Hvilket bundkort til Athlon 64 3200+ Socke~
Fra : Jakob

Dato : 22-07-05 12:53

Hej!
I dk.edb.hardware efterspurgte jeg gode råd om hvilke komponenter jeg
burde overveje til en "Value-for-Money" maskine som der ikke stilles
specielt store krav til. Den er til min søster og umiddelbart er der
vildeste hun laver på den, lidt Sims 2 i ny og næ.
Jeg har selv lidt erfaring med at udskifte enkeltdele i en pc, men har
aldrig bygget en fra bunden og er ganske uvidende om bl.a. processor,
bundkort og grafikkort.

Jeg har besluttet mig for at basere maskinen på en Athlon 64 3200+
socket 939. Men hvilket bundkort bør jeg overveje til denne processor?
Der er ikke umiddelbart de store krav til det. Et fornuftigt on-board
lydkort, netstik, PCI-express til grafikkort, USB2 er hvad jeg kan komme
på. (Hvad har jeg glemt?) Mht muligheden for at tweake/overclocke så
ved jeg ikke hvor velegnet processoren er til det. Og under alle
omstændigheder er det nok ikke noget jeg vil gøre i første omgang. Men
senere hen, kan det jo godt være at man vil få lyst til at presse lidt
ekstra performance ud af maskinen.

Ting jeg ikke aner noget om er hvilket chipsæt der er passende, (I
dk.edb.hardware blev jeg anbefalet et med NForce4 Ultra eller SLI) ,
hastighed på FSB etc.

Jeg har kigget på edbpriser og kort der får gode ord med på vejen samt
opfylder krav til specs er f.eks. ABIT AN8 og ASUS A8N-E. Men hvad ved
jeg?

er der nogen der vil hjælpe med noget inspiration til hvilket kort jeg
bør vælge?

/Jakob

Fra : Mads

Dato : 22-07-05 15:40

On Fri, 22 Jul 2005 13:53:21 +0200, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>jeg?
>
>er der nogen der vil hjælpe med noget inspiration til hvilket kort jeg

Hej

Jeg kan anbefale Asus A8N-E kortet. Jeg har selv lige samlet en
maskine baseret på dette kort og det gik dejligt nemt.
( bortset fra at jeg i første omgang glemte det lille P4 stik )

Både onboard lydkort og netkort er helt i top.

Eneste minus jeg kan give kortet er chipset køleren der larmer for
meget, men det blev fikset med en Zalman NB47J køler til 25,-
Næsten uanset hvilket kort du vælger, så skriv sådan en på
indkøbslisten og smæk den på kortet med det samme.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Jakob

Dato : 22-07-05 16:45

Mads wrote:

> Jeg kan anbefale Asus A8N-E kortet. Jeg har selv lige samlet en
> maskine baseret på dette kort og det gik dejligt nemt.
> ( bortset fra at jeg i første omgang glemte det lille P4 stik )

Hej!

Ved du (eller andre) hvad forskellen på A8N-E og A8N-SLI kortet er?

/Jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-07-05 16:58

Jakob <jtonospam@mail.dk> crashed Echelon writing

> Ved du (eller andre) hvad forskellen på A8N-E og A8N-SLI kortet er?

SLI

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 22-07-05 17:04

Bjarke Andersen wrote:

> SLI

Hvad er det?

/Jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-07-05 17:16

> Hvad er det?

2 (ens indtil videre) grafikkort der arbejder sammen og derved giver
perfomance boost mht. grafik krævende applikationer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob

Dato : 22-07-05 17:59

Bjarke Andersen wrote:
> Jakob <jtonospam@mail.dk> crashed Echelon writing

> 2 (ens indtil videre) grafikkort der arbejder sammen og derved giver
> perfomance boost mht. grafik krævende applikationer.

Okay. Så holder jeg mig nok bare til A8N-E kortet.

Tak for svaret.

Jakob

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-07-05 18:48

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Okay. Så holder jeg mig nok bare til A8N-E kortet.

SLI Deluxe udgaven har desuden en ekstra raid controller til 4 sata diske og
et ekstra 1 Gbit netkort, hvis man har brug for det.

SLI Premium udgaven har, ud over ovenstående, passivt kølet (heat pipe)
chipset, og kan skifte SLI mode i bios og med software.

Ikke fordi jeg tror du eller din søster har brug for ovenstående, men nu ved
du det

Jeg har efterhånden læst flere reviews af A8N (dog hovedsageligt SLI
Deluxe/Premium udgaven), og det lyder som et rigtigt godt kort, i sær til
lidt over 700 kr for A8N-E.

Jeg skal selv til at have ny computer, og A8N-E står stadig på min liste,
dog vil jeg gerne give de 350 kr. for den ekstra raidkontroller (så er vi
oppe i SLI Deluxe udgaven), og yderligere 350 kr. for det heat pipe kølede
chipset (så er vi oppe i Premium udgaven). Desvære er der kun biks på
edbpriser der har Premium udgaven til ca. 1400 kr. De andre tager ca. 1600
kr. og så er vi oppe i 550 kr!!! for heat pipe køleren, hvis jeg skal
handle, hvor jeg plejer. Aargh, det er dyrt, måske man skulle snuppe E
udgaven alligevel...

mvh Frank

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 23-07-05 10:02

On Fri, 22 Jul 2005 18:59:27 +0200, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

>Okay. Så holder jeg mig nok bare til A8N-E kortet.
>
>Tak for svaret.
>
>Jakob

Jeg har "kig" på samme bundkort, og kan se der sidder et 4pin stømstik (ATX12v /
P4 stik). Kan man køre uden dette stik, eller kan man få en adapter?

Min PSU har ikke denne luksus

--
Henrik

Fra : Mads

Dato : 23-07-05 11:21

On Sat, 23 Jul 2005 11:01:41 +0200, Henrik Villadsen <inkasso@mail.dk>
wrote:

>Jeg har "kig" på samme bundkort, og kan se der sidder et 4pin stømstik (ATX12v /
>P4 stik). Kan man køre uden dette stik, eller kan man få en adapter?
>
>Min PSU har ikke denne luksus

Den kan ikke køre uden strøm på P4 stikket.
Jeg glemte nemlig at sætte det stik i og kunne derfor
ikke starte maskinen op.

Men ja, du kan få en adapter der laver et af PSU'ens
andre strømstik, dem til harddiske, om til et P4 stik.

Men er PSU'en kraftig nok til at trække sådan et
bundkort, CPU og hardware ?

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-05 09:34

> [...]
> Jeg har selv lidt erfaring med at udskifte enkeltdele i en pc, men har
> aldrig bygget en fra bunden og er ganske uvidende om bl.a. processor,
++++++++++++++++++++++++++++++++
Det svarer nogenlunde til: "Min søster arbejder 1 kilometer fra sin bopæl."
Jeg har besluttet mig til at købe en Mercedes til hende så hun kan køre på
arbejde, men jeg ved ikke rigtig om jeg skal købe en 2,5 liter turbo- eller
er det nødvendigt med en Ferrari?"

Nu går alle mainstreamerne efter sokkel 939 og PCI express grafikkort med
mulighed for at sætte flere grafikkort i, såkaldt Sli!-Ferrari!-Åh! de er
bare så ny-rige!)) Jeg hører mest til de næ-rige!,-)))

Det indtil for en måned siden nyeste kort 754 med AGP grafikkort=Mercedes
2,5 turbo!))

Hvad er der så sket? 754 bundkortene som også kører AMD64 er raslet ned. AGP
grafikkortene (som ifølge Toms hardware kører næsten lige så hurtigt) -lige
så!

Og så er der det vi altid glemmer ved en opgradering, men som giver et stik
i hjertet et stykke tid efter når vi ser naboens "billigmands" færdigkøbte
PC:
"Den er godt nok "billig og underlødig", men hold kæft hvor kabinettet med
knapper der virker og USB på fronten + firewire-er overlegent i forhold til
det gamle skrammel af et kabinet hvor min dyre opgradering er klampet
ind!

Jeg har lige bestilt en billig opgradering på den baggrund.
Vi ser på den:
Asus K8V-X AMD Athlon ATX 1 Retail 499,00
499,00
08298 Thermaltake TR2TT TR2-M6 AMD Opteron / Athlon 1 Retail
109,00 109,00
10638 AMD Athlon 64 2800+ Newcastle 1 Bulk
769,00 769,00
95005 Ekspeditions- og forsendelsesomkostninger 1 Bulk
63,39 63,39
Vare beløb Slutrabat Moms grundlag Moms Momsbeløb
Val Total beløb
1.152,31 1.152,31 25,00% 288,08
DKK 1.440,39

AS-Xinfinity (Black) - Varenummer: 31235
Type: Midikabinet ATX AS-Xinfinity
Strømforsyning: 400W
db: ca.28db
USB/LYD: USB/LYD foran i top
Firewire: forberedt
CD-Covers: Ja, gennemsigtig låge!
Lys: Lys i top og vindue samt front
Temperaturføler: Ja
Producent: Aspire 1 kr 599,00 kr 599,00
Dankort 1 kr 2,00 kr 2,00
Post DK med omdeling 1 kr 61,00 kr 61,00
I alt, incl. moms: kr 662,00

Så beholder jeg mit Geforce Titanium 4200 grafikkort et stykke tid endnu.
Det kører Farcry i fin stil! Det ryger først når det ikke kan følge med i
de spil jeg spiller. Til den tid får jeg et AGP grafikkort i nakken!
Så kabinet+bundkort+Cpu+superkøler-summa summarum= 2102,39
kroner.Tjaaa........!
Lige en ting. CPU-en Amd64 2800+ Newcastle, valgte jeg fordi dens
hastighedsfrekvens er 343,5 sammenlignet med Sempron 3100+ som er 336,5.

Den du snakker om 3200+ er 386,6 i Newcastle og 406,0 i Clawhammer.

Synes bare du skulle vide det.

Hilsen
Jens