Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
indfrielse af lån
Fra : skogstadNielsen(fjer~

Dato : 24-07-05 13:20

Davs...

Jeg har arvet nogle penge som jeg kan indfri et 5 % rentetilpasningslån
i mit hus med - og have en 50.000 ekstra - det er jo fint nok. Lånets
rentetilpasningsperiode udløber ultimo 1996

1 Men snakker jeg med kreditforeningen så siger de det er jo dyrt -
der er overkurs - og det koster også at indfri før tid - osv.

2 Snakker jeg med Banken - så siger de det samme - næh - jeg skal da
hellere sætte dem ind på en konto hos dem - og få gode renter -.

Men uden at regne på det - så skal jeg jo tænke mig godt om -

Så mener jeg at fordelen ved at slippe for at betale renter på lånet et
helt år - da må opveje ekstra udgifter i 1) og de ekstra renter i 2)

men - kære pengemænd og damer her i gruppen - er der noget jeg overser ?

mvh
Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-07-05 19:22

In article <42e3877d$0$64250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, skogstadNielsen(fjern) wrote:
> [...]
> i mit hus med - og have en 50.000 ekstra - det er jo fint nok. Lånets
> rentetilpasningsperiode udløber ultimo 1996

Nej - Så er det jo længe siden den udløb. Det er vel korte flex-lån
du har som udløber med udgangen af 2005.

> [...]
> helt år - da må opveje ekstra udgifter i 1) og de ekstra renter i 2)
>
> men - kære pengemænd og damer her i gruppen - er der noget jeg overser ?

Hvad kurs skal du indfri til ? Obligationerne er over kurs 100, og da
sådanne obligationer er inkonvertible, så skal du normalt indfri til
markedskurs.

Hvis det er RD 5% udløb 2007, så er kursen 105,75. Dvs du skal betale
5,75% overkurs for at indfri dem nu. Du sparer så renten, men ender op
med at betale mere nu end du ville gøre senere.

Du er bedre stiller ved at sætte pengene i banken (se om du ikke kan
binde pengene til over 2%), eller ved at købe 2% obligationer med
udløb samme tid. Her er kursgevinsten op til kurs 100 skattefri så
vidt jeg husker.

Men få bank og kreditforening til at give dig tilbud.

Du kunne også sætte pengene i aktier / investeringsforeninger. Den
pulje jeg er i (Danica Link, 100% aktier) har givet 15-20% de seneste par år.
men det er risikofyldt.

Fra : skogstadNielsen(fjer~

Dato : 25-07-05 23:09

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Du kunne også sætte pengene i aktier / investeringsforeninger. Den
> pulje jeg er i (Danica Link, 100% aktier) har givet 15-20% de seneste par år.
Mange tak - det er et RD - serie 10D lån FlexLån, Renteprocent 5,1052
som kører over 5 år ad gangen, dvs næste flextidspunkt er november 2006
(ikke 1996 - ak ja tal !)
RD's hjemmeside siger at jeg skal betale ca 3000 ekstra som jeg forstår
det for at indfri - de vil have 200 kr for at sende et tilbud og 750 for
at gennemføre indfrielsen, - tror du det er det hele dvs: 3950 at betale
ekstra i år og så ingen renter og afdrag herefter - det er det jeg er
usikker på.
mvh
Søren

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 26-07-05 08:18

"skogstadNielsen(fjern)" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> wrote in message
> [...]
> at gennemføre indfrielsen, - tror du det er det hele dvs: 3950 at betale
> ekstra i år og så ingen renter og afdrag herefter - det er det jeg er

Du kan starte med at se på hvad dine renteudgifter vil være frem til
udgangen af 2006. Du får jo skattefradrag for renteudgifterne, så
tommelfingerregel kan du regne med at du selv betaler 2/3 af dine
renteudgifter. Hvis 2/3 af dine renteudgifter er større end 3.950 kr, så
sparer du jo penge - alt andet lige.

Men - men - men....

Hvis du kan sætte dine penge i banken til 2%, skal de jo også regnes med.
Tag 2% af din formue, gang med 1½ (1½ år til udgangen af 2006) og træk 1/3
fra (skattebetalingen, du får også kun lov at beholde 2/3 af dine
renteindtægter). Det skal lægges til de 3.950 kr. Hvis 2/3 af dine
renteudgifter stadig er større, sparer du stadig penge.

Men - men - men...

Som andre har skrevet skal du sikkert også betale mere end kurs 100 for at
indfri lånet. Kig på dine låneoplysninger fra RD, hvor der står en
kontantrestgæld og en obligationsrestgæld. I 2005 skal du indfri til
obligationsrestgælden fordi du skal købe obligationerne på Fondsbørsen (det
klarer RD for dig - mod en mindre betaling). I 2006 kan du "nøjes" med at
indfri kontantrestgælden fordi dit lån skal refinansieres. Du skal derfor
også se forskellen mellem kontantrestgæld og obligationsrestgæld.

Regnestykket ser derfor sådan ud:

2/3 af dine renteudgifter
- 3.950 i omkostnninger
- 2/3 af 2% (1,33%) af beløbet som du kunne tjene i banken - husk at gange
med 1½ for 1½ år til 31.12.06.
- forskellen mellem obligationsrestgæld og kontantrestgæld

= resultat

Hvis dit resultat er negativt, så sætter du penge til. Hvis dit resultat er
positivt, skal du bare se at komme i gang.

Håber det hjalp... og håber at jeg har beskrevet det rigtigt (ellers bliver
det lidt pinligt...)

Mvh

Henning

Fra : skogstadNielsen(fjer~