Reverse DNS
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 18:14

Hejsa,

Jeg er ved at få sat reverse DNS op til min mailserver, men da det er
første gang jeg prøver det, er jeg i tvivl om et par ting.

Jeg har en lokal DNS kørende på mailserveren (som også er www, ftp, og
LDAP-server) og den har tildelt serveren en lokal IP-adresse
(10.0.0.x). Serveren er derfor overbevist om, at den hedder 10.0.0.x og
laver jeg opslag på mit LAN virker både forward og reverse DNS.

Jeg har 5 offentlige IP-adresser, som skal bruges bedst muligt. Skal
mailserveren have en offentlig IP-adresse for at skal virke, eller kan
den stadig befinde sig på mit LAN, hvor jeg blot NAT'er de relevante
porte til den?

Jeg er ved at sætte en firewall op (IPCop) og er nemlig i tvivl om,
hvorvidt den skal have sin helt egen IP-adresse og sub-domæne, eller om
den kan have adressen som reverse DNS'en peger på, og så NAT'e port 25
videre til LAN.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 31-07-05 00:13

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>mailserveren have en offentlig IP-adresse for at skal virke, eller kan
>den stadig befinde sig på mit LAN, hvor jeg blot NAT'er de relevante

Det er ligegyldigt. Man kan sagtens køre en mailserver bag en
NAT-ruter. Mailserveren skal dog muligvis eksplicit konfigureres til at
vide at den eksterne ip-adresse (eller rettere det navn for den eksterne
ip-adresse som står i MX-poster) er "den selv", så den fx ikke forsøger
at forwarde post til sin egen eksterne adresse.

Men det er en god idé hvis den eksterne adresse som din server kan nås
på, har en valid reverse DNS (dvs. et reverse DNS-navn som kan slås op
og give den samme eksterne ip-adresse). Det forbedrer chancerne for at
andre servere vil tage imod post fra din.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-07-05 18:05

On 2005-07-31 01:12:49 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> [...]
> ip-adresse som står i MX-poster) er "den selv", så den fx ikke forsøger
> at forwarde post til sin egen eksterne adresse.

Jeg har i længere tid kørt min mailserver bag en NAT router uden
problemer, men jeg kunne godt tænke mig reverse DNS fordi "det ser godt
ud" og så vil det eliminere diverse problemer med andre servere, som
gerne ser at man kan lave en reverse DNS på afsenderen.

Jeg var bare usikker på, hvordan det helt præcist skulle udføres.

> [...]
> og give den samme eksterne ip-adresse). Det forbedrer chancerne for at
> andre servere vil tage imod post fra din.

Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-08-05 19:45

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.

Der er to muligheder:
* Enten har du bare en enkelt "normal" ip-adresse fra din udbyder. Så
er det meget ringe af den udbyder hvis adressen ikke har en konsistent
reverse DNS.
* Eller også har du et subnet som du forventes selv at sørge for reverse
DNS for (eller at bestille reverse DNS for). Så må du få udbyderen til
enten at levere reverse DNS eller at uddelegere den til en DNS-server du
selv skaffer.

Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
forhåbentlig få Cybercity til at give den.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 00:19

On 2005-08-01 20:45:26 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> [...]
> DNS for (eller at bestille reverse DNS for). Så må du få udbyderen til
> enten at levere reverse DNS eller at uddelegere den til en DNS-server du

Jeg har 8 IP-adresser, hvoraf de 3 går til router/broadcast, så jeg har
5 ledige IP-adresser. CyberCity kan levere reverse DNS hvis jeg tegner
DomainService og flytter domænet til dem.

> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
> forhåbentlig få Cybercity til at give den.

Ja, mod betaling.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 02-08-05 10:06

hej
det er din ISP er holder dine IP adreser, derfor ksla det være dem der laver
rev-dns, ellers kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS
server, såfremt den er godt kendt på internettet af DKHM (Hvis det er et .dk
domain) på den måde kan du selv lave din rev-DNS.

tips: http://dnsstuff.com tast ip ind i reverse DNS

hth
Martin Bilgrav

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-08-05 18:56

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>det er din ISP er holder dine IP adreser, derfor ksla det være dem der laver
>rev-dns, ellers kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS
>server,

Ja.

>såfremt den er godt kendt på internettet af DKHM (Hvis det er et .dk
>domain) på den måde kan du selv lave din rev-DNS.

DK Hostmaster har intet med reverse DNS at gøre. Reverse DNS foregår
vha. subdomæner under "in-addr.arpa", som ikke kommer DK Hostmaster ved,
og delegering af reverse DNS fra en udbyder til en kunde er derfor
udelukkende en sag mellem udbyderen og kunden.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 03-08-05 22:16

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in message

DNS

> Ja.

> DK Hostmaster har intet med reverse DNS at gøre.

Det har jeg da heller ikke påstået !
Men de har noget med dot-dk navneservere at gøre
- Læs lige tråden igen :
"kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS server, såfremt
den er godt kendt"
(Ja, der sku ha stået "godkendt") dvs hvis du har en Navneserver som er
godkendt af DKHM, så kan du få delegeret reverse til din egen server

/Martin

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-08-05 22:58

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in message
>
>Det har jeg da heller ikke påstået !

Jo, du har påstået at DK Hostmaster skal godkende navneserveren for
reverse DNS - hvilket er forkert.

>Men de har noget med dot-dk navneservere at gøre

Ja, men dot dk har intet som helst med reverse DNS at gøre.

> [...]
>(Ja, der sku ha stået "godkendt") dvs hvis du har en Navneserver som er
>godkendt af DKHM, så kan du få delegeret reverse til din egen server

Pointen er at den ikke behøver at være godkendt af DH Hostmaster. DK
Hostmaster er aldeles ligeglade med domæner der ikke ender i "dk", og
alle reverse DNS-domæner ender i "in-addr.arpa" - hvilket ikke er "dk".

Uddelegering er kun et spørgsmål om hvorvidt administratoren af
forældredomænet vil acceptere ens server. DK Hostmaster administrerer
forældredomænet ("dk") for niveau 2-navne under "dk", men det er
udbyderne der administrerer reverse DNS-domænerne for deres
ip-adresserum. Og det er derfor kun udbydere, ikke DKH, der kan have en
mening om hvorvidt de vil delegere reverse DNS til en given navneserver.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-08-05 15:51

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> skrev 2005-08-01:

> [...]
> 5 ledige IP-adresser. CyberCity kan levere reverse DNS hvis jeg tegner
> DomainService og flytter domænet til dem.

SVJV er det kun hvis du selv vil bestemme reverseDNS det koster. En
standard reverseDNS er gratis.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 17:28

On 2005-08-03 16:50:48 +0200, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> said:

> SVJV er det kun hvis du selv vil bestemme reverseDNS det koster. En
> standard reverseDNS er gratis.

En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
laaang ting med navne på deres routere osv. Jeg har GlobalIP+ med 8
IP-adresser og her er der åbenbart ikke nogen reverse-DNS, da de nok er
meningen man selv sætter noget op, eller bruger deres DomainService.
Det er mit gæt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-05 21:23

René Frej Nielsen submitted this idea :
> En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
> laaang ting med navne på deres routere osv.

Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 21:26

On 2005-08-03 22:23:15 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

> René Frej Nielsen submitted this idea :
>
> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

Hmm.. husker jer forkert? Var det hos TDC den var længere? Men uanset
hvad, så ønskede jeg mig en reverse DNS jeg selv kunne bestemme.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-05 21:52

René Frej Nielsen explained :

> Hmm.. husker jer forkert? Var det hos TDC den var længere?

Jeg mener at både TDC og Tiscali har/har haft mega lange rev dns
adresser.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-05 22:29

On Wed, 03 Aug 2005 22:23:15 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

Min PTR record er port53.ds1-bav.adsl.cybercity.dk (altså inkl.
portnavn), og det er en af CCs egne forbindelser.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-05 23:16

Asbjorn Hojmark explained on 03-08-2005 :

> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
fastnet abonnement.

> Min PTR record er port53.ds1-bav.adsl.cybercity.dk (altså inkl.
> portnavn), og det er en af CCs egne forbindelser.

Hvilken central er det ? min er på en Esbjerg central

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-05 22:38

On Thu, 04 Aug 2005 00:15:32 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
> fastnet abonnement.

Hvilket udstyr er der på? (Hele vejen).

> Hvilken central er det ? min er på en Esbjerg central

"Bav" er vist Bagsværd.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-05 23:34

It happens that Asbjorn Hojmark formulated :

> Hvilket udstyr er der på? (Hele vejen).

Hele vejen ?
Har en Zyxel CPE 650 fætter, jeg ved ikke lige hvad der sidder i den
anden ende - men det er rå kobber med en profil 1 (hvilket jeg ikke har
nogen anelse om hvad betyder)

Fra : Martin Schultz

Dato : 05-08-05 12:34

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev 2005-08-03:
> Asbjorn Hojmark explained on 03-08-2005 :

> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
> fastnet abonnement.

Så er det ikke en bitstream forbindelse.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-08-05 22:45

Martin Schultz wrote :

> Så er det ikke en bitstream forbindelse.

Kan man så konkludere at der ikke er ensartet navngivning på CC's
linier ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-05 10:54

Jesper Dybdal presented the following explanation :

> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
> forhåbentlig få Cybercity til at give den.

Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 16:40

On 2005-08-02 11:54:26 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

> Jesper Dybdal presented the following explanation :

> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?

Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-05 21:34

on 02-08-2005, René Frej Nielsen supposed :

> Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 23:19

On 2005-08-02 22:34:25 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

> Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg ville bare vide hvordan sådan noget
hang sammen, så jeg kunne bestille det rigtige.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 06:12

"Henrik Stidsen"

> Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

Tjah, hos TDC har det da ikke kostet mig noget endnu... Heller ikke selv om
jeg selv har bestemt hvad det skulle være.. Men det har nu også været på
Pro-forbindelser.. Måske det gør en forskel?

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-08-05 19:02

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

Svjh dit oprindelige spørgsmål, var din bekymring om din mailserver
kunne få problemer.

I forhold til mailserver er det næsten helt ligegyldigt hvad reverse
DNS-navnet er, bare det er konsistent med tilsvarende A-post (så
oversættelse fra ip-adresse til navn og tilbage til ip-adresse giver den
oprindelige adresse).

Når jeg skriver "næsten", er det fordi der findes nogle ganske enkelte
udbydere som ikke vil tage imod post fra servere med et reverse DNS-navn
der lyder "dynamisk ip-adresse-agtigt". Men de er sjældne. Hvis
Cybercitys automatiske reverse DNS-navne ikke lyder som noget der kunne
ligne dynamiske adresser, så er der nok ikke noget problem i at bruge
dem.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 19:34

On 2005-08-03 20:02:17 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> [...]
> Cybercitys automatiske reverse DNS-navne ikke lyder som noget der kunne
> ligne dynamiske adresser, så er der nok ikke noget problem i at bruge

Aha. Dvs. at reverse DNS ikke behøver at pege på et navn der er lig min
servers hostnavn? Bare der er en eller anden form for navn på reverse
DNS?

Men nu har jeg fået GlobalIP+ og der er åbenbart ingen reverse DNS som
standard, så et eller andet skal jeg have lavet.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-08-05 19:44

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>Aha. Dvs. at reverse DNS ikke behøver at pege på et navn der er lig min
>servers hostnavn? Bare der er en eller anden form for navn på reverse
>DNS?

Den skal pege på et navn som er *et af* din servers navn*e*, men det
behøver ikke være det samme navn som står i MX-posterne og som du bruger
til daglig - det kan sagtens være et Cybercity-leveret langt navn.

>Men nu har jeg fået GlobalIP+ og der er åbenbart ingen reverse DNS som
>standard, så et eller andet skal jeg have lavet.

Ja. Hvis du har forstand på DNS-servere, så kan du evt. køre sådan én
selv og få reverse DNS delegeret fra Cybercity til den; ellers få
Cybercity til at sætte navnet på direkte.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 21:28

On 2005-08-03 20:44:03 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> Den skal pege på et navn som er *et af* din servers navn*e*, men det
> behøver ikke være det samme navn som står i MX-posterne og som du bruger
> til daglig - det kan sagtens være et Cybercity-leveret langt navn.

OK, jeg troede at det skulle være samme navn som der stod i MX, for at
det skulle være korrekt.

> Ja. Hvis du har forstand på DNS-servere, så kan du evt. køre sådan én
> selv og få reverse DNS delegeret fra Cybercity til den; ellers få
> Cybercity til at sætte navnet på direkte.

Jeg har en lokal DNS kørende, men min viden om bind er for ringe til at
jeg tør køre en offentlig tilgængelig DNS. Jeg ender sikkert med at
bruge CyberCity's DomainService, som ganske vist koster lidt, men det
kan jeg godt leve med.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-08-05 23:03

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>OK, jeg troede at det skulle være samme navn som der stod i MX, for at
>det skulle være korrekt.

Jeg har aldrig hørt om et mailserverprogram der kræver det. Desuden
ville det være meningsløst at kræve det. Og endelig er der masser af
mailservere der lever fint med at MX-posterne bruger andre navne end
reverse DNS-navnet. Så det er ikke noget problem.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).