aggressiv Scalare
Fra : Battlefield´s

Dato : 21-07-05 12:02

Hej
Jeg har to meget smukke Scalarer i mit akvarie. Desværre er de utrolig
aggressive både mod de øvrige fisk i akvariet (Neon, Sugemaller,
Sommerfugleciklider) de to Sværdragere ser dog ud til at kunne være i fred,
men også mod hinanden, de slås en del og "bider" ligefrem hinanden.
Er det normalt at Scalerer er så aggressive? I mine forskellige bøger står
der at Scalarer er majestætiske og rolige fisk, det passer ikke helt på
mine.
Jeg kan ikke huske hvad de hedder men de er melerede i sort og grå, men
guldstænk.
Kan det være to hanner jeg har fået?
Vil det hjælpe at købe et par mere?
Hilsen Vibeke

Fra : J. Jørgensen

Dato : 21-07-05 22:56

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine.
> Jeg kan ikke huske hvad de hedder men de er melerede i sort og grå, men

Hej Vibeke
At dine scalarer opfører sig som de gør er ikke almindeligt, men det er da
set før.
Nu fortæller du ikke hvor stort dit akvarie er, hvis det ikke er meget stort
og tæt beplantet, da er det næppe tilrådeligt at anskaffe et par mere.
Prøv hellere om du kan bytte dig frem til et andet "par" eller bare at få
byttet den ene.
Hilsen
Jørgen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-07-05 10:33

Hej

Battlefield´s wrote:
> Er det normalt at Scalerer er så aggressive? I mine forskellige bøger står
> der at Scalarer er majestætiske og rolige fisk, det passer ikke helt på
> mine.

Scalarer er rovfisk og de er faktisk meget territoriale hvis de kan
komme afsted med det. Nu ved jeg ikke hvor store dine er, men mine egne
foretrak bestemt levende neon fremfor tørfoder. Hvis du har mange
scalarer, så bliver de stresset og opfører sig ikke naturligt, men tager
du nogle få scalerer i 500 liter vand, så du kunne opleve dem helt
naturligt. Min sidste velvoksne var ca 8cm i diameter på selve kroppen
og havde en samlet højde på over 20cm.

Mange af de informationer som du finder i bøger er meget gammel viden.
Ofte er informationerne fra tilbage til de originale bøger fra 60'erne
eller tidligere.

Jeg blev for nogle år siden af en forhandler rådet til at smide 8-12
scalarer i mit 200 liter akvarie. Så jeg købte 8 stk og de stod pænt
roligt og stille og så blot flotte ud. I virkeligheden vogtede de
hinanden og var stressede af situationen. Følgerne var, at de døde og ca
3-4 overlevede og blev store. Da to fandt sammen som par hvorefter de
jagtede og stressede resten til døde. Ud fra det kunne jeg blot udlede
at 200 liter kun er nok til et enkelt par scalarer.

Husk desuden at scalarer er sydamerikanske cichlider. Prøv at læse lidt
generelt om sydamerikanske cichlider. Du vil finde ud af at de alle er
rovfisk og sindsygt territoriale.

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-07-05 12:03

Hej
Tusind tak for jeres svar. Ja, så forstår jeg bedre mine to Scalares
opførsel.
De bøger jeg har læst er ganske rigtigt temmelig gamle
Kan nogen af jer mon fortælle hvad slags mine Scalarer er? Som tidliger
nævnt er de melerede i sort og grå med flotte gulstriber og lidt blåligt på
rygfinnen.
Hilsen Vibeke

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-07-05 12:00

Hej

Battlefield´s wrote:
> Kan nogen af jer mon fortælle hvad slags mine Scalarer er? Som tidliger
> nævnt er de melerede i sort og grå med flotte gulstriber og lidt blåligt på
> rygfinnen.

Der findes mig bekendt kun en slags scalarer og så en række farvevarianter.

Det lyder til at du enten har den almindelige eller dem der kaldes
"marmor"-scalarer.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 30-07-05 12:47

> [...]

> "marmor"-scalarer.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Mener bestemt, at der findes op til flere arter - 4 eller 5 stykker, hvis
jeg ikke husker forkert! P. altum er jo forskellige fra P. scalare...

M.

Fra : Battlefield´s

Dato : 30-07-05 15:43

Hej
Nej, det er ikke marmorscalarer jeg har, dem har jeg set andre steder og de
ligner ikke mine (mine er meget flottere )
Mine er meget mørke, melerede i sort og grå. I det rigtige lys har de
gulsskær og lidt blåt på finnerne. Den ene har hvide brystfinner og den
anden har sorte. Den ene har orange øjne, den ande har almindeligr grå øjne.
Hilsen Vibeke

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 31-07-05 09:15

Hej

Mikkel Munk wrote:
> Mener bestemt, at der findes op til flere arter - 4 eller 5 stykker, hvis
> jeg ikke husker forkert! P. altum er jo forskellige fra P. scalare...

OK, nu kiggede jeg i Lademanns Naturordfører for akvariefisk fra 1970

Der findes ifølge den tre naturlige forekomster.

Pterophyllum Dumerilii - Dumerils Skalare
Pterophyllum Altum - Høj Skalare
Pterophyllum Scalare eller Pterophyllum Eimekei - Almindelig Skalare

De samme oplysninger er fundet i en anden akvariebog fra 70'erne.

Generelt står der i øvrigt, at de som ungfisk er stimefisk og at de som
voksne er territoriale. Æder små fisk.

Fra : Jan F.

Dato : 31-07-05 12:46

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> OK, nu kiggede jeg i Lademanns Naturordfører for akvariefisk fra 1970
>
> De samme oplysninger er fundet i en anden akvariebog fra 70'erne.

35 år er meget lang tid, når vi taler fiskenavne.

I dag bruger vi http://www.fishbase.org , der er det sted der er bedst
opdateret og med den mest komplette liste over alle fisk.

De tre Pterophyllum arter der findes i dag:
- Pterophyllum altum Pellegrin, 1903 Pterophyllum altum
- Pterophyllum leopoldi (Gosse, 1963) Pterophyllum leopoldi
- Pterophyllum scalare (Lichtenstein, 1823) Pterophyllum scalare

Jan