Hjemmenetværk?
Fra : Bobby

Dato : 26-07-05 18:38

Hej Gruppe
Jeg har to PC'er. Begge har forbindelse til nettet via en swicth og et
ADSL
modem.
Jeg vil gerne kunne dele filer, printer o.l. mellem de to pc'ere. Jeg har
forsøgt med de værktøjer der er i WinXP. Det virker ikke.
Gode ideer modtages gerne
Mvh
Bobby

Fra : Gunnar

Dato : 27-07-05 07:12

"Bobby" <bb@kk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne kunne dele filer, printer o.l. mellem de to pc'ere. Jeg har
> forsøgt med de værktøjer der er i WinXP. Det virker ikke.

Husk at du skal dele det der skal være adgang til.
Gunnar

Fra : B. Nice

Dato : 27-07-05 07:50

On Tue, 26 Jul 2005 19:37:35 +0200, "Bobby" <bb@kk.dk> wrote:

> [...]
>Jeg vil gerne kunne dele filer, printer o.l. mellem de to pc'ere. Jeg har
>forsøgt med de værktøjer der er i WinXP. Det virker ikke.

Du skal være klar over at din opsætning med en switch ikke er heldig
ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt hvis du vil til at dele filer.

Når du er forbundet til internettet via en switch har du højst
sandsynligt en ekstern IP-adresse for hver PC. Dermed er der risiko
for at din kommunikation mellem PC'erne sendes ud over internettet -
og du risikerer at åbne dine PC'er for alle og enhver hvis du ikke
ta'r de nødvendige forholdsregler.

/B. Nice

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-07-05 14:55

B. Nice wrote:
> [...]
> for at din kommunikation mellem PC'erne sendes ud over internettet -
> og du risikerer at åbne dine PC'er for alle og enhver hvis du ikke

Korrekt - det giver et ekstra sikkerhedsproblem - men det kan løses rimelig
forsvarligt - selvom en router havde været en god ting.

Men hvis man gør som følger - så er det ikke helt galt:

Sørg for at fildeling bruger f.x. Netbeui eller IPX protikollerne, der ikke
routes ud på internettet - jeg brugte netbeui, da jeg brugte den metode - og
det fungerede fint.

Sørg for at der er en aktiv software.firewall på begge PC'er.

Sørg for at holde Windows opdateret, så der ikke er for mange
sikkerheds-huller.

Så kan det godt lade sig gøre uden at løbe ind i problemer.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk