Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skilsmisse og ejerlejlighed
Fra : noname

Dato : 22-07-05 22:22

Hej NG

Jeg skal skilles (først separeres) fra min kone. Vi er stadig gode venner
men har tabt gnisten. Vi har ingen børn.
Vi har en fælles ejerlejlighed og ejer 50% hver. Der er en friværdi på
omkring 500.000,-. Min kone flytter og jeg skal overtage lejligheden og
give hende 250.000,-.
Såvidt jeg har forstået har det ingen skattemæssige konsekvenser at jeg
"giver" hende 250.000,- mod at overtage hendes lejligheden og hendes del af
kreditforenings lånet. Er det korrekt? Er der nogen regler for hvornår det
skal være på plads? Skal det f.eks. gøres inden vi bliver separeret? Eller
inden vi bliver skilt?
Jeg skal jo overtage hendes del af lejligheden og hendes del af
realkreditlånet. Hvordan foregår det i praksis? Skal der tinglyses et nyt
skøde? Hvordan overtager jeg lånet? Kan jeg selv gøre det eller skal jeg
have en advokat til at hjælpe mig?
Jeg skal låne de 250.000,- i kreditforeningen. Såvidt jeg kan vurdere er det
smartest at at vente til efter jeg har overtaget lejligheden med at optage
lånet, ellers skal lånet vel optages i begge navne og så senere overføres
til mig. Er det korrekt? Eller kan jeg godt optage et realkredit lån selvom
hun ejer halvdelen?
Andre råd om økonomi og skilsmisser modtages med kyshånd.

På forhånd tak.
Den anonyme

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-07-05 08:14

In article <dbro1p$fts$1@news.net.uni-c.dk>, noname wrote:
> [...]
> Vi har en fælles ejerlejlighed og ejer 50% hver. Der er en friværdi på
> omkring 500.000,-. Min kone flytter og jeg skal overtage lejligheden og

Ja, det er normal bodeling.

> [...]
> skal være på plads? Skal det f.eks. gøres inden vi bliver separeret? Eller

der er ikke lige en frist. På et eller andet tidspunkt skal boet
være delt. Og det er inden denne dato. Kunn også løses ved at du bare skrev
at hu skyldte hende 250000 kr.

> [...]
> skøde? Hvordan overtager jeg lånet? Kan jeg selv gøre det eller skal jeg

Lånet er med sikkerhed i ejendommen. Det store problem bliver nok at få
dit navn alene på lånet hos kreditforeningen, så de jo så mister den
sikkerhd det er også at have din kone på.

> [...]
> hun ejer halvdelen?
> Andre råd om økonomi og skilsmisser modtages med kyshånd.

I kan sagtens overføre ægtefællerne imellem. Men det er en godt ide at have
på papir at det er som følge af seperationen. Når du skal låne de ekstra
penge, så sker det ved en låneomlægning, dvs omkring november hvis det er
flexlån. Fastforrentede kan ske nårsomhelst.

Gå i banken/kreditofreningen og snak med dem

Fra : Søren Mors

Dato : 23-07-05 20:05

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> penge, så sker det ved en låneomlægning, dvs omkring november hvis det er
> flexlån. Fastforrentede kan ske nårsomhelst.

Hvis ikke det er aktuelt at lægge om kan det være en ligeså god ide at
optage et tillægslån.

> Gå i banken/kreditofreningen og snak med dem

Det er altid en god ide.

Søren Mors