bedste bundkort til Athlon64 3500+, s939 v~
Fra : michael bs

Dato : 24-07-05 21:19

Jeg har været inde på www.shg.dk og forsøgt at Photoshop billedredigering.
(ingen spil overhovedet) Jeg er i tvivl om alle de forskellige nuancer
mellem de mange bundkort. Er der et, der ville være bedre til denne
konfiguration?:

Asus A8N-SLI, nForce4, S939 971,00 971,00
820108 Chill Innovation CP-510A PSU, 510W 499,00 499,00
320933 AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX, Venice 2.099,00 2.099,00
410026 Floppydrive Alps 3.5", Silver 89,00 89,00
740260 PLEXTOR PX-116A/T3, 16/48 DVD IDE Retail 225,00 225,00
750662 Pioneer DVR-109D, DVD±RW, Bulk, Black 415,00 415,00
340946 Matrox Millenium P650e 128MB PCI-ekspres 1.749,00 1.749,00
420384 Western Digital 2000JS, 200GB, SATAII 880,00 1.760,00
810448 Coolermaster CM Stacker, Silver/Silver 1.149,00 1.149,00
320836 Zalman CNPS7700-CU Multi Køler 270,00 270,00
350660 Corsair TWINX2048-3200PT, 2x1024MB 2.679,00 2.679,00
910117 Windows XP Pro Edition DK, OEM 1.129,00 1.129,00
999999 Montering, med emballage 450,00 450,00

samlet pris inkl moms: 13484kr.

Tillægsspørgsmål:
Jeg er lidt i tvivl om jeg i stedet skal bygge PCen op omkring Intel:
Pentium D 830 (3.0ghz) EMT64T, 800FSB, 2*1mb cache, Dual Core (socket 775)
til 2553kr

fremfor:
AMD Athlon64, 3500+,(2.2ghz) S939, BOX, Venice 2.099,00

(begge fra SHG)

Der er under 500kr i forskel.
Hvis jeg vælger Intelløsningen, hvilket bundkort ville så være fornuftigt
til en maskine som ovenstående bare på Intel? Jeg er helt blank på
bundkortområdet.

mvh Michael

Fra : michael bs

Dato : 24-07-05 21:57

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:42e3f7d4$0$89309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har været inde på www.shg.dk og forsøgt at Photoshop billedredigering.

Der skulle self have stået "forsøgt at sammensætte en PC optimeret til
billedredigering"

Michael

Fra : Beeblebrox

Dato : 25-07-05 13:03

michael bs wrote:

> Jeg er lidt i tvivl om jeg i stedet skal bygge PCen op omkring Intel:
> Pentium D 830 (3.0ghz) EMT64T, 800FSB, 2*1mb cache, Dual Core (socket 775)
> til 2553kr

Det ville jeg ikke gøre!

Der er nogle forhold omkring strømforbrug og intel som ikke er så gode.

Jeg har en Intel 3.0GHz P4 (northwood, som er mere strømbesparende end
de nye intelprocessorer) som står tændt ca 12 timer om dagen. Jeg har
netop regnet ud at hvis jeg skifter bundkort, CPU og grafikkort til:
Athlon64 3000+ (1000 kr)
Asus A8N-E (700 kr)
Geforce 6200 (650 kr) eller 6600 (ikke U eller GT udgaven)

Det *skal* være 6200 eller 6600 serien med NV44 chipset - de er baseret
på 0,11nm teknologi som kræver mindre strøm end alle de andre kort.

- så sparer jeg ca. 1400 kr. om året på elregningen.

Til ren photoshop brug ville jeg gå efter et lignende setup. Du har ikke
brug for de ekstra 'hestekræfter' så du betaler en masse for en ydelse
du aldrig kommer til at anvende.

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-05 17:24

Beeblebrox <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in

> [...]
>
> Det *skal* være 6200 eller 6600 serien med NV44 chipset - de er baseret
> på 0,11nm teknologi som kræver mindre strøm end alle de andre kort.

Hej Claus, jeg kunne godt tænke mig at lave en lignende udregning, men
blandt andet med 6600GT - hvor har du fundet forbrugsværdierne, og hvordan
har du lavet din udregning?

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Beeblebrox

Dato : 25-07-05 20:29

Flemming Joensson wrote:

> Hej Claus, jeg kunne godt tænke mig at lave en lignende udregning, men
> blandt andet med 6600GT - hvor har du fundet forbrugsværdierne, og hvordan
> har du lavet din udregning?

På hhv. nvidias, intels og AMD's sider står der info. Anandtech har også
nogle målinger. Noget har jeg lagt på min egen side:

CPU:
<http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=50&idtrg=502#cpu>

GFX
<http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=50&idtrg=502#ati_vs._nvidia>

Elpriser opgives i kr/kWh. En kWh er 'kilo watt time' altså 1000 w i én
time. I københavn er prisen for 1 kWh 182 øre.

Hvis du nu har en CPU der trækker 67 Watt og du har den tændt i en time
så har den brugt 0,067 kW time. Hvis du har en P4 det trækker 167 watt
og skifter den med en Athlon64 der trækker 67 watt så sparer du altså
0,1 kWh hver time maskinen står tændt.

Du kan regne med at din PSU kun er ca. 75% effektiv. Dvs. for at lave 70
Watt trækker den ca. 100 watt fra nettet. Dvs. du kan gange de sparede
watt efter PSU'en med 1,33 for at få tallet du reelt sparer ud af
stikkontakten.

Hvis du altså sparer 0,1kWh i hver af de 10 timer om dagen maskinen er
tændt bliver det altså 10 timer * 0,1kWh * 1,33 PSU * 182 øre. Over 365
dage = 886 kr.

Bemærk at de tal der er nævnt er ved full load. Altså må du sjusse dig
frem til hvor mange timer din maskine er idle og hvor mange den kører
full load. Du behøver kun at beregne forskellen på de komponenter du
udskifter.

Et andet trick er at en 400GB HDD bruger ca. de halve watt af 2 stk
120GB diske. Dvs. en besparelse på ca. 15W/time hvis du har to
mellemstore diske kørende. En 80GB disk bruger ca. 1/3 watt af en 120GB
HDD så her kan du altså evt. sætte en lille primær disk der altid kører
og en stor der går på standby.

God fornøjelse,

Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-09-05 09:28

> God fornøjelse,

Tak tak, så skal der regnes :)

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Beeblebrox

Dato : 25-07-05 20:25

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 26-07-05 06:38

On Mon, 25 Jul 2005 21:25:05 +0200, Beeblebrox
> [...]

>På hhv. nvidias, intels og AMD's sider står der info. Anandtech har også
>nogle målinger. Noget har jeg lagt på min egen side:

Jeg kan tilføje med et par links:

Processor Electrical Specifications:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Power Wattage Calculator:
http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Hvis det er en computer som skal stå meget tændt og ikke har brug for max. cpu
kraft, så er en "mobile" processor værd at overveje. Har selv en nedsroslet XP-M

Den bruger ca. det samme i strøm som min gamle Celeron 566, men yder nok tre
gange så meget
--
Henrik

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 26-07-05 07:00

On Sun, 24 Jul 2005 22:19:29 +0200, "michael bs"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> [...]
>mellem de mange bundkort. Er der et, der ville være bedre til denne
>konfiguration?:
>
>Asus A8N-SLI, nForce4, S939 971,00 971,00

Du kan få bundkortet uden SLI og spare ca. 200kr

SLI er hvor man kører med to grafikkort samtidigt.
http://www.slizone.com/page/slizone_learn.html

Ved ikke om Matrox understøtter det...

Med hensyn til processoren AMD / Intel, så prøv at spørge i:

dk.edb.videoredigering

Du er måske lid mere fremtidssikret med en 64bit cpu.
--
Henrik