[MSSQL] Flytning af databasefiler
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-07-05 19:05

Hej.

Jeg har en MSSQL 2000 server hvor jeg har databaser og logs på hhv. D
og E drev.

Problemet er at jeg har nogle applikationer der opretter databasen
selv når de initialiserer og bruger default, der er på C-disk for både
Db og Logs. Så nu er mit spg. - hvordan flytter jeg det lettest.

Skal jeg lave en backup / restore af databasen eller skal jeg lave en
eksport / import af data?

Ved eksport / import, er der da nogle oplysninger den ikke tager med
(brugere, rettigheder, stored procedures ..) eller er det alt?

Eller noget helt tredje?

PFT.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-07-05 19:58

"Lars Kim Lund" wrote

> [...]
>
> Problemet er at jeg har nogle applikationer der opretter databasen
> selv når de initialiserer og bruger default, der er på C-disk for både

Du kan rette default
Ent Man -> SQL Server Properties -> Database Settings

> Så nu er mit spg. - hvordan flytter jeg det lettest.
>
> Skal jeg lave en backup / restore af databasen eller skal jeg lave en
> eksport / import af data?

Detach/Attach (Husk backup)
Backup/Restore

Ikke eksport/import der er for langmodigt og træls

> Ved eksport / import, er der da nogle oplysninger den ikke tager med
> (brugere, rettigheder, stored procedures ..) eller er det alt?

Ved backup/restore kan du rende ind i problemer mht database owner
Måske virker det når du arbejder på samme serverinstans?
Hvis SA er dbowner så er der ingen problemer

Ellers bruger du fx

Use Northwind
sp_changedbowner 'AnotherDBO'

NB! AnotherDBO må ikke være bruger på databasen

HTH/Peter

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-07-05 20:42

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> wrote:

>Du kan rette default
>Ent Man -> SQL Server Properties -> Database Settings

Åh - tak.

>Detach/Attach (Husk backup)
>Backup/Restore

Lavede backup.
Detachede gml. database.
Valgte restore. Indtast ny navn, vælg ny placering. Restore.
Alt ok.

>Ikke eksport/import der er for langmodigt og træls

>Ved backup/restore kan du rende ind i problemer mht database owner
>Måske virker det når du arbejder på samme serverinstans?
>Hvis SA er dbowner så er der ingen problemer

Det var SA - så no probs.

>Ellers bruger du fx
>
>Use Northwind
>sp_changedbowner 'AnotherDBO'
>
>NB! AnotherDBO må ikke være bruger på databasen

Tak for hjælpen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/