Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Navn og adresse fra kontonummer
Fra : Peter Kirk

Dato : 20-07-05 14:31

Hej

jeg har læst i andre nyhedsgrupper at man kan få oplyst en kontoindehavers
navn og adresse blot med at indbetale nogle penge til deres bankkonto - hvor
den eneste information man har er kontonummer.

Er der nogen der kan bekræfte dette?

Jeg skrev til min egen bank og fik dette svar:

"Nej, du kan ikke få oplyst en anden kontohaveres navn og adresse i banken.
Banken har tavshedspligt, og vi må derfor ikke oplyse sådanne ting til andre
kunder.
Hvis du har navnet på kontohaveren, kan vi dog godt bekræfte dette."

Men jeg kan se på min netbank at nogle gange hvor jeg har overført penge til
en konto kan jeg godt se navn og adresse, og andre gange kan jeg ikke. Hvad
er det der bestemmer om jeg får oplyst navn og adresse eller ej?

Peter

Fra : Knud Thomsen

Dato : 20-07-05 17:33

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke. Hvad
| er det der bestemmer om jeg får oplyst navn og adresse eller ej?

Principielt burde det ikke v¿re muligt netop ud fra det argument din
bank har givet dig.

En foruds¿tning for at det er teknisk muligt er at din og kontoens
indehaver opererer med samme bogf¸ringscentral - ellers vil det ikke
v¿re muligt. Bankerne kender ikke navn/adresse på hinandens kunder.

Dvs. Danske Bank -- GB bank data er teknisk muligt medens f.eks.
Nordea -- Sydbank ikke er teknisk muligt.

Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-07-05 20:06

In article <42de5170$0$68581$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter Kirk wrote:
> [...]
> navn og adresse blot med at indbetale nogle penge til deres bankkonto - hvor
> den eneste information man har er kontonummer.

Det virker som hovedregel med netbank i samme bank.
Kunne forestille mig, at du i andre banker også kan bede om en
kvittering på at du har indbetalt pengene til blablabla med adresse xxxx.

Fra : KNT

Dato : 20-07-05 20:38

> Det virker som hovedregel med netbank i samme bank.
> Kunne forestille mig, at du i andre banker også kan bede om en
> kvittering på at du har indbetalt pengene til blablabla med adresse xxxx.

Kun hvis navne/adresseoplysningerne er baseret på dit eget
indbetalingsbilag.

En given bank kender ikke navnet og adressen på kontohaver i en anden bank
og kan derfor ikke oplyse meree end du selv allerede ved.

Knud

Fra : Peter Kirk

Dato : 20-07-05 23:00

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En given bank kender ikke navnet og adressen på kontohaver i en anden bank
> og kan derfor ikke oplyse meree end du selv allerede ved.

OK, nu kan jeg godt se det passer: der hvor jeg kan se navn & adresse er
hvor jeg har overført penge (via netbank) til en konto i den samme bank som
min egen. Men hvis jeg går ned til en filial af en hvilken som helst bank og
sætter penge ind til en hvilken som helst konto får jeg en kvittering med
personens navn & adresse?