Cookies;
Fra : Alexander P.

Dato : 21-07-05 10:10

jeg er lidt ny i PHP og sidder og leger lidt med tutorials på
siden:
http://www.chbs.dk/kurser/php/frit-php-kursus-3.11.07.html (der
er dog en deel fejl i koderne, som jeg som næsten helt ny kan se)
Nå, men til problemet:

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in
/free1go/h/a/www.halsa.1go.dk/php/saet-infokage.php on line 2

fortæller den mig når jeg kører saet-infokage.php kildekoden til
saet-infokage.php er:

<? setcookie("sidste_besoeg",date(Y-m-d H:i:s)); ?>
<? $overskrift="Sæt infokage"; ?>

Vent nogle sekunder og klik videre til

<? setcookie("sidste... << er linje 2.

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-07-05 10:17

Alexander P. wrote:
[klip]
> [...]
> saet-infokage.php er:

> <? setcookie("sidste_besoeg",date(Y-m-d H:i:s)); ?>
[klip]

Det kunen være fordi du skal have parametrene til date() i anførselstegn:

setcookie("sidste_besoeg", date("Y-m-d H:i:s"));

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Alexander P.

Dato : 21-07-05 10:40

tak for det hurtige svar, og dén del funker nu :)
- men nyt problem, den vil ikke "læse" ud fra cookien.

kildekoden til brug-infokage.php er:

Tiden er
<? echo date("Y-m-d H:i:s") ?>,
og du har sidst besøgt saet-infokage.php
<? echo $sidste_besoeg ?>.

- men den skriver kun Tiden er (tiden, her virker det fint nok.) og du har
sidst besøgt saet-infokage.php . (den skriver ikke det sidste $sidste_besoeg
kommer aldrig ind,.)

på forhånd tak

-/ap

Fra : Per Thomsen

Dato : 21-07-05 11:28

Alexander P. wrote:
> [...]
> sidst besøgt saet-infokage.php . (den skriver ikke det sidste $sidste_besoeg

Det kunne være, fordi den tutorial du følger, ikke er af nyere dato,
eller også er den skrevet af en, der er van til at have register_globals
sat til. Siden version 4.2.0 (mener jeg) er register_globals ikke sat
til som standard.

register_globals er en indstilling i php.ini, som gør at, hvis den er
sat til, så bliver forskellige variable (forms, sessions, cookies,
environment, etc) automatisk registrerede som globale variable.

I nyeere versioner, hvor register_globals ikke er sat til, skal man
anvende php 'super globals'.
Cookies ligger i den super global variable $_COOKIE.

Så prøv at ændre:
echo $sidste_besoeg;
til:
echo $_COOKIE['sidste_besoeg'];

og tag evt. et kig på denne side:

<http://dk.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php>

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Alexander P.

Dato : 21-07-05 14:21

Tusind tak for hjælpen, funker nu (efter jeg flyttede filerne over på min
daddy's webhotel istedet for det gratis på 1go.dk ;) )

-/ap