opgravning af sandorm.
Fra : Morten Holst

Dato : 24-07-05 23:22

Hej Ng.

Jeg vil høre om der er nogen herinde der har gode råd til opgravning at
sandorm. Jeg plejer at grave dem i et område hvor bunden er meget lerede og
mudret. Det er et problem hvis ormen smutter af greven fordi vandet er så
beskidt efter man har gravet.

Jeg har hørt at man kan få regnorm op ad jorden ved hjælp at to elektroder
man stikker i jorden og sætter strøm til... Virker det mon også op sandorm?

--

Morten H. Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 08:28

"Morten Holst" <Stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at man kan få regnorm op ad jorden ved hjælp at to elektroder
> man stikker i jorden og sætter strøm til... Virker det mon også op
> sandorm?

Strøm + saltvand? Det er nok ikke anbefalelsesværdigt

/Alex

Fra : Morten Holst

Dato : 25-07-05 09:42

Nu mener jeg ikke 230 v fra stikkontakten men kun 12 v fra et bil batteri
eller lign. :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 12:50

> Nu mener jeg ikke 230 v fra stikkontakten men kun 12 v fra et bil batteri
> eller lign. :)

Uanset spændingen, så vil saltvand give en kortslutningseffekt, så din kilde
hurtigt enten slår en sikring, eller bliver tømt.

/Alex

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-07-05 10:32

Morten Holst skrev:
> Jeg har hørt at man kan få regnorm op ad jorden ved hjælp at to
> elektroder man stikker i jorden og sætter strøm til... Virker det mon
> også op sandorm?

Jeg må give Alex ret. Strøm og vand er en dårlig
cocktail. Det er også både farligt og forbudt at
bruge strøm til regnorm.
Tag hellere et lille bord med når du graver sandorm.
En ølkasse eller mælkekasse med en plade skruet på,
stilles på hovedet på bunden klar til at læsse indholdet
af greben op på. Så kan i ro og mag sortere indholdet
og vippe resten tilbage i vandet igen. Det som undslipper
på vej op må så betragtes som tabt.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 12:59

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> En ølkasse eller mælkekasse med en plade skruet på,
> stilles på hovedet på bunden klar til at læsse indholdet
> af greben op på.

Skal der så være en rød Puch Maxi monteret på den anden side?

Ellers kan man stampe/pumpe sandorm. Denne side fortæller lidt om hvordan
man gør: http://home25.inet.tele.dk/kalle/Orm/orm.htm

/Alex