Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat og goder
Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 22-07-05 12:35

Hejsa,

er der nogle der ved hvorvidt, om det tilladt at lade ens arbejdsplads
oprette eksempelvis et benzinkort i firmaets navn?
Sådan at forstå, at man bliver tillagt forbruget i eens egen bruttoløn og
sidenhen fratrækkes dette beløb i nettolønnen?

Såvidt jeg kan se, ville det betyde, at man havde betalt skat af beløbet,
men at man derved fik "skattefar" til at være "medsponsor" for eens
benzinforbrug (jeg har 100 km hver vej til arbede, uden firmabil).

Ville det på nogen måde ellers påvirke det almindelige kørselsfradrag?

mvh

Holger

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-07-05 12:58

Hej,

On Fri, 22 Jul 2005 13:35:20 +0200, "Jens Vejmand & Holger Danske"
<holger@danske.dk> wrote:

>er der nogle der ved hvorvidt, om det tilladt at lade ens arbejdsplads
>oprette eksempelvis et benzinkort i firmaets navn?

Ja det er fuldt lovligt. Jeg har et kort der giver 100 øre i rabat per
liter diesel, min arbejdsgiver får regningen og trækker så beløbet i
min nettoløn. Det blandet skattevæsenet sig trods alt ikke i.

> [...]
>men at man derved fik "skattefar" til at være "medsponsor" for eens
>benzinforbrug (jeg har 100 km hver vej til arbede, uden firmabil).

Hvordan mener du? Ex

Bruttoløn   - 35.000
Benzin    - 2.500
I alt til skat   - 37.500

Skat af 37.500 ~ (17.000)

Netto      - 20.500
Benzin      - (2.500)
Udbetalt   - 18.000

Så opnår du da så vidt jeg kan se, at betale skat af noget du ikke
skal betale skat af - og ingen fordel (men derimod flere kr i skat) da
benzinregningen bliver trukket ud igen i bunden.

Hvis du har fri benzin skal du beskattes af værdien.

>Ville det på nogen måde ellers påvirke det almindelige kørselsfradrag?

Nej, det tror jeg ikke. Fri bil derimod, gør at du ikke kan trække
befordring fra.

** Lars

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 22-07-05 13:34

Hej Lars,

tak for dit svar.
Jeg uddyber lige:

=====================
uden "benzin over løn":
BRUTTO: 35.000
I alt til skat: 35.000

ved 50% skat fås:
Skat: 17.500

UDBETALT LØN: 17.500

I egen privatøkonomi skal der nu betales kr. 2.500 for forbrugt benzin
Tilbage efter selvbetalt benzin: 15.000
=====================
med "benzin over løn":
BRUTTO: 35.000
Betalt benzin: 2.500
I alt til skat: 37.500

ved 50% skat fås:
Skat: 18.750

Tilbage før fratræk af benzin: 18.750
- forudbetalt benzin 2.500
UDBETALT LØN: 16.250
=====================

Herved en "stigning" på kr. 1.250 ( i dette tilfælde med de givne satser).
Eller har jeg misset noget?

mvh

Holger

Benzin - 2.500

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-07-05 15:16

In article <42e0d9f8$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> Hejsa,
>
> er der nogle der ved hvorvidt, om det tilladt at lade ens arbejdsplads
> oprette eksempelvis et benzinkort i firmaets navn?

Det er tilladt.

> Sådan at forstå, at man bliver tillagt forbruget i eens egen bruttoløn og
> sidenhen fratrækkes dette beløb i nettolønnen?

Nej, der kan ikke fratrækkes noget i din bruttoløn, der kan kun
lægges til.

> Såvidt jeg kan se, ville det betyde, at man havde betalt skat af beløbet,
> men at man derved fik "skattefar" til at være "medsponsor" for eens
> benzinforbrug (jeg har 100 km hver vej til arbede, uden firmabil).

Så handel dig til en firmabil.

> Ville det på nogen måde ellers påvirke det almindelige kørselsfradrag?

Da det ikke er en mulighed, så nej.