nForce4 er RAID?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-07-05 09:26

Hejsa

Jeg regner ikke med, at man kan køre 2 forskellige RAID setups på nForce4's
RAID kontroller, vel? Altså f.eks. 2 diske i RAID 0 og to diske i RAID 1.
Men man kan da godt køre nogle diske i RAID samtidigt med at man har nogle,
der ikke er i RAID, ikke? Det aktuelle motherbaord er Asus A8N-E.

mvh Frank

Fra : JK

Dato : 23-07-05 10:31

On Sat, 23 Jul 2005 10:26:08 +0200, "Frank K. Jensen"
<mia-frank@n0sp4m.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Men man kan da godt køre nogle diske i RAID samtidigt med at man har nogle,
>der ikke er i RAID, ikke? Det aktuelle motherbaord er Asus A8N-E.

Man kan normalt godt køre 0+1 med 4 diske. Det giver både performance
(raid 0) og sikkerhed (raid 1: spejling).

Men man behøver slet ikke at anvende raid ! Vi er nogle stykker, der
foretrækker ikke at bruge raid.

mvh

John

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-07-05 10:34

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan normalt godt køre 0+1 med 4 diske. Det giver både performance
> (raid 0) og sikkerhed (raid 1: spejling).

Jeps, det er jeg klar over, men jeg ville høre om man kunne køre 2 i RAID 0
og så 2 i RAID 1 hver for sig.

> Men man behøver slet ikke at anvende raid ! Vi er nogle stykker, der
> foretrækker ikke at bruge raid.

Foretrækker? Er der nogle store ulemper ved det (ud over prisen self. .

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 12:22

> Foretrækker? Er der nogle store ulemper ved det (ud over prisen self. .

Ja...

Det tager ekstra CPU kraft (medmindre du har en dedikeret controller til
et par kilo)
Det er sværre at redde filer i en anden maskine, i.e. det er jo ikke et
standardformat der ligger på disken længere.
Der har tidligere været problemer med, at ens diske i RAID array blev
ulæselige når man skiftede BIOS i controlleren og driveren i windows
og så er der jo den evige usikkerhed ved Raid0, at 2 diske fordobler
chancen for at alle data mistes pga hardwarefejl - og raid1 giver dårlig
udnyttelse af pladsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-07-05 13:05

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Ja...
>
> Det tager ekstra CPU kraft (medmindre du har en dedikeret controller til
> et par kilo)

Er det noget man kan mærke?

> Det er sværre at redde filer i en anden maskine, i.e. det er jo ikke et
> standardformat der ligger på disken længere.

Også, hvis man bare køre mirror?

> Der har tidligere været problemer med, at ens diske i RAID array blev
> ulæselige når man skiftede BIOS i controlleren og driveren i windows

Igen, også ved mirror?

> og så er der jo den evige usikkerhed ved Raid0, at 2 diske fordobler
> chancen for at alle data mistes pga hardwarefejl

Jeps, den er jeg med på.

> - og raid1 giver dårlig udnyttelse af pladsen

Og det.

Havde planer om at køre 2 diske i mirror, da jeg er meget dårlig til at tage
backup...

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 13:49

Frank K. Jensen wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Er det noget man kan mærke?

> Også, hvis man bare køre mirror?
>

> Igen, også ved mirror?

Så vidt jeg ved, er det ikke bare 2 udgaver af den normale disk den
kører ved et mirror. godt nok indeholder de samme data men jeg er ikke
sikker på du kan smide en disk fra et RAID1 over i en anden controller
og læse fra den

> Havde planer om at køre 2 diske i mirror, da jeg er meget dårlig til at tage
> backup...

Tja men det sikrer kun mod hardwarefejl, og ikke fejl der sker når du
fx. sletter filer ved uheld eller får virus

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-07-05 14:37

> [...]
> du kan smide en disk fra et RAID1 over i en anden controller og læse fra

Ok, det troede jeg faktisk at man kunne.

Det er jeg med på

mvh Frank

Fra : "Brian

Dato : 24-07-05 15:59

hvis du, som du selv siger er lidt glemsom til at tage backup, så brug dog
robocopy. du laver et scribt (bat fil)
hvori du angiver hvilke(t)n Drev/mappe du vil have replikeret eller mirror.
og hvorhen du vil have replikeret hen. hvis du laver det lidt smart kan du
også få en log på det hele. (windows resource kit server 2003) kan også
bruges på "normale" pc'er

--
Udskift ikkegyldig i adressen med dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 24-07-05 19:20

"Brian <5500>" <news@kauslundevej11.ikkegyldig> skrev i en meddelelse
> [...]
> smart kan du også få en log på det hele. (windows resource kit server
> 2003) kan også bruges på "normale" pc'er

Ja, det har jeg også overvejet, og det kan også ske, at det bliver
løsningen.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-07-05 10:32

> [...]
> i RAID 1. Men man kan da godt køre nogle diske i RAID samtidigt med at man
> har nogle, der ikke er i RAID, ikke? Det aktuelle motherbaord er Asus

Ja, overskriften skulle selvfølgelig have været nForce 4 OG RAID

mvh Frank