Køb af anparter
Fra : TI

Dato : 22-07-05 16:06

Hej,

jeg har personligt nogle anparter i et anpartsselskab. Dem vil jeg gerne
sælge.

Køberen er et andet anpartsselskab som jeg ejer. Det er der vil intet galt
i, at sælge dem til etselskab som jeg selv ejer?

Fra : nvm

Dato : 22-07-05 18:31

TI skrev:

> [...]
>
> Køberen er et andet anpartsselskab som jeg ejer. Det er der vil intet galt
> i, at sælge dem til etselskab som jeg selv ejer?

Nej, men skattevæsenet er formentlig meget interesseret i hvordan du har
beregnet salgssummen. Da du handler med "dig selv" vil de formentlig
kontrollere, at du ikke foretager handlen med det formål at spare skat,
fx ved at fastsætte værdien for lavt, så du konstatere et tabsfradrag.

Fra : TI

Dato : 22-07-05 19:30

Jeg sælger dem til nøjagtig samme pris som jeg købte dem til sidste år

Fra : elvis

Dato : 23-07-05 10:43

"TI" <ti@ingemansson-nykf.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg sælger dem til nøjagtig samme pris som jeg købte dem til sidste år

Hvis værdien stadig er den samme... så ingen problemer.

Fra : TI

Dato : 23-07-05 11:48

Anparterne har selvfølgelig ingen officiel notering. Men min købspris og nu
salgspris afspejler virkeligheden af den værdi som anparterne har

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 26-07-05 13:01

> Anparterne har selvfølgelig ingen officiel notering. Men min købspris og
> nu salgspris afspejler virkeligheden af den værdi som anparterne har

Du skal være opmærksom på at skattevæsenet vil beregne en goodwill-værdi af
anparterne på salgstidspunktet. Hvis selskabet har været i drift i nogle år
og har givet overskud så betyder det at goodwill-beregningen bliver positiv.
Det betyder med andre ord at selskabet pludselig i skattemæssig forstand er
noget dyrere end den bogførte egenkapital...

Jeg vil anbefale dig at få din revisor til at regne det igennem og attestere
anparternes skattemæssige værdi. Det er ikke noget der koster ham voldsomt
med tid.

Hele møllem omkring holdingselskaber er bygget op omkring at et
holdingselskab skal stifte et datterselskab.... Hvis du ikke fra starten af
gør dette risikerer du at få skattesmæk...

/Kristian