Undersøgelse af tarmen
Fra : EnjoyNews

Dato : 26-07-05 11:18

Jeg skal muligvis have foretaget en undersøgelse af tarmen (pga. mistanke om
hæmorider) og jeg er meget nervøs for undersøgelsen.. kan nogen fortælle om
den.. gerne dem der selv har oplevet det. Hvad skal jeg forberede mig på ?

Jeg har haft ondt under afføring og en lille smule blod på papiret.. lægen
konstatere en rift i endetarmsåbningen og gav mig en salve. Nu har jeg smurt
mig med salven 3 x dagligt i en uge og i dag efter toiletbesøg var der et
par dråber blod i kummen (kummesprøjt) det var meget meget tyndt blod, men
er det ikke tegn på hæmorider ? eller kan det være riften der er sprunget op
igen og så sprøjtede lidt blod ud..?

Håber nogen kan svare..

Kh Heidi

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 26-07-05 14:04

Hejsa Heidi...

Der findes mange forskellige metoder til at undersøge tarmen med, men jeg
vil gætte på, at der er tale om en såkaldt sigmoideoskopi. Ved denne
undersøgelse fører man en lille kikkert ca. 65 cm op og kan gennem skopet se
forskellige forandringer i tarmen såvel som tage små vævsprøver, hvis man
ønsker det. Undersøgelsen tager i ukomplicerede tilfælde sædvanligvis
omkring 10 minutter. Under undersøgelsen blæser man lidt luft ind i tarmen
for at udvide denne, så man bedre kan se - og dette kan være ubehageligt. De
fleste beskriver det som om det "niver" i maven. Under den korte
sigmoideoskopi tilbyder man på grund af den korte tid, som undersøgelsen
tager samt de sædvanligvis kun lettere smerter normalt ikke smertestillende
eller beroligende medicin. Hvis man derimod skal til den længere koloskopi,
forholder det sig lidt anderledes. Principielt er det helt den samme
undersøgelse - blot føres kikkerten hele vejen rundt i tyktarmen (ca 165cm),
med deraf følgende længere varighed. Til en koloskopi bliver man
sædvanligvis tilbudt beroligende og smertestillende medicin.

Inden undersøgelsen skal man have en udrensning, hvis lægen skal kunne se
noget som helst. Du vil sandsynligvis få tilsendt eller udleveret
informationer herom, så du selv kan tage den hjemme aftenen inden
undersøgelsen.

Tarmen er sjovt nok overhovedet ikke følsom for andet end udspilning.
Således er der ingen smerte eller ubehag forbundet med at få taget
vævsprøver eller at få fjernet en polyp, men den luft, som pustes ind under
undersøgelsen udspiler tarmen og det er dette, der kan medføre smerter hos
nogle patienter under en sig og hos de fleste under en kolo.

Det ofte ikke særligt gode alternativ til kikkertundersøgelserne er en
røntgenundersøgelse af tyktarmen. Mange spørger, om de ikke kan få en
røntgenundersøgelse i stedet for kikkertundersøgelsen (i troen på, at dette
er mindre ubehageligt), men faktum blandt de, som har prøvet begge dele er,
at ca. halvdelen synes, at røntgenundersøgelsen er værst! Under en
røntgenundersøgelse af tyktarmen får man nemlig også tarmen udspilet, da det
er nødvendigt, at indhælde kontraststof i tarmen. Desuden er en
røntgenundersøgelse betydeligt dårligere til at afgøre, hvad patienten
egentligt fejler.

Koloskopier og sigmoideoskopier er rutineundersøgelser, som bør udføres ved
f.eks uafklaret blødning, ændrede afføringsvaner og blodmangel for at
udelukke alvorlige årsager hertil. En frisk (altså rød) og mindre blødning
viser sig dog i ca. 80% af tilfældene at være hæmorider og yderligere 10%
viser sig blot at være en analfissur - altså en lille rift.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-05 15:49

Den 26-07-05 15.03 skrev Nicolai Kaltoft følgende:

> Der findes mange forskellige metoder til at undersøge tarmen med, men jeg
> vil gætte på, at der er tale om en såkaldt sigmoideoskopi. Ved denne
> undersøgelse fører man en lille kikkert ca. 65 cm op

Også når det blot er et tjek for hæmorider? Nu fortæller Heidi ikke, om
den eventuelle undersøgelse skal foretages hos den praktiserende læge
eller på et hospital. Hvis det er hos den praktiserende, vil der vel
blot blive kigget helt uden redskaber?

Redskaber eller ej, det er selvfølgelig ubehageligt at skulle undersøges
et sted, man ikke har speciel lyst til at åbenbare for fremmede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 26-07-05 19:00

> [...]
> den eventuelle undersøgelse skal foretages hos den praktiserende læge
> eller på et hospital. Hvis det er hos den praktiserende, vil der vel blot

Hejsa Kim...

En egentlig kikkertundersøgelse skal ganske rigtigt foretages på et
hospital. Den praktiserende læge kan måske finde på at kigge ca. 10 cm op
med et såkaldt anoskop - en helt fredelig undersøgelse. Med dette kan man se
interne hæmorider og interne fissurer, som ikke kan ses udefra.

Hvis man har en sikker årsag til blødningen (eks. en hæmoride eller en
fissur), så er en kikkertundersøgelse i reglen unødvendig. Hvis den
praktiserende læge derimod ikke finder noget, som sikkert kan forklare
blødningen, så bør man henvises til en kikkertundersøgelse - bare for at
være på den sikre side. Ofte vil man iøvrigt henvise til sigmoideoskopi selv
om man har fundet hæmorider (eller en fissur), idet det for en del
patienter, som søger læge efter at have ses blod i toiletet er vigtigere at
få udelukket en malign sygdom end at få stillet diagnosen hæmorider.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-07-05 11:14

> [...]
se
> interne hæmorider og interne fissurer, som ikke kan ses udefra.

Jeg har fået konstateret en rift i endetarmsåbningen.. men salven har ikke
virket efter en uge..
Hun siger at lægerne i de fleste tilfælde ikke selv kan se en evt. hæmoride
ved en "hurtig" undersøgelse

Kh Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-07-05 11:12

> [...]
> den eventuelle undersøgelse skal foretages hos den praktiserende læge
> eller på et hospital. Hvis det er hos den praktiserende, vil der vel

Min læge har ikke sagt hvor det evt. skal foregå.. hun nævnte blot noget om
en henvisning.. jeg fornemmede ikke at hun selv ville gøre det.

Kh Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-07-05 11:11

> [...]
> forskellige forandringer i tarmen såvel som tage små vævsprøver, hvis man
> ønsker det. Undersøgelsen tager i ukomplicerede tilfælde sædvanligvis

Hej Nicolai.. først tusind tak for en god og lang forklaring.. har du selv
prøvet det ?
Jeg synes ikke at jeg er stødt på 65cm selv på nettet hvor jeg har læst lidt
om sigmoideoskopi..? Det lyder lidt voldsomt synes jeg..

Kh Heidi

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 27-07-05 18:49

> [...]
> lidt
> om sigmoideoskopi..? Det lyder lidt voldsomt synes jeg..

Kikkerten er 65cm lang, men man behøver jo ikke nødvendigvis at bruge hele
længden, hvis lægen ikke mener, at det er nødvendigt at kigge hele
sigmoideum (den nederste del af tyktarmen) igennem.

Jeg har aldrig selv prøvet at blive sig'et, men jeg har været med til et
utal på den anden side af briksen! Jeg er stud.med og kører for tiden et
forskningsprojekt på Bispebjerg Hospital, hvor vi undersøger vævsprøver
taget ved rutine sig'er eller kolo'er for elektriske transportegenskaber. Vi
holder liv i de små vævsprøver ved at holde dem i et særligt næringsmedie og
gennemboble det med ilt. Så spænder vi dem op i små kamre og ser på den
strøm, som vævet kan lave ved at transportere ioner over på den anden side -
det er vældigt spændende!

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-07-05 09:04

"Nicolai Kaltoft" <m98nsk@math.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gennemboble det med ilt. Så spænder vi dem op i små kamre og ser på den
> strøm, som vævet kan lave ved at transportere ioner over på den anden

Den lille har jeg aldrig prøvet, men Kolo'en har jeg prøvet adskillige
gange. Indrømmet, at man ligger da ikke og griner, medens det sker, og af
og til, er der da også lidt ubehag, nok mest forårsaget af luften, samt det,
at man jo sommetider er lidt bange for, om man nu slår en MEGA pruuuuutt,
eller det der er værre ud på den ellers så søde unge dame, som der altid er
tilstede.... ( Sikkert bare for at pirre mig ...) Nå de har nu taget
deres forholdsregler. Men det er nu alligevel lidt interessant, når man kan
følge med på skærmen, så kan man da se, hvad det er de ser i en ...

M.V.H.....Benny..
Der altid glæder sig til kaffen, og ostemadderne med den gode gamle gummiost
bagefter.

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 26-07-05 17:11

> [...]
> er det ikke tegn på hæmorider ? eller kan det være riften der er sprunget

Det lyder for mig, som en rift, siden du både har smerter og blod.
når mine hæmourider aktive, så gør de ondt, og man er ikke glad for at
skulle på potten.... Men når først der er gået hul, så kommer der blod på
papiret, men de gør ikke ondt længere. Men det er selvfølgelig ikke helt
sikkert, at dine opfører sig præcist som mine .... Men hvis du føler
efter, så kan du måske selv mærke dem.... Det er ikke for ingenting, de også
kaldes " Takker "

M.V.H.....Benny..

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-07-05 11:17

> [...]
> sikkert, at dine opfører sig præcist som mine .... Men hvis du føler
> efter, så kan du måske selv mærke dem.... Det er ikke for ingenting, de

Hvor langt oppe sidder en hæmoride typisk. hvis man kan sige sådan ?
Jeg kan sagtens mærke riften hver gang jeg er på toilettet og det er bestemt
ikke rart.. og så er der en lille bitte smole blod på papiret.

Kh Heidi

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 27-07-05 15:44

> [...]
bestemt
> ikke rart.. og så er der en lille bitte smole blod på papiret.

Nix, der har du ret, mine sidder vist lige udenfor, om der også er et par
stykker indenfor, er ikke til at sige. Men kommer jeg til at sætte mig,
hvor der er lidt køligt, og de vågner straks til dåd ((..... Derfor
bruger jeg et lammeskind i bilen, det er uundværligt. Men er de for trælse,
så plejer et varmt brusebad at hjælpe. Karbad kan sikkert også bruges, for
det er jo varmen der får dem til at falde til ro. Men efter sigende, så
skulle den almindeligt praktiserende læge, hurtigt kunne snuppe dem, så det
er lige med at få taget sig sammen, og komme derop ..

M.V.H.....Benny..