Een stor eller to små?
Fra : Henning

Dato : 25-07-05 15:09

Jeg går og kigger lidt på nye (brugt) båd, og er faldet over et par
interessante emner.
Bådene er samme model og ca. samme pris. Den ene har en enkelt 170Hk
Volvo Penta motor (z-drev), den anden har to Volvo Penta på hver
130Hk, også z-drev.
Hvad er bedst/hurtigst/mest økonomisk? Hvad vil være mest fordelagtigt
at købe?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : SBC

Dato : 25-07-05 15:46

> [...]
> 130Hk, også z-drev.
> Hvad er bedst/hurtigst/mest økonomisk? Hvad vil være mest fordelagtigt

Jeg er glad for min båd med 2 Volvo AQ145 motorer. Det er nemt at manøvre
rundt med 2 motorer, den vender på meget lidt plads.
Minus er bla. 2x zink, 2x olie og ja, dobbelt så meget at vedligeholde.
VH
SBC

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-07-05 17:57

SBC wrote:

> Jeg er glad for min båd med 2 Volvo AQ145 motorer. Det er nemt at manøvre
> rundt med 2 motorer, den vender på meget lidt plads.
> Minus er bla. 2x zink, 2x olie og ja, dobbelt så meget at vedligeholde.

Men man har den store fordel, at sætter den ene ud kan man redde sig i
land på den anden.
Prisen for den ekstra sikkerhed er dobbelt op i vedligeholdelsesarbejde
og udgifter til almindelige sliddele.

Hvad der er hurtigst og mest brændstoføkonomisk kommer vist meget an på
båd, motor, gear og skruesammensætningen. Uden at vide det med sikkerhed
ville jeg sige, at man bruger nok lidt mere brændstof med 2 motore end
med en enkelt. Det er ud fra tanken om at der er 2 kølevandspumper, 2
oliepumper, 2 af mere eller mindre alt der skal trækkes rundt. Men det
er blot et skud...

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 22:00

Hvad er det for en båd? Hvor lang er den etc?

Jeg ville undgå to motorer - med mindre det er en lang/tung båd, der er svær
at manøvrere. Og med mindre du planlægger meget sejlads på åbent hav hvor
sikkerhedsapektet af at have to motorer kommer til sin ret.

Hvis den 170 HK VP du omtaler er en diesel KAD32 (kompressormodellen) så har
jeg kun godt at sige om den. Har del selv i min Aquador 23 HT og den leverer
et fint stykke arbejde! Eneste minus er kompressor-susen mellem 1700 og 2500
omdrejninger. Men den trækker de 2.5 tons op ad vandet uden at blinke. Det
er virkelig en sejtrækker.

Anders
Helsingør