Mistro til tandlæge
Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-05 18:37

Førhen havde jeg aldrig huller i tænderne, men efter jeg flyttede
skiftede jeg tandlæge, og nu skifter det så imellem om jeg er inde hos
tandlægen selv eller en "tandplejer" (Jeg går ud fra at det er sådan
en slags "mini-tandlæge", hun kigger og renser kun). Jeg har været
inde hos tandplejeren tre gange, og alle tre gange har hun konstateret
et hul. De eneste tre huller jeg har haft hele mit liv (jeg er 28).

Så tænker i nok at jeg har nok ændret mine kostvaner da jeg flyttede
hjemmefra - men det er ikke tre gange i træk, første gang var 2001,
så et sted midtvejs, og sidst for en måneds tid siden. Ind imellem
har jeg været hos den normale tandlæge, som ikke finder nogen huller.

Det gør naturligvis at jeg begynder at undre mig over hvorfor lige
præcis hun altid finder et hul, når nu ingen andre tandlæger finder
nogen. Specielt da min mors kusine har nævnt at hendes første tandlæge
fandt masser af huller, og den næste derefter konstaterede at der
var fusk med i spillet, men det er snart mange år siden, og den slags
foregår vel ikke idag? Og da "min" tandplejer så oven i købet ikke
gør andet end at give mig en tid til den rigtige tandlæge (som aldrig
selv finder nogen huller) må det vel være rigtigt nok, eller?

Jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal tro. Jeg gjorde tandplejeren
opmærksom på at det altid er når jeg er inde ved hende at der er
et hul, men "Ja det kan jeg så ikke forklare" - ikke lige et svar der
øger tilliden.

Derudover bruger tandlægen stadig kviksølv (eller amalgam som de
vistnok kalder det), som vi lærte i fysik allerede i 6.-7. klasse hvor
giftigt det stads er. Er det stadig kun på visse forsøgs-klinikker
man bruger stoffer der ikke er sundhedsskadelige? Hvor langt skal
man væk for at finde en sådan klinik (jeg bor i Padborg)? Endnu bedre,
en hvor de også kan finde ud af at fjerne de tre giftklumper jeg
allerede render rundt med?

Jeg faldt lige over http://www.kviksoelv-fri.dk/ i en anden tråd, men
de ligger jo i en helt forkert del af landet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 22-07-05 19:06

hvis jeg var dig ville jeg da prøve at skifte tandlæge og se om de
mystiske
huller fortsætter... og gør de det, så havde den anden tandlæge/plejer nok
ikke taget helt fejl... Det skal så lige siges at da jeg var yngre fik jeg
også konstateret huller, som der viste sig at slet ikke være der..

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-05 19:53

Den Fri, 22 Jul 2005 20:06:13 +0200 skrev Carina Kristensen:
> [...]
> ikke taget helt fejl... Det skal så lige siges at da jeg var yngre fik jeg
> også konstateret huller, som der viste sig at slet ikke være der..

Yikes...

Hvor mange år er det siden?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : tjuhej

Dato : 22-07-05 20:45

> [...]
> man væk for at finde en sådan klinik (jeg bor i Padborg)? Endnu bedre,
> en hvor de også kan finde ud af at fjerne de tre giftklumper jeg

Der findes flere tandlæger rundt om i landet, der allerede er stoppet helt
med at bruge amalgam. Men der er også mange der stadig bruger det.
Dog er der alternativer til amalgam, som plast. Nogle tandlæger foretrækker
dog stadig amalgam til eksempelvis kindtænder, afhængigt af hvilken
kavitetstype der er tale om (hvor på tanden hullet er/hvilken type hul der
er tale om).
Stort set altid bruges plast til fortænder, da plast fås i samme nuance som
patientens tænder og derfor ser bedre ud.
Hvis man har tendens til huller, kan glasionomercement være at foretække,
frem for alm. plast, da glasionomercementer frigiver små mængder flour som
hjælper til med at holde tænderne fri for huller.

Prøv at forhøre dig hos din tandlæge, eller evt din nye tandlæge hvis du
vælger en ny. Det er jo dig derskal betale og derfor er det også dig der kan
bestemme om det skal være plast. Så snak med din tandlæge, om han evt kan
skifte dine amalgamfyldninger ud med plast. Det er muligt, grundet
kavitetstypen at han fastholder amalgam som fyldningsmateriale, men hvis du
så virkeligt vil have plast i stedet, kan du forhøre dig hos en anden
tanlæge.

Der er jo heldigvis nok tandlæger, så der skulle være mulighed for at finde
en der vil skifte dine fyldninger

Held og lykke med det!

Trine

Fra : Carina Kristensen

Dato : 22-07-05 21:20

Jeg er 17.. og var nok 8

Fra : tjuhej

Dato : 22-07-05 22:12

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er 17.. og var nok 8

Undskyld, men jeg forstår ikke helt hvad du mener? altså jeg forstå godt du
er 17 og at du var 8 da der blev opdaget huller der ikke var der, men hvad
har det med mit indlæg at gøre?
Det jeg skrev med at "Det er jo dig der skal betale og derfor er det også
dig der kan bestemme" var møntet på Kent Fris der startede tråden...
Hvis det altså var i relation til det, at du skrev din alder

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-05 23:42

Den Fri, 22 Jul 2005 23:12:18 +0200 skrev tjuhej:

> [...]
> dig der kan bestemme" var møntet på Kent Fris der startede tråden...
> Hvis det altså var i relation til det, at du skrev din alder

Det ligner bare et ganske almindeligt tilfælde af "svare på det forkerte
indlæg". Det var sikkert ikke med vilje.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-07-05 08:21

> [...]
> giftigt det stads er. Er det stadig kun på visse forsøgs-klinikker
> man bruger stoffer der ikke er sundhedsskadelige?

Plastfyldningerne var for blot 5 år siden helt umulige at bruge som andet
end pynt. De kunne simpelthen ikke holde, og det betyder altså mere boring i
tænderne med deraf mindre tand tilbage = problemer med årene. En
amalgamfyldning holder nemt 10-15 år.

Med det antal mennesker, der render rundt med amalgamfyldninger, så kan det
jo undre at man ikke har kunnet finde større sundhedsrisici end man rent
faktisk har.

I dag kan plastfyldninger godt bruges, men de er noget dyrere og de er i
mange tilfælde stadig ikke helt så gode som amalgam. Mn personlige holdning
er, at jo mindre de skal bore i mine tænder, jo mere er der tilbage og jo
bedre er det. Ud fra dette vælger jeg så mellem de forskellige fyldninger
til forskellige opgaver. Prøv at spørge din tandlæge om hendes holdning og
råd.

Mvh Maria

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-05 08:39

Maria Frederiksen skrev:

> En amalgamfyldning holder nemt 10-15 år.

Det kan jeg skrive under på. Jeg har ikke haft huller i tænderne
siden jeg var 16 år gammel. I dag er jeg 45 år, og har masser af
amalgamfyldninger fra den tid da skoletandlægen fandt det ene hul
efter det andet (man kan så undre sig lidt over at hullerne brat
forsvandt da jeg skiftede tandlæge som 16-årig), og min tandlæge
har ingen planer om at fjerne nogen af dem - dvs. at fyldningerne
er ældre end ca. 30 år.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-05 09:12

Den Sat, 23 Jul 2005 09:21:16 +0200 skrev Maria Frederiksen:

> [...]
> end pynt. De kunne simpelthen ikke holde, og det betyder altså mere boring i
> tænderne med deraf mindre tand tilbage = problemer med årene. En

For cirka 18 år siden brækkede jeg fortænderne, og de manglende stykker
er genopbygget i et plastic-agtigt materiale. Det holder uden problemer.

Hvorfor er det lige at set skulle være så meget sværere at få noget
til at holde når det sidder og fyldet et hul ud, og dermed er beskyttet
af resten af tanden, end når det sidder frit, med kun tand på den ene
side?

Og dog, det har ikke holdt helt perfekt. Det der blev sat på da jeg
knækkede den første fortand (omkring 20 år siden), røg af da jeg
knækkede den anden. Men siden jeg holdt op med at gå og hamre hovedet
ned i asfalten (vælte på cykel, falde under forsøg på at hoppe over en
hæk), har det holdt perfekt.

Og så skulle der ikke bores for at sætte det på - ok, ved et hul skal
det syge nok stadig fjernes, men hvis det smutter ud, skulle det syge
jo gerne være fjernet en gang.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : tjuhej

Dato : 23-07-05 09:58

> [...]
> til at holde når det sidder og fyldet et hul ud, og dermed er beskyttet
> af resten af tanden, end når det sidder frit, med kun tand på den ene

Grunden til at en fyldning kan falde af/knække af, hvis den er blevet brugt
til fx at genopbygge et hjørne af tanden er, at visse plasttyper ikke er så
stærke, og så fordi, at man jo udsætter sine for- og hjørnetænder for meget
stor belastning når man spiser et æbel for eksempel. Derfor kan det ske at
et plastisk genoprettet hjørne kan knække af igen, og det er i den
forbindelse at plast til tider betegnes som uholdbar.
Jeg har gået på tandlægeskolen, og ved at allerede på det tidspunkt, var
plast så holdbar at tandlægerne begyndte at skifte sølv fyldninger i
kindtænder ud med plast, fordi det er ved at have den rette holdbarhed.

Med en fyldning - hvad enten det er amalgam, plast eller cement - vil altid
være udsat hvis den ikke er beskyttet af selve tanden, men derimod sidder
"frit" som hvis det er brugt til at genopbygge et hjørne af fx en fortand

Trine