der vises. Hvem gider rode med
det underliggende link?

Du tvinger da vel ikke folk til at skrive linket i hånden?

Det vil være nemt at få et vilkårligt link lavet om til noget
vilkårligt anderledes, men så virker det jo ikke (hvis man altså
ikke skyder sin egen server ind som mellemled).

Hvad er egentlig problemet?

--
Bertel

Fra : Geert Lund

Dato : 27-07-05 10:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor skulle man det?

Ehem, spørgsmålet er vel ikke så meget om hvorfor - men mere at forklare
manden at det er muligt hvis det er det han ønsker...

> Hvad er egentlig problemet?

Der kan være en del problemer som kan retfærdiggøre brugen af sådanne
omskrevne urls:

1) det er nemmere at beskrive url/produkt end url/produkt.php

2) det er nemmere at give folk mulighed for at "søge" direkte ind i ens
site. Det er bl.a. også derfor DR.dk fx bruger: dr.dk/nyheder,
dr.dk/kontant, dr.dk/sport etc. - altså er budskabet uanset
underliggende content management systemers måde at skrive URL'en på og
den underliggende site-struktur - nemt at sælge!

3) der kan være problemer med indeksering i diverse søgemaskiner - tror
dog nok de fleste efterhånden har fikset det.

Løsningen og en god gennemgang kom så fra Martin :)

Geert Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-05 10:55

Geert Lund skrev:

>1) det er nemmere at beskrive url/produkt end url/produkt.php

Så laver man da bare en mappe der hedder /produkt og lægger en
index.php deri. Det kræver ikke de store armbevægelser.

>Løsningen og en god gennemgang kom så fra Martin :)

Hans svar er ikke mere hjælpsomt end mit.

--
Bertel

Fra : Geert Lund

Dato : 27-07-05 11:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så laver man da bare en mappe der hedder /produkt og lægger en
> index.php deri. Det kræver ikke de store armbevægelser.

Altså nu ved jeg stadig ikke om du bl.a. har checket de fleste CMS
systemer på markedet for tiden - men mange af dem laver rent faktisk
yderst "ubrugelige" urls hvis de skal bruges til andet end at klikke på.

Rent faktisk går de fleste mere og mere væk fra at lave statiske sider -
hvad enten der er mappe, på mappe på mappe - hvilket kan være yderst
uhensigtsmæssig!

Jeg tager ikke stilling til brugen af den ene eller anden form - det
ligger heldigvis alle frit for hvordan de synes det skal gøres.

Men at gøre hvad //smith spørger om er hverken umuligt eller særlig
avanceret og benyttes ganske mange steder.

Geert Lund

Fra : Jacob Atzen

Dato : 27-07-05 11:58

On 2005-07-27, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:

> Der kan være en del problemer som kan retfærdiggøre brugen af sådanne
> omskrevne urls:

[snippet argumenter]

Et par interessante artikler om problematikken:

<http://www.w3.org/QA/Tips/uri-choose>
<http://www.w3.org/Provider/Style/URI>

- Jacob Atzen

Fra : Martin

Dato : 27-07-05 00:18

Mr_Smith wrote:
> Er det muligt, via PHP, at gøre en URL mere "venlig"?
>
> Eksempelvis:
> www.domæne.dk/produkter.php?id=233 -> www.domæne.dk/produkter/et-produkt

Ja det kan man sagtens - hvis du altså har modullet rewrite på en apache
server :)

Lidt links
http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_rewrite.html
http://mbn.dk/?aid=31

Fra : Mr_Smith

Dato : 27-07-05 20:18

Tak for svarene!

Det lader til at det sagtens kan lade sig gøre, jeg har bl.a. også
fundet flg. artikel på Alistapart.com
http://www.alistapart.com/articles/succeed/

Tak igen..! =)

//smith