Opstart af Saltvand =)
Fra : Maria Muus

Dato : 20-07-05 20:51

Hejsa Gruppe

Ja så er vi på den igen...
Jeg fik lige en fiks idé nu må vi se hvor langt den holder....
Jeg kiggede i dag på søheste og fik så den lystige idé at det måske
var noget for mig men efter at have surfet på nettet synes jeg ikke
rigtigt at have fundet frem til prisen.... Jeg står med et 450 l.
akvarium på hånden med alt hvad der bimler og bamler til opstart af et
fersk vands akvarie, men jeg ville så høre hvor meget der skal til for
at lave dette om til et saltvands akvarium til søheste? Eller er det
måske en for stor mundfuld at kaste sig ud i? Og så kommer nok et af
de mere dumme spørgsmål hvordan starter man saltvand op??? Køber man
salt og bruger vand fra hanen eller??? Håber der er nogen i cyberspace
der er klogere end mig... =)

Med Venlig Hilsen Maria

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-07-05 00:11

"Maria Muus" <lomitas@lomitas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de mere dumme spørgsmål hvordan starter man saltvand op??? Køber man
> salt og bruger vand fra hanen eller??? Håber der er nogen i cyberspace

Du skal nok hoppe over på enten http://www.nordicreefforum.dk eller
http://www.saltvandsforum.dk

Det er de to forums, hvor alle os saltvandstosser er samlet. Angående dit
ønske om at starte et akvarie op med søheste,
vil jeg at det er lidt dødfødt fra start af. Af flere grunde. 1 Søheste er
MEGET vanskelige at få fat i, og hvis muligt meget dyre.
2. søheste er ikke en begynderfisk, den kræver megen omsorg, og det
betyder masser af LEVEDE foder konstant, det skal dog lige med i historien,
at man kan være heldig at få dem til at tage frost foder, men regn ikke med
det.

På Nordicreef forum er der en begynder vejledning, som du bør læse, og
derefter kan du komme med alle din spørgsmål, for der er sikkert mange flere
end det ene. Du skal da lige have et svar på det med saltet. Saltet køber
man, det er nogle specielle saltblandinger
med en hel masse mere i end blot salt. Vandetman bruger kan være fra hanen,
men ofte kan det resultere i en uønsket algeopblomsting, for der er en
ukendt mængde næringsalte i, derfor bruger man ofte enten afsaltet eller
omvendt osmose vand, som stort set er ren H2o.

Carsten

Fra : Maria Muus

Dato : 21-07-05 08:59

On Thu, 21 Jul 2005 01:11:01 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:
klip
> Du skal nok hoppe over på enten http://www.nordicreefforum.dk eller
>http://www.saltvandsforum.dk
Klip igen

Hejsa Carsten =)

Jeg har også fået mig skrevet op til nordicreef da jeg følte det var
der der var flest muligheder for svar men jeg tænkte at det ville ikke
skade at høre sig om flere forskellige steder kunne jo være jeg blev
klogere... =D
Men mange tak for venligheden her i disse grupper så vil jeg smutte
ind og stille resten af alle de spørgsmål som du så rigtigt var klar
over der var endnu =)

Med Venlig Hilsen Maria

Fra : BC

Dato : 27-07-05 02:35

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil jeg at det er lidt dødfødt fra start af. Af flere grunde. 1 Søheste
> er MEGET vanskelige at få fat i, og hvis muligt meget dyre.

det vil jeg ikke give dig ret i

http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Fisksoehest&gruppe=salt

svære at få fat på nej
150,- hmm... dyrt tjah...

/Brian C (der selv lurer lidt på at lave et søheste stutteri)

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-07-05 08:48

"BC" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Har ingen anelse om hvornår den side sidst er opdateret.
Men prøv at ringe til dem, så får du nok et lidt andet svar.
Søheste er kommet på Washington konvektionens liste 2, og for at måtte
exportere dem kræves Cites. I Indonesien kræver de 100$ for et cites, plus
at
skov og naturstyrelsen og skal indblandes i det. De ekstra gebyrer kommer
du selv til at være med
at betale.

Carsten

Fra : BC

Dato : 03-08-05 18:31

> [...]
> plus at
> skov og naturstyrelsen og skal indblandes i det. De ekstra gebyrer kommer

var lige inde og lure lidt på Skov og naturstyrelsen

Og jo de er på liste II, men jeg fandt dette

ganske vist gældende inden for EU

Handel og andre transaktioner indenfor EU med lovlige dyr og planter
omfattet af liste II, liste III, og bilag B, C og D, kræver ingen tilladelse
fra Skov- og Naturstyrelsen.

derudover så jeg at billag A og B ikke må importeres uden særlig tilladelse

men nu er søhesten "kun" på liste II der stod intet billag......

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-08-05 21:16

> [...]
> tilladelse
>
> men nu er søhesten "kun" på liste II der stod intet billag......

Nu er antallet af opdrættede søheste i Europa forsvindende lille,
så regn med at ALLE søheste er taget fra naturen.

Carsten

Fra : BS

Dato : 31-07-05 17:36

> På Nordicreef forum er der en begynder vejledning, som du bør læse, og
> derefter kan du komme med alle din spørgsmål, for der er sikkert mange
> flere end det ene.

Og en lille guide her - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918

Held og lykke med projektet ;)

Fra : Jan F.

Dato : 21-07-05 16:46

Denne side fortæller alt hvad der er værd at vide om søheste:

http://www.seahorses.dk/

Jan