Hvilken distribution?
Fra : Brian Emilius

Dato : 25-07-05 20:41

Hej NG

Jeg skal bruge en Web- (Apache)/FTmailserver som er ekstremt nem at
gå til. Der skal være minimum PHP 4 og MySQL. Hvad kan I anbefale?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jesper Krogh

Dato : 25-07-05 21:22

I dk.edb.system.unix, skrev Brian Emilius:
> Jeg skal bruge en Web- (Apache)/FTmailserver som er ekstremt nem at
> gå til. Der skal være minimum PHP 4 og MySQL. Hvad kan I anbefale?

Debian.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-07-05 21:32

Brian Emilius wrote:
> Jeg skal bruge en Web- (Apache)/FTmailserver som er ekstremt nem at
> gå til. Der skal være minimum PHP 4 og MySQL. Hvad kan I anbefale?

Jeg vil anbefale ClarkConnect www.clarkconnect.org

Det er en let dist. at installerere og vedligeholde.

/A

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 25-07-05 23:20

Brian Emilius skrev:

> Jeg skal bruge en Web- (Apache)/FTmailserver som er ekstremt nem
> at gå til. Der skal være minimum PHP 4 og MySQL. Hvad kan I
> anbefale?

Debian/stable.

Og så vil jeg samtidig anbefale dig at overveje om du virkelig har
behov for en FTP-server. FTP er ikke just verdens sikreste protokol.
HTTP, SCP og SFTP er som oftest at foretrække.

Jacob
--
"Only Hogwarts students really need spellcheckers"
-- An anonymous RISKS reader

Fra : Brian Emilius

Dato : 26-07-05 18:46

Jacob Sparre Andersen skrev:

> [...]
> behov for en FTP-server. FTP er ikke just verdens sikreste protokol.
> HTTP, SCP og SFTP er som oftest at foretrække.

Siden du så foreslår at jeg skal bruge Debian, går jeg ud fra at jeg
også har mulighed for de ting, du her foreslår???

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-07-05 20:44

Den Tue, 26 Jul 2005 19:45:32 +0200. skrev Brian Emilius:

> Siden du så foreslår at jeg skal bruge Debian, går jeg ud fra at jeg
> også har mulighed for de ting, du her foreslår???

Mit indtryk er at Debian ikke er nem at administrere. Du skal lave al
administration på tekstfiler med en editor. Du er nok bedre tjent med en
distribution som fedora, mandriva eller suse, som alle har grafiske
hjælpeprogrammer til konfigurering og administration af server. Jeg
bruger selv Mandriva og er godt tilfreds.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 27-07-05 00:17

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
> hjælpeprogrammer til konfigurering og administration af server. Jeg
> bruger selv Mandriva og er godt tilfreds.

Debian er supernem at administrere, man skal bare lære en editor (jeg
klarer mig med emacs med M-x-s M-x-c M-s og M-r) og apt-get så kører det
derudaf. Jeg lærte debian med ren CLI. Ingen ko på isen der.

Men når man skal vælge distro er den gyldne regel: Brug det dine venner
bruger, og indtil videre er der rigtig rigtig mange guides til debian.

mvh Rune

Fra : co0kie

Dato : 27-07-05 10:21

> Men når man skal vælge distro er den gyldne regel: Brug det dine venner
> bruger, og indtil videre er der rigtig rigtig mange guides til debian.

Prøv evt. at tjekke http://www.debianguiden.dk
Er meget nem at gå til ;D

Mvh
- co0kie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-05 02:40

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:

> [...]
> hjælpeprogrammer til konfigurering og administration af server. Jeg
> bruger selv Mandriva og er godt tilfreds.

webmin er opfundet, til serveradministration er det gui at fortrække
frem for de begrænsede gui værtøjer der findes i eks fedora (med
mindre der er sket noget helt vildt siden sidste sommer)

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-07-05 14:18

Keld Jørn Simonsen wrote :
> Mit indtryk er at Debian ikke er nem at administrere. Du skal lave al
> administration på tekstfiler med en editor.

Det er da det der gør den nem at have med at gøre ;)

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 27-07-05 11:39

Brian Emilius skrev:

> Siden du så foreslår at jeg skal bruge Debian, går jeg ud fra at jeg
> også har mulighed for de ting, du her foreslår???

Debian/stable kan både det du beder om og det jeg foreslår. - Det kan
stort set alle distributioner, men til serverformål er Debian/stable
efter min overbevisning klart at foretrække.

Jacob
--
»Senere har softwarepatenter haft en lignende virkning, de
tvinger os til at stå på hinandens tæer i stedet for på