Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat: Begrænset skattepligtig?
Fra : Robert

Dato : 21-07-05 17:06

Hej gruppe

jeg har ikke været bosidende i Danmark i år 2004 og har kun været hjemme i
DK på korte ferieophold. Jeg studerer i England, hvor jeg ved siden af
studierne har et fritidsjob. Jeg har modtaget SU fra DK.

Er det korrekt at jeg skal betale dansk indkomstskat af mine indtægter i
England? (jeg er blevet god-skrevet den betalte skat i England)

Kan jeg ikke gå ind under reglerne med begrænset skattepligtig, og så kun
betale dansk skat af min SU?

Lige 2 hurtige spurgsmål som jeg håber der er nogen som kan svare på.
(PS - jeg har også lagt dette indlæg på dk.videnskab.oekonomi - fandt først
denne gruppe bagefter - beklager)

Fra : D.Hansen

Dato : 21-07-05 19:31

Vedr. SU: Det der må være afgørende i denne situation er artikel 20 i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Storbritannien.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102435&vID=200792&i=236#i102435

Efter hvad jeg kan se i dette link er den eneste udtagelse at forskere ikke
er omfattet af artikel 20, ellers følger overenskomsten den
modeloverenskomst som OECD har lavet.

Artikel 20 siger følgende (se link)
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102383&vID=200792&i=159#i102383
(det er kun første afsnit der er overenskomsten, resten er bare vejledning i
forskellige situationer)

Dermed betyder det for SU at beløb som den studerende modtager til
underhold, undervisning eller uddannelse i forbindelse med ophold i en
kontraherende stat, skal ikke beskattes i denne skat såfremt:
- Den studerende før besøget var hjemmehørende i den anden stat.
- Opholdet udelukket er i uddannelsesmæssig øjemed.

Afhængig af hvordan du startede med din uddannelse (regner med at det er en
del af uddannelsen, ellers er man vist ikke berettiget til SU (kender dog
ikke SU reglerne så godt), så skal du beskattes fuldt ud i DK.

Vedr. fritidsjobbet:

Det er vigtig at du svare "ja" på følgende:

- Du har opholdt dig i England i min. 6 mdr. i 2004.
- At ophold i DK ikke har været mere end gennemsnitlig 7 dage om måneden
(dvs. hvis du har været i England siden 1. januar og indtil 31.juli for at
studere så må du maks. have været hjemme 49 dage i disse 7 måneder). De er
meget opmærksom på dette og vil i tvivlstilfælde have din ankomst og
afgangstider på de pågældende rejsedag.
- At arbejdsgiver er hjemmehørende i England.

Det er ikke et krav at man har arbejdet alle dage, dvs. har man opholdt sig
i England i 7 måneder, men kun arbejdt i 14 dage, så er man tillige omfattet
af LL §33, og skal derfor kun beskattes i udlandet.

De oplysninger du har givet er ikke helt dækkende, hvorfor der kan være
forskelle og forhold som jeg ikke har taget højde for, men umiddelbart skal
du kun beskattes i England af den indkomst som du har haft vedr. dit
fritidsarbejde.

HUSK at du skal udfylde blanket 04.009 ellers kan skattemyndighederne ikke
finde ud af hvordan din indkomst skal beskattes. (Det kunne er forklaringen
på at de har behandlet lempelsen efter "Credit-reglerne" i stedet for
"Eksemption-reglerne")

Skriv endelig hvis jeg ikke har forklaret det godt nok

D.Hansen

Fra : Robert

Dato : 25-07-05 13:50

Tusind tak for din hjælp. Jeg havde forestillet mig at stille
følgende spørgsmål til Skattevæsenet men vil gerne kende
konsekvenserne/forholdene inden jeg kontakter dem. Måske du kan svare
på følgende:

Indkomståret 2004:

*Flyttede fra DK til England den 1/3 2003.
*Har i 2004 kun været én gang på ophold i DK (19/7 - 9/8 2004).
*Har modtaget SU fra DK (54.228).
*Har haft et fritidsarbejde i England (29.501).
*Har haft renteudgifter i DK på forbrugslån på (2.971).

Efter min opfattelse bør jeg beskattes som begrænset skattepligtig,
og dermed kun beskattes af den udbetalte SU, uden fradragsret for
bankrenterne. Lønindkomsten fra England holdes uden for den danske
skatteberegning.

Sp. 1) Det danske personfradrag på 36.800 vil vel fortsat være
gældende?

Sp .2) Hvis I er enige i ovenstående, hvad skal jeg så gøre for at
få lavet årsopgørelsen for 2004 om?

Indkomståret 2003
Hvordan forholder det sig med indkomståret 2003? Her var der tale om
følgende forhold:

*Flyttede som sagt bopæl til England den 1/3 2003.
*Har i 2003 været 2 gange på ophold i DK (6/8 - 26/8 2003 & 19/12
- 27/12 2003).
*Lønarbejde i DK i perioden 1/1 - 14/2 2003 (42.187).
*Har modtaget SU fra DK (13.137).
*Har haft et fritidsarbejde i England (56.118).
*Har haft renteudgifter i DK på forbrugslån på (3.602).

Sp. 3) I dette tilfælde er jeg vel også kun begrænset skattepligtig
af lønindkomsten fra DK samt den udbetalte SU?

Sp. 4) Hvis ja - skal lønindkomst + SU så omregnes til
helårsindkomst, og omregner man så også den faktisk betalte skat til
en "betalt helårsskat"?

Sp. 5) Omregnes der til helårsindkomster, kan det vel medføre en
ekstra skat som skal betales, i forhold til den nuværende
årsopgørelse hvor jeg er blevet beskattet af den totale indkomst
tjent i DK + England og godtgjort den betalte skat i England. Kan man i
dette tilfælde vælge at lade sig beskatte som allerede sket, eller
skal 2003 ændres såfremt man ændrer 2004?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-05 16:29

In article <1122295772.737246.69210@g43g2000cwa.googlegroups.com>, Robert wrote:
> Sp. 1) Det danske personfradrag på 36.800 vil vel fortsat være
> gældende?

Hvis det lykkedes for dig at blive begrænset skattepligtig i DK,
så får du forholdsmæssigt personfradrag. Dvs de 36800 kr fordeles ud
på 12 måneder, og du får så forholdsmæssigt fradrag.

> Sp .2) Hvis I er enige i ovenstående, hvad skal jeg så gøre for at
> få lavet årsopgørelsen for 2004 om?

Da det er så kompliceret er du nok nødt til at ringe til
skattefar og høre.

> [...]
>
> Sp. 3) I dette tilfælde er jeg vel også kun begrænset skattepligtig
> af lønindkomsten fra DK samt den udbetalte SU?

Generelt gælder, så vidt jeg ved, at man skal have forhåndsgodkendelse
for at blive begrænset skattepligtig i DK. Du må således ikke have
en lejlighed i DK etc. Har du haft engelsk sygesikringsbevis ?

Spørg en revisor eller T&S. Sidstnævnte er gratis.

Fra : D.Hansen

Dato : 25-07-05 18:36

>"Robert" <isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>Indkomståret 2004:
>
>Sp. 1) Det danske personfradrag på 36.800 vil vel fortsat være
>gældende?

Efter min mening burde det ikke påvirke dit fradrag, selvom du ikke har
været i DK i 2004, men er lidt usikker. Jeg kan dog ikke se hvorfor du ikke
skulle være berettiget til dette fradrag. Jeg er 98% sikker på at du
beholder dit fradrag, så jeg vover mig ud i at sige ja fradraget er stadig
gældende. Hvis det ikke er, må du gerne skrive hvorfor skattevæsenet ikke
mener det er gældende.

>"Robert" <isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>Sp .2) Hvis I er enige i ovenstående, hvad skal jeg så gøre for at
>få lavet årsopgørelsen for 2004 om?

Efter min mening vil du blive bedt om at udfylde 04.009, men det kan være de
også vil have dig til at lave din selvangivelse igen. De vil sikkert bede om
mere, når nu selvangivelsen skal laves helt om (de er ikke til at
tilfredsstille når først de kommer i gang)

>"Robert" <isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>Indkomståret 2003
>
>Sp. 3) I dette tilfælde er jeg vel også kun begrænset skattepligtig
>af lønindkomsten fra DK samt den udbetalte SU?

Korrekt, og der vil sikkert blive tildelt en fradragsret for dine
renteudgifter, via en forholdsmæssig andel (som vedr. forfaldne renter inden
afrejse).

>"Robert" <isl33392@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>Sp. 4) Hvis ja - skal lønindkomst + SU så omregnes til
>helårsindkomst, og omregner man så også den faktisk betalte skat til
>en "betalt helårsskat"?

Der vil blive lavet en omregning af helårsindkomsten, men om SU indregnes i
omregningen afhænger om den er modtaget inden afrejse. Det betyder at der
laves kun en omregning af de indtægter som er optjent inden afrejse. Den
omregning laves for at sikre at den rigtige skattesats benyttes for
henholdsvis mellemskat og topskat mv.

Fx.
Indkomstopg. for 1/1-1/2. (SU er holdt udenfor da den ikke påvirker
beregning af skatten hvis den er modtaget efter du er taget til england)
[1] skattepligtig indkomst 10.000 kr.
[2] Renteindtægter 1.000 kr.
[3] Skattepligtig indkomst ([1] + [2]) 11.000 kr.

Da det kun er vedr. 1 måned omregnes dette til helårs indkomst ved at gange
med 12

[4] helårsindkomst omregnet [3]*12 = 132.000 kr.

Af dette beløb beregnes den helårlige skat, (dvs. bundskat, mellemskat,
topskat mv.), for at simplificere dette har jeg kun beregnet en samlet skat
til
[5] 50% af 132.000 = 66.000. Dette er den samled skat for den beregnede
helårsindkomst.

[6] Den samlede skat for dette indkomstår kan derefter beregnes til [5] *
( [3]/[4] ) = 5.500

De 5.500 er den skat du skal betale for indkomsten oparbejdet inden afrejse.
SU (hvis den er modtaget efter afrejse) skal du beskattes af efterfølgende.

(Inden der er nogen der kommer med kommentar: Jeg ved godt at man bare kunne
tage 50% af 11.000, men lad os sige at så snart man i eksemplet er over
100.000 i løn skal man betale 50% i skat mens man kun skal betale 40% hvis
man er under 100.000. Lavede man ikke omregning ville man kun blive
beskattet af 40%, men via omregning finder man ud af at den "fiktive"
indkomst ville have været over 100 t.kr. og derfor skal man betale 50% af de
11.000. Dette har altså hvis vi vender det til DK påvirkning af evt. topskat
mv.)

Hmmm.... Efter at have lavet eksemplet synes jeg det kan virke lidt
forvirrende, men jeg lader det alligevel stå (det kan jo være det hjælper).
Skatten omregnes altså ikke men skattesatserne fastsættes efter den
omregnede helårsindkomst og bruges derefter som sats på den indkomst du
havde inden afrejse. Så efter hvad jeg kan se vil en omregning og dermed en
ændring betyde at du vil få en skatteregning (har dog ikke regnet på det,
men du har haft en god indkomst inden afrejse, hvorfor det tyder på at du
vil komme til at betale topskat af denne indkomst hvilket du ikke har gjort
før, efter hvad jeg kan se ud af de oplysninger du har givet.)

> [...]
>dette tilfælde vælge at lade sig beskatte som allerede sket, eller
>skal 2003 ændres såfremt man ændrer 2004?

Det er muligt at vælge om man vil have lempelse efter LL § 33A eller efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Hvad der er bedst og om du kan bibeholde
din nuværende indkomst er jeg lidt usikker på, da jeg ikke kender
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Storbritannien godt nok for at kunne
svarer på dette. Det tyder dog på at du kan bibeholde din nuværende
selvangivelse, da jeg tror (jeg er altså ikke helt sikker) at de allerede
har lavet din selvangivelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Dermed
kan du bare vælge at lade den bestå uden at påråbe dig LL § 33.

Lige en sidst bem. Jeg vil ikke medsende beløbene når du indsender dine
spørgsmål. De kan sikkert finde beløbende men der er ingen grund til at
sende det med.

Skriv endelig skattevæsenets svar

D.Hansen

Fra : Robert

Dato : 26-07-05 07:13

"D.Hansen" <no_way@sorry.dk> skrev i en meddelelse
> Skriv endelig skattevæsenets svar
>
> D.Hansen

Hej igen

tak for din store indsats. Jeg har nu forsøgt at regne på skatten for 2003
efter omregning til helårsindkomst, og kan se at jeg vil få en restskat på
ca. 6.000 (ca. 5.000 såfremt SU'en ikke omregnes til helårsindkomst). Næsten
det samme beløb som jeg i 2004 kan spare ved at lade mig beskatte efter
reglerne om begrænset skattepligt.

Nu skal jeg nok bare have fundet ud af om jeg i 2003 kan lade mig beskatte
som allerede sket - dvs. beskatning af den faktiske indkomst fra DK & UK med
godtgørelse for skatten betalt i UK, og så lade mig beskatte som begrænset
skattepligtig fra og med 1/1 2004.

Fra : D.Hansen

Dato : 26-07-05 10:08

velbekom, og du må da gerne skrive om det kan lade sig gøre, for så bliver
min viden opdateret omkring den engelske dobbeltbeskatning.

Fra : Robert

Dato : 29-07-05 07:20

> velbekom, og du må da gerne skrive om det kan lade sig gøre, for så bliver
> min viden opdateret omkring den engelske dobbeltbeskatning.
>
> D.Hansen

Hej igen

jeg har nu talt med skattemyndighederne, og det kan lade sig gøre at blive
beskattet som begrænset skattepligtig for indkomståret 2004 - dvs. kun
indtægtsførsel af SU. 2003 ændres der ikke på. Brevet med anmodning om
genoptagelse af 2004 er først lige indsendt, så jeg har dog endnu ikke
modtaget den nye årsopgørelse.

Tak for hjælpen, og god weekend når du kommer så langt.