Specieltegn fra Windows-overførsel.
Fra : Jan Vinten

Dato : 20-07-05 18:30

Hej med jer,

Jeg har lige overført en CSV fil fra Windows til Linux og læser den nu via
en PHP side. I den forbindelse har jeg nogle problemer med specieltegn som
f. eks. ÆØÅ.

Når jeg i MC's Edit (F4) placerer cursoreren over tegnet har den en helt
urimelig ASCII værdi!?

Eks. på en ASCII værdi: 1048310

Mit spørgsmål er - hvordan får jeg PHP til at konvetere disse tegn til ÆØÅ ?

Bedste hilsner
Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-07-05 18:51

On Wed, 20 Jul 2005 19:30:17 +0200, Jan Vinten wrote:

> Eks. på en ASCII værdi: 1048310
>
> Mit spørgsmål er - hvordan får jeg PHP til at konvetere disse tegn til ÆØÅ ?
Ovenstående kunne tyde på, at tekstfilen er kodet i utf-8. Mig bekendt
er mc ikke i stand til at håndtere utf-8. Du må så derfor oversætte
filen til latin-1 f.eks.
iconv -f utf-8 -t iso-8859-1 -o fil_i_latin1 fil_i_utf8
iconv er en GNU/Linux kommando.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jan Vinten

Dato : 21-07-05 17:48

Hejsa,

Jeg har forsøgt at konvertere jvf forslag, men får et svar:

iconv: illegal input sequence at position 1958

Position 1958 er den første forekomst af et specialtegn "ä" (0xFFEE4,
decimal
1048292).

Kan du hjælpe mig yderligere?

/ Jan