Højde på skrivebord?
Fra : Paminu

Dato : 23-07-05 14:38

Hvor højt skal et skrivebord være så man ikke sidder forkert?

Jeg sidder ca 60 timer i ugen ved et skrivebord og læser eller skriver på
computeren men syntes jeg kan mærke en spænding i nakken.

Jeg har en udemærket Rabami kontorstol og mit skrivebord er ca 72 cm højt og
jeg er selv 185 cm høj.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-05 12:58

Den Sat, 23 Jul 2005 15:37:43 +0200 skrev Paminu:
> [...]
> computeren men syntes jeg kan mærke en spænding i nakken.
>
> Jeg har en udemærket Rabami kontorstol og mit skrivebord er ca 72 cm højt og

Skrivebord eller computerbord?

For det sidste, skal overarmen hænge lodret ned, og underarmen være
vandret (måske en anelse nedad, men ikke opad), når hænderne holdes
korrekt på tastaturet (håndleddet skal være "lige", ikke noget med
at lægge håndleddet på bordet). Stolen skal være indstillet så
fødderne er solidt plantet i gulvet.

Skriveborde skal nok være lidt højere, det er jeg ikke sikker på.

Jeg sidder selv ved et *skrive*-bord på arbejdet, hvor jeg bruger
computeren konstant. Endda et af de smarte dyre, der kan køre op
og ned, helt nede fra for højt til computerbrug og op til stående
skulderhøjde. Bare surt at den korrekte indstilling er et par
centimeter under den laveste mulige Vi havde nogen fine,
fast højde computerborde før, men nutildags skal det jo være
så ergonomisk, så firmaet ofrede en formue på de skriveborde, og
smed de gamle borde ud

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 24-07-05 08:17

On Sat, 23 Jul 2005 15:37:43 +0200, Paminu wrote:

> [...]
> computeren men syntes jeg kan mærke en spænding i nakken.
>
> Jeg har en udemærket Rabami kontorstol og mit skrivebord er ca 72 cm højt og

Kontakt Arbejdstilsynet, hvor du kan få udleveret en At-vejledning omkring
skærmarbejde, hvor dette er fint beskrevet.
www.at.dk kan du finde adresser og tlf på det tilsynscenter der er
nærmest dig.

MVH
Padmé