Apache på en sme server
Fra : Morten Clausen

Dato : 24-07-05 13:39

Hej,

Jeg har forsøgt at installere Apache på en SME server, men får en fejl
meddelelse der hedder "no acceptable c compiler found in $PATH". Jeg
har så fundet ud af at der ikke er en compiler i SME, men hvordan får
jeg det?

På forhånd tak,
Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-07-05 13:48

slet VSE9F skrev i dk.edb.system.unix:

> [...]
> meddelelse der hedder "no acceptable c compiler found in $PATH". Jeg
> har så fundet ud af at der ikke er en compiler i SME, men hvordan får

Det lyder som du forsøger at kompilere sovsen selv, kan du ikke finde en
pakke med Apache, som er kompilet?

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser

Fra : Morten Clausen

Dato : 24-07-05 14:56

>Det lyder som du forsøger at kompilere
>sovsen selv, kan du ikke finde en
>pakke med Apache, som er kompilet?

Tjo, det kunne der være noget om - men har været inde på apaches
hjemmeside http://httpd.apache.org/ men synes ikke jeg har kunne
finde sådan en pakke. Har du nogen forslag til hvor jeg evt. kunne
finde det henne?

På forhånd tak,
Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-07-05 15:25

slet HI2YV skrev i dk.edb.system.unix:

> [...]
> hjemmeside http://httpd.apache.org/ men synes ikke jeg har kunne
> finde sådan en pakke. Har du nogen forslag til hvor jeg evt. kunne

Nu kender jeg ikke så meget til sme, men der hvor du har fået den vil vel
være et godt sted at starte?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 24-07-05 15:33

On 24 Jul 2005 12:38:46 GMT, Morten wrote:

> Jeg har så fundet ud af at der ikke er en compiler i SME, men
> hvordan får jeg det?

Du har vist apt-get på din SME - prøv med:

apt-get install gcc

(som root, i en shell)

Hvis den ikke finder noget, så skal /etc/apt/sources.list nok
have tilføjet noget + apt-get update + apt-get install gcc igen.

--
Stig

Fra : Morten Clausen

Dato : 24-07-05 16:22

> [...]
>
>Hvis den ikke finder noget, så skal /etc/apt/sources.list nok
>have tilføjet noget + apt-get update + apt-get install gcc igen.

Jeg er forholdsvis ny til det her - jeg kan ikke få det til at
virke. Jeg går ud fra at når du skriver at det skal være i shell,
skal jeg skrive:

!/bin/sh apt-get install gcc

Er dette korrekt? Hvis ikke hvordan gør jeg det så rigtigt?

På forhånd tak
Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-07-05 17:02

slet JWJ6X skrev i dk.edb.system.unix:

> Jeg er forholdsvis ny til det her - jeg kan ikke få det til at
> virke. Jeg går ud fra at når du skriver at det skal være i shell,
> skal jeg skrive:

Hvis du er ny, så vil jeg kraftigt anbefale at du følger Madsens, og mit
forslag om at bruge den der er i SME, og glemmer alt om at kompile selv,
indtil det er tvingende nødvendigt, eller du har fået mere check på
tingene, og har lyst til at prøve det.

> !/bin/sh apt-get install gcc

!/bin/sh skal du ikke have med, men ellers mener jeg det er rigtigt. (bruger
selv en URPMI i min Mandriva)

apt-get install "pakkenavn"

Og her ville jeg så vælge apache istædet for gcc.
At holde sig til at bruge din SME's pakke håndtering, det spare dig for
mange problemmer.
Den dag du vil opdatere til sikkerheds/fejlrettede version, så skriver du
bare apt-get EtEllerAndet, og så får du opdateret alle program pakker, incl
system pakkerne.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 24-07-05 17:26

On 24 Jul 2005 15:22:24 GMT, Morten wrote:

> Jeg er forholdsvis ny til det her - jeg kan ikke få det til at
> virke. Jeg går ud fra at når du skriver at det skal være i shell,

Du logger på maskinen på konsollen eller via ssh, så har du dig
en shell. Når du er logget på sådan (har en '#' prompt), så kan
du give 'apt-get' kommandoen.

Men jeg tvivler på at du har brug for at installere Apache. En af
SME's funktionaliteter er at være webserver, så den burde
allerede være der. Hvis du logger på SME's web-interface, så kan
du antageligt checke om Apache er installeret, om den kører,
hvordan den er konfigureret, osv.

--
Stig

Fra : Madsen

Dato : 24-07-05 16:14

Morten Clausen (slet VSE9F) wrote:
> [...]
> meddelelse der hedder "no acceptable c compiler found in $PATH". Jeg
> har så fundet ud af at der ikke er en compiler i SME, men hvordan får

Hvad er der galt med den Apache server der er i SME?

http://www.mitel.com/resources/6000_security_wp_5.6.pdf

http://contribs.org/modules/phpwiki/

--
Hilsen Madsen

Fra : Morten Clausen

Dato : 24-07-05 17:42

Jeg takker mange gange for Jeres hurtige svar. Jeg har fået noget
til at virke nu, så har lidt at lege videre med :D

/Morten

Fra : Claus

Dato : 24-07-05 21:24

Morten Clausen (slet QECFA) wrote:
> Jeg takker mange gange for Jeres hurtige svar. Jeg har fået noget
> til at virke nu, så har lidt at lege videre med :D
>
> /Morten

Måske det er userguiden du har brug for?

> http://www.contribs.org/contribs/bobk/SME_Manual/chpt-00.0-title.html

Når du skal konfigurerer din apache skal du åbne en browser og:

> Access
>

> Server-manager (See Chapter 8)
>

> The server manager is a series of web forms called panels that enable a client PC to configure the server.

Access to the server-manager is via a browser using one of the
following addresses:

SME har sit eget supergode forum her:

www.contribs.org

og andet godt: