Ny pc til 5-6000 kr.: Færdigbygget eller s~
Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 08:10

Min søster skal have en ny pc og jeg er derfor ved at undersøge
mulighederne.

Hun laver ikke noget decideret krævende på computeren, men spiller dog
en gang imellem spil som f.eks. Sims2. Derfor vil vi gerne ende op med
en konfiguration hvor der er lagt vægt på "value-for-money", men med
kvalitetsenheder(tm) som kører stabilt. Gider ikke noget billigt
skrammel der alligevel går i stykker efter noget tid eller som ikke
kører stabilt. Derudover skal den så have et anstændigt grafikkort, - og
så skal den gerne være støjsvag.

Budgettet ligger på mellem 5000-6000 kr. Hun beholder i første omgang
sin skærm, tastatur osv.

Er der nogle færdigbyggede maskiner som kan leve op til ovenstående??
Hvad med Dell f.eks.?

Umiddelbart er jeg ikke bleg for at samle skidtet selv, men jeg har ikke
fulgt med i markedet i lang tid, og har ikke styr på hvilke mærker jeg
skal gå efter og hvor jeg får mest for pengene (specielt mht til
bundkort, processor og grafikkort). Så hvis den bedste løsning er
"saml-selv" så håber jeg, at nogen vil hjælpe med nogle konkrete forslag
til valg af hardware.

Kan det gøres til den pris? Og hvilke enheder kan i givet fald anbefales?

/Jakob

Fra : Henning

Dato : 21-07-05 08:19

>Er der nogle færdigbyggede maskiner som kan leve op til ovenstående??
>Hvad med Dell f.eks.?

Absolut, du kan til dels sammensætte maskinen som du ønsker.
Fordelen ved færdigsamlet pc er, at du er fri for at skulle yde
livsvarig support til din søster! Maskinen kommer preinstalleret med
sw, er der nogle problemer ringer hun til et support-nummer.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 10:05

Henning wrote:

> [...]
> livsvarig support til din søster! Maskinen kommer preinstalleret med
> sw, er der nogle problemer ringer hun til et support-nummer.

Hej Henning!
Og det med at slippe for at skulle yde døgnsupport er bestemt et godt
argument! Jeg er sikkert ikke den eneste her, der ved hvad det kan
medføre at være den mest computerkyndige i sin familie

Men er der nogle bestemte mærker du kan anbefale? Jeg vil helst ikke gå
for meget på kompromis med kravet om at det er nogle ordentlige enheder
der sidder i maskinen, og ved af erfaring at det ikke altid er
tilfældet. Min mor har f.eks. haft en Compaq som stadige giver mig
traumer en gang imellem..

Hilsen Jakob

Fra : Henning

Dato : 21-07-05 11:23

On Thu, 21 Jul 2005 11:05:13 +0200, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>medføre at være den mest computerkyndige i sin familie
>
>Men er der nogle bestemte mærker du kan anbefale? Jeg vil helst ikke gå

Aldi har vist stadig nogle af deres seneste Medion-kasser rundt
omkring? Jeg har selv en Medion, som er knap tre år gammel, og som
stadig spiller absolut uden problemer.
Ellers er der, som du selv nævner, www.dell.dk
F.eks. en Dimension 5.000 med 128MB grafikkort og 1 års
collect/returnservice til 5.859,- incl. fragt (den gratis 15"
fladskærm der følger med kan hun altid sælge for en 500-mand
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=dk&cs=dkdhs1&kc=305&l=da&oc=D06505&s=dhs&sbc=dimen_5000

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-05 10:48

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det gøres til den pris? Og hvilke enheder kan i givet fald anbefales?

Dell skulle være ok til prisen, har jeg ladet mig fortælle. Så hvis det skal
være en færdig samlet, så tjek evt. deres hjemmeside.

Et par fif til hvad du kunne kigge efter, om det så er sammel-selv eller
færdigsamlet kunne være:

Processor: Athlon 64 til socket 939.Gå efter en Venice kerne. 3000+ eller
3200+ giver mest for pengene.
~1100-1500 kr.

Motherboard: et med nforce4 ultra eller SLI og med PCI-E, er et udemærket
køb.
~750-1100 kr.

(Man kunne også gå efter socket 754 og/eller AGP. Her får man stadig lidt
mere for pengene, men de er på vej ud, så man vil nok ikke kunne opgadere
ret meget i fremtiden)

RAM: 2x512 MB
~700-800 kr.

Grafikkort: Her er det nok pengepungen vs. spillelysten der bestemmer
GeForce 6600 GT (skal være GT) er nok det mindste, anstændige grafikkort i
dag. De fås fra ca. 1200-1300 kr.
GeForce 6800 GT er bedre men også en hel del dyrere. De starter vist ved ca.
3000 kr. for PCI-E, dog kun ca. 2500 kr. for AGP
(http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98587 er et 6800 IKKE-GT kort som
alternativ til et 6600 GT, ca. samme pris og ydelse, man må ikke give mere
for et ikke-GT kort)
ATI X800 XL er et godt bud til PCI-E. De fåes fra ca. 2300-2400 kr.

+ evt. HD, brænder, kabinet ovs.

Håber du kan bruge det til noget, eller kan du også spørge i dk.edb.hardware

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-05 10:50

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Håber du kan bruge det til noget, eller kan du også spørge i
> dk.edb.hardware

Ja, såden kan det jo gå (men det er min første gang . Troede at jeg sad
i dk.spil.computer

mvh Frank

Fra : michael bs

Dato : 21-07-05 11:33

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Processor: Athlon 64 til socket 939.Gå efter en Venice kerne. 3000+ eller
> 3200+ giver mest for pengene.
> ~1100-1500 kr

Er det ikke spild af penge med athlon 64, da hverken styresystem eller
programmer udnytter 64 bit?
..
mvh michael

Fra : Preben Bohn

Dato : 21-07-05 11:55

michael bs wrote:
> Er det ikke spild af penge med athlon 64, da hverken styresystem eller
> programmer udnytter 64 bit?

Har Linux ikke haft Athlon 64 understøttelse i et stykke tid?

Med venlig hilsen Preben

Fra : michael bs

Dato : 21-07-05 13:03

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Har Linux ikke haft Athlon 64 understøttelse i et stykke tid?

Jo..nu tænkte jeg på XP. Men programmer er da ikke optimeret til 64bit
endnu. (?)

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 13:12

michael bs wrote:
> "Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Jo..nu tænkte jeg på XP. Men programmer er da ikke optimeret til 64bit
> endnu. (?)

64-bit understøttelse er mindre væsentlig i forhold til alle de andre gode
egenskaber Athlon 64 har, så det vil helt klart være en fejl ikke at tage
den med i overvejelserne.

Vi havde nøjagtig den samme diskussion dengang de første 32-bit prosessorer
kom på markedet. Her var der også mange som havde argumentet "Der er jo
ingen 32-bits systemer eller programmer, så det vil være spild af penge".
Ret hyggeligt at tænke tilbage på.

Hans

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-07-05 13:10

Preben Bohn wrote:

> Har Linux ikke haft Athlon 64 understøttelse i et stykke tid?

Understøttelse for x86-64 er med i Linux-kernelen, og har været det
siden Februar 2002.

http://www.amd.com/us-en/Weblets/0,,7832_8366_7595~15217,00.html

Der findes bl.a. en 64-bit udgave af Debian:

http://www.debian.org/ports/amd64/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-05 13:56

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:42df79eb$0$32882$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er det ikke spild af penge med athlon 64, da hverken styresystem eller
> programmer udnytter 64 bit?

Nej, den giver stadig mest for pengene selv med 32 bit (og så har man jo
også mulighed for at installere et 64 bits styrresystem engang, hvis man har
lyst, men det indgik nu slet ikke i mine overvejelser). Desuden har den
cool'n'quiet, som virker ret lækkert. Jeg savner dog AMD's modstykke til
Intels hyperthreating, så hvis jeg skulle anbefale en CPU til tungt
multitasking blev det nok en P4.

mvh Frank

Fra : Preben Bohn

Dato : 21-07-05 11:40

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> færdigsamlet kunne være:
>
> Processor: Athlon 64 til socket 939.Gå efter en Venice kerne. 3000+ eller

Kan man få Dell's med Athlon? Jeg kiggede lidt på deres hjemmeside, men
kunne ikke umiddelbart finde noget (har sikkert ikke kigget længe nok .

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 11:40

In article <42df7b31$0$41918$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
nospam@nospam.com says...

> Kan man få Dell's med Athlon? Jeg kiggede lidt på deres hjemmeside, men
> kunne ikke umiddelbart finde noget (har sikkert ikke kigget længe nok .

Det er jeg helt overbevist om at du ikke kan. Har du sagt Dell så er det
intel. Men det er da også ok. Til det behov ville jeg helt sikkert også
købe en dell, men et graffikkort i mellemklassen.

Stod i samme dilemma da jeg skulle have pc til sviger og det blev en
Dell. Den funger perfekt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 19:45

Frank K. Jensen wrote:
> "Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Håber du kan bruge det til noget, eller kan du også spørge i dk.edb.hardware

Helt sikkert. Har siddet og tjekket lidt priser og der er jo en del at
spare ved at bygge den selv, så kan godt være det ender med det. I givet
fald tror jeg at jeg vil basere den på en Athlon 64. Har læst en del
positivt om den forsk steder nu, og den får mange positive ord med på
vejen. Og en Athlon 64 3200+ fåes jo ifølge edbpriser.dk til omkring
1400 så det er jo ok.

Tak for input!

/Jakob