Maskinen slukker efter 10 sec.?
Fra : Bøv

Dato : 24-07-05 19:38

Kom i besiddelse af en stang Elixir 512 mb DDR-pc3200U ram og ville derfor
genopfriske mit gamle Asrock K7S8X motherboard.

Monterede det med det hele.

Imidlertid slukker systemet efter 10 sec. Tæller fint ram op og lader mig
komme ind i bios,- men så slukker maskinen. Herefter skal strømmenstikket
rives ud for at komme igang igen.

Har clearet cmos, men dette hjalp ikke.

Manualen nævner, at systemet vil slukke ved overophedning, men vel ikke
efter 10 sec. ?

Hvad gøres?

Olsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-05 19:42

"Bøv" <bøv@hot.com> crashed Echelon writing

> Manualen nævner, at systemet vil slukke ved overophedning, men vel ikke
> efter 10 sec. ?
>
> Hvad gøres?

Hvad er temperaturen? (hvis det kan aflæses i BIOS)

--
Bjarke Andersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-07-05 19:58

"Bøv" <bøv@hot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har clearet cmos, men dette hjalp ikke.
>
> Manualen nævner, at systemet vil slukke ved overophedning, men vel ikke

På 10 sekunder kan den sagtens nå kogepunktet.
Jeg ville kontrollere, at der er kølepasta nok mellem cpu og køler, at
køleren sidder rigtigt, samt at den kører rundt. Men sidstnævnte har du vel
konstateret.
En cpu som ikke bliver kølet ordentlig kan blive varm i løbet af 3-5
sekunder.

Kurt

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-05 17:36

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in

> Jeg ville kontrollere, at der er kølepasta nok mellem cpu og køler, at
> køleren sidder rigtigt, samt at den kører rundt. Men sidstnævnte har
> du vel konstateret.

Og det er ikke nok at konstatere at der er "nok" kølepasta mellem CPU og
køler. Hvis der er for meget kølepasta så fungerer det nærmest isolerende i
stedet for varmeledende og det er mindst lige så skidt som ingen
kølepasta/for lidt af det. Man skal lige finde en fin balance. Et papirtynd
ensartet lag over hele kernen - så skulle det være fint.

> En cpu som ikke bliver kølet ordentlig kan blive varm i løbet af 3-5
> sekunder.

Jep - Tomshardware har lavet en lille video hvor de viser hvad der sker
hvis køleren tages en AMD og en P4 - ret voldsomme temperaturstigninger der
er tale om:

http://www12.tomshardware.com/images/thg_video_1_cpu_cooling.zip

Det er en gammel video der er tale om, men den giver en god ide om hvor
meget varme sådan en lille cpu-køler egentlig skal bortskaffe og hvad der
sker uden køling.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-07-05 13:05

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i en meddelelse
> Jep - Tomshardware har lavet en lille video hvor de viser hvad der sker
> hvis køleren tages en AMD og en P4 - ret voldsomme temperaturstigninger
> [...]

Et eller andet sted har jeg læst, at en processor producerer mere varme pr
cm2 end en kogeplade på komfuret

/Henning.