Debian Sid - Gnome - libexif10
Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-05 16:30

Man skal vel have lidt sjov, så jeg installerede en helt plain Debian
Sarge (3.1r0a) og opgraderede til Sid. Det gik fint nok, men jeg kan
ikke installere hverken Gnome eller KDE. Jeg ved godt den er unstable,
og det jo nok har noget med det at gøre, men alligevel...

Når jeg prøver at installere gnome-core, så brokker den sig over at
nautilus ikke bliver installeret. nautilus bliver ikke installeret
fordi libexif10 ikke bliver installeret. libexif10 bliver ikke
installeret fordi den ikke findes. Kan jeg gøre noget ved det? Nu vil
jeg da gerne lige prøve "kræfter" (som om jeg har nogen) med Sid.

Min sources.list-fil indeholder:
deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ sid main contrib non-free

KDE ser ud til at være endnu sværere at få installeret. Jeg har også
prøvet Ion3, men det bliver jeg vist nok nødt til at læse om, inden jeg
forstår hvordan man bruger det (og hvorfor jeg ikke engang kan åbne et
terminalvindue i det).

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-07-05 17:02

On 22 Jul 2005 15:30:09 GMT, Lars wrote:

[sid er ustabil, o.a.]

> Kan jeg gøre noget ved det?

Du kan lade være med at køre en ustabil udgave af Debian lige efter en
release - det er at bede om problemer (typisk sker der alle mulige
større ændringer, som tager noget tid - f.eks. gcc 4.0 abi-ændringerne
og x.org), specielt hvis man ikke er godt inde i hvordan tingene
fungerer.

sarge er ret ny, så du mister ikke alverden ved at bruge stable.

Om et år eller to er anbefalingen helt sikkert en anden

Mvh.

--
"Lawrence of Suburbia Adam Sjøgren
Real life is murder" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-07-05 17:01

On Fri, 22 Jul 2005 15:30:09 +0000, Lars Stokholm wrote:

> [...]
> installere hverken Gnome eller KDE. Jeg ved godt den er unstable, og det
> jo nok har noget med det at gøre, men alligevel...
Gnome og KDE kan ikke installeres på Sid pt, da de ikke oversat med de
x-biblioteker, der findes i Sid pt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-05 17:06

On 2005-07-22, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Gnome og KDE kan ikke installeres på Sid pt, da de ikke oversat med de
> x-biblioteker, der findes i Sid pt.

Okay, så vise løsningen sig jo at være simpel. :) Tak.

Fra : Peter G.

Dato : 23-07-05 14:38

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Jeg har også prøvet Ion3, men det bliver jeg vist nok nødt til at læse
> om, inden jeg forstår hvordan man bruger det (og hvorfor jeg ikke
> engang kan åbne et terminalvindue i det).

Vent med Ion3 til du _har_ læst om den. Ion3 er ikke et desktopmiljø som
KDE, Gnome eler XFCE. Ion3 er en minimalistisk WM.

En gammel, men brugbar, anmeldelse:
http://www.linuxbog.dk/wm/bog/ion.html

--
M.v.h. Peter.
Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive filtreret fra i stilhed.