Indisk islamisk idioti = kvinde må gifte s~
Fra : Torben Østrup

Dato : 20-07-05 09:57

Det nedenstående er både til at le og samtidig græde over.

Man kan le af det for det beviser endnu engang at sharia er skyld i endnu en
afgørelse som er på grænsen til det idiotiske.

Men det er samtidig også til at græde over her så helt specifikt den
stakkelst kvinde skæbne som man ikke kan have andet end melidenhed med.

Citat

"- Den 28-årige Imrana Ilahi blev voldtaget af sin svigerfar, mens hendes
mand var bortrejst. Nu må hun forlade sin mand og gifte sig med
svigerfaderen.

- Imrana har fået ordre til at skille sig fra den mand, hun har været gift
med i 10 år og i stedet behandle ham som en søn, fordi hun havde sex med sin
svigerfar - selv om den var ufrivillig

- Afgørelsen i sagen er sket via en såkaldt fatwa, eller et religiøst påbud,
bestemt af Darool Uloom Deoband, Sydøstasiens mest indflydelsesrige
islamiske teologi-skole. Skolen er kendt for at promovere radikal islamisme
og hævdes at have inspireret Taleban-styret i Afghanistan, skriver VG.

- Hun havde et fysisk forhold til sin svigerfar, og det annullerer hendes
ægteskab," siger Mohammad Masood Madani, en gejstlig ved Darool Uloom
Deoband teologiskolen. Det var landsbyens råd, der traf afgørelsen om, at
Imrana måtte gifte sig med sin svigerfar. "Ifølge Sharia-loven har
voldtægten gjort hende til mor over sin mand," siger rådsmedlem Naseem
Iqtedar.

- Manden vil gerne beholde Imrana. Han har sagt, at han fortsat elsker
hende, og at hans far er uren, mens konen er ren. Parret har fem børn
sammen."

Citat slut

Indisk kvinde må gifte sig med voldtægtsmand

Af KARTIN L. HANSEN

En ung indisk kvinde, som blev voldtaget af sin svigerfar, er dømt til at
forlade sin mand og gifte sig med voldtægtsmanden.

Den 28-årige Imrana Ilahi blev voldtaget af sin svigerfar, mens hendes mand
var bortrejst. Nu må hun forlade sin mand og gifte sig med svigerfaderen.

Sagen har skabt stor debat i Indien og Pakistan. Den kendte forfatter Salman
Rushdie kritiserer i et indlæg i The Times Indiens behandling af sagen,
skriver VG. Rushdie drager paralleller til en lignende sag i Pakistan og
kalder dem for "ære og skam-kulturer".

[...]

Stor debat i Indien
Afgørelsen har skabt stor debat i Indien blandt hindu og islamiske ledere.
Sagen har præget landets avisforsider i lang tid.

[...]

All India Muslim Personal Law Board, Indiens mest indflydelsesrige muslimske
paraplyorganisation, støtter afgørelsen.

"Det faktum, at kvinden blev "brugt" af hendes blodslægtning gør hende uren
for manden, og det kommer ikke på tale, at hun for lov til at bo sammen med
ham," begrunder rådet.

Kvinder støtter afgørelsen
Også kvindelige medlemmer af rådet støtter afgørelsen,

"Ifølge Sharia-loven har voldtægten gjort hende til mor over sin mand,"
siger rådsmedlem Naseem Iqtedar.

Kvindefløjen i organisationen mener dog, at Imrana sagen bryder med Koranen.
"Ingen af Koranens læresætninger kan retfærdiggøre uretten, som er blevet
gjort mod dette uskyldige offer," siger dens leder, Shaista Amber.

Manden vil gerne beholde Imrana. Han har sagt, at han fortsat elsker hende,
og at hans far er uren, mens konen er ren. Parret har fem børn sammen.

Voldtægten fandt sted 4. juni i landsbyen Charthawal i Uttar Pradesh.
Umiddelbart efter voldtægten blev svigerfaderen, Mohammad Ali, arresteret.
Juridiske eksperter mener dog, at det kan blive vanskeligt for Imrana at
overbevise, at hun blev voldtaget, eftersom hun ikke blev medicinsk
undersøgt før næsten to uger efter overgrebet.

Artikel: http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3161460/

Artikel i Verdens Gang VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284389

--
Torben Østrup
_____________________

Fra : Rom

Dato : 20-07-05 10:49

"Torben Østrup" <eastrup4@hotmail.com> skrev i melding

(pt. stud. mag. / cand. scient. pol. e-mail: eastrup@gmail.com)

| Det nedenstående er både til at le og samtidig græde over.
|
| Man kan le af det for det beviser endnu engang at sharia er skyld i endnu
en
| afgørelse som er på grænsen til det idiotiske.

"bevise" ??

Det var ikke slik som kvinnene tolket saken

Hva jeg vet om India er at kvinnemishandling (og konedrap)
der er mye mer utbredt enn i Norge, men at kvinnene viker tilbake
for å forlate mannen likevel, fordi alternativet gjerne er brudd
med familien og deretter gata eller prostitusjon (hvis man er ung nok)

Så tolkningen on at dette skyldes antikke religiøse påbud er
jeg ikke med på. "Machismo" på indisk (eller hva man skal
kalle det) er et problem som gjentar seg stort sett i hele verden,
inklusive for Tina Turner, Whitney Houston og Britney Spear
(etter hukommelsen - ingen vil i villeste fantasi snakke om
kristendom is samme setning)
(og ikke ukjent i svensk pinsemenighet heller)

I det hele tatt, når kona er "eiendom", så ligger de tynt an.
(men du kan være sikker på at det ikke er eiendomsrett
som brukes som begrunnelsen for at mannen skal få
"kongestatus", men en slags "høyere moral" som påbyr
det ... liksom argumentene for at mafia-leder må
slippe fri gjerne er "rettssikkerhetsprisipper")

| Torben Østrup
| pt. stud. mag. / cand. scient. pol.
| e-mail: eastrup@gmail.com

Innlegget indikerer for meg at cand.pol. ikke har samme
nivå over hele verden.

Kjell

Fra : Konrad

Dato : 20-07-05 10:55

"Rom" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse

> Innlegget indikerer for meg at cand.pol. ikke har samme
> nivå over hele verden.

Hvem siger han nogensinde bliver kandidat?

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-07-05 11:27

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Rom" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse

> Hvem siger han nogensinde bliver kandidat?

Hvad med at forholde jer til emnet, i stedet for at have travlt med at
"dræbe" budbrigeren?

I mener måske at den behandling den pågældende kvinde bliver udsat ifølge
sharia (= at blive tvunget til at gifte sig med sin svigerfar efter et
voldtægtsforsøg fra dennes side ) er helt i orden?

--
Torben Østrup
_____________________

Fra : Konrad

Dato : 22-07-05 07:47

"Torben Østrup" <eastrup4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med at forholde jer til emnet, i stedet for at have travlt med at
> "dræbe" budbrigeren?

Hvadm ed at poste i de rette grupper? Du skriver 2-3 trådstarter om dagen
som i enhver henseende kun hører hjemme i dk.politik.indvandring

> I mener måske at den behandling den pågældende kvinde bliver udsat ifølge
> sharia (= at blive tvunget til at gifte sig med sin svigerfar efter et
> voldtægtsforsøg fra dennes side ) er helt i orden?

Næh - jeg tror bare de fleste er gpdt og grundigt træt af at "diskutere"
(=bekræfte hinandens had til indvandrere og andre kulturer, og dermed det
legetime deri) de samme trælse emner ud i det uendelige. Dit indlæg er jo
ikke til debat, men en lukket proklamation der har til hensigt at fremme en
stereotyp dagsorden.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-07-05 11:39

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Rom" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse

> Hvem siger han nogensinde bliver kandidat?

Både Kjell "Rom" og Torben Østrup synes i øvrigt at have rod i titlerne.
Kjell tror at der er en titel der hedder »cand.pol.«, det er der ikke;
det er en »cand.scient.pol.« titel, den mindste af de økonomiske titler,
med cand.polit. {København} og cand.oecon. i toppen, og cand.merc.erne i
midten. Der er ganske simpelt for lidt matematik, statistik og
økonometri i cand.scient.pol.-uddannelsen. Jeg er i øvrigt selv fhv
stud.polit., men endte altså som cand.scient. i datalogi og engelsk.

Og Torbens angivelse virker forvirrende. /Er/ han cand.scient.pol.,
eller er han kun stud.scient.pol.? Og hvad skal det »stud.mag.« til? Er
han stud.mag., hvoraf et af fagene er samfundsfag, så han kan blive
eksempelvis cand.mag. i samfundsfag og historie, og dermed
gymnasielærer? Som bekendt kan en hovedfagseksamen i samfundsfag
suppleres op til en cand.scient.pol.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-07-05 12:06

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> eksempelvis cand.mag. i samfundsfag og historie, og dermed
> gymnasielærer? Som bekendt kan en hovedfagseksamen i samfundsfag

Jeg ER allerede kandidat, derfor cand. scient. pol titlen.

Derudover jeg pt. ved læse bifag i historie og helt rigtigt som du skriver
pt. (udover cand.scient.pol titlen) også stud. mag. i samfundsfag og
historie.

Deraf så titlerne pt. stud. mag. /cand. scient. pol.

--
Torben Østrup
_____________________

Fra : Per Rønne

Dato : 20-07-05 13:39

Torben Østrup <eastrup4@hotmail.com> wrote:

> [...]

> historie.

> Deraf så titlerne pt. stud. mag. /cand. scient. pol.

Så bør du kalde dig »cand.scient. pol. et stud.mag. Torben Østrup« for
at forebygge misforståelser. Og så burde du med bestået sidefag i
historie blive »cand.mag. et scient.pol.« Og være i stand til at søge
ind på gymnasiepædagogikum, hvis det er det du ønsker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-07-05 15:52

> [...]
> historie blive »cand.mag. et scient.pol.« Og være i stand til at søge
> ind på gymnasiepædagogikum, hvis det er det du ønsker.

Ok tak for oplysningen.

Problemet er nu blevet løst her idet jeg som du kan se af signaturen ikke
mere bruge mine akademiske titler.

Med hensyn til pædagogikum er det stadig en åbent spørgsmål idet jeg først
og fremmest agter og søge stillinger i form af vikariater på
handelsskole-området når jeg engang er færdige

Her er det så først når jeg opnår en fast stilling at man kommer på en form
form padægogisk videreuddannelse.

Hvis man så siden bliver bliver ansat på gymnasiet skal denne så også
suppleres yderligere.

--
Torben Østrup
_____________________

Fra : Per Rønne

Dato : 20-07-05 17:59

> [...]

> og fremmest agter og søge stillinger i form af vikariater på
> handelsskole-området når jeg engang er færdige

Et godt råd, så: søg på alle gymnasiale uddannelser samtidig; det er
nemlig ikke helt let at få vikariater. Og så meld dig ind i
Gymnasieskolernes Lærerforening, som også organiserer lærere på
handelsgymnasier og på HTX.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 20-07-05 18:45

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

> [...]
| nemlig ikke helt let at få vikariater. Og så meld dig ind i
| Gymnasieskolernes Lærerforening, som også organiserer lærere på

(Jeg er litt skeptisk her)

1. Lærer er etter min mening et yrke som er så krevende
at enten bør satse på det eller så kutte det ut (litt sent å vurdere
det ETTER universitet - det valget bør fortrinnsvis komme før
den høyere utdannelsen.

2. Motivasjonen for å bli lærer bør ikke primært være at man trenger
full lønn fortest mulig for å betale studielån - jfr. pkt 1

3. Nå man ser på seg selv som "lærer" så er et ikke så viktig at man
jobber som lærer, men at man sikter seg inn på yrket før man er 40
iallfall.

4. Når man ser på seg selv som lærer så bør man gå inn for å bli
en god lærer - dvs. ikke bare gjenta utdatert kunnskap fra gymnas o.l.
Den slags "kunnskap" er billig kunnskap (men selvfølgelig, noen har
som mål å få full lønn billigst mulig, og hvis noen vil betale for
"billig" kunnskap så selger de også..... )

5. Pedagogikk er viktig, men innhold i undervisning er enda
viktigere (IMHO), og innhold bør være noe mer enn et "grunnfag"/
"mellomfag" i ett aller annet fag. Det er bare overflatekunnskap,
og gjør jobben med å få oppmerksomhet fra elevene dobbelt så stort

(en god fransklærer er frankofil)

Kjell

Fra : Torben Østrup

Dato : 20-07-05 20:34

> [...]
> "mellomfag" i ett aller annet fag. Det er bare overflatekunnskap,
> og gjør jobben med å få oppmerksomhet fra elevene dobbelt så stort

Tak for rådene til både Per Rønne og Kjell (Rom).

Jeg vil overveje at søge bredere, dog mens jeg stadivæk har handelskolen
som mit primære sigte og så sekundært også gymnasierne.

Min motivation er ikke at få fuld løn på den kortest mulige tid, men derimod
at komme til at beskæftige mig med noget som jeg har stor lyst til
(videreformidling af den viden jeg efterhånden i al beskedenhed har opnået,
samt også noget jeg mener at have gode personlige forudsætninger for.

At lønnen så er udmærket er en selvfølgelig også at en hvis betydning, men
ikke min primære motivation. Men en del af denne vil dog komme til at gå til
at afdrage på studiegæld.

Sådan som jeg tolker det sidste du skriver (Kjell punkt 5) så tolker jeg
dette hen i den retning at du mener at et grundfag (mit sidefag
formodentlig) ikke er tilstrækkelig til at undervise i det pågældende område
i. Jeg er delvis enig med dig i dette.

For mit eget vedkommende er situationen dog den at jeg ud over det
pågældende sidefag også allerede er i besiddelse af en 1 årig
suppleringsudannenelse i Europastudier (= områdestudie). Dette kan indgå som
3 år i den historiske hovedfagsuddanelse. Så jeg er altså næsten i
besiddelse af en bacherlor of the arts i historie og ikke kun selve
sidefaget når jeg er færdige. Så personligt føler jeg mig rimeligt godt
rustet.

--
Torben Østrup
_____________________

Fra : Rom

Dato : 20-07-05 20:58

Litt presisering:
Fransk bør læres i Frankrike. Hvordan klare det kan jeg
ikke svare på ...(au-pair?)
Idrett kan læres på helsestudio
Pedagogikk kan læres i barnehage/barneskole.
Geografi kan læres på tur til Machu Picchu
Religion kan læres i India
Dansk lærer man fort når man er annonseforfatter
eller frilanceskribent
Politikk kan ikke læres (det kommer med alderen)

Etterpå trenger man eksamener for å få formell
godkjennelse (1/3 av normal studietid)
(viktig at man ikke har brukt opp studielånet)

Hvis man vi bli millionær som lærer så kan man ikke gjøre
som de andre. Lærerforening er bortkastet møye. Målet er
ikke å få mere lønn for samme arbeidet, men å få gjort
mere med samme tid.

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 05:53

Rom <nospam@please.com> wrote:

> [...]
> Dansk lærer man fort når man er annonseforfatter
> eller frilanceskribent
> Politikk kan ikke læres (det kommer med alderen)

Det er jo udtryk for den skinbarligste populisme. Du ved ikke hvad du
taler om.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 10:06

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

| Det er jo udtryk for den skinbarligste populisme. Du ved ikke hvad du
| taler om.

Jeg antydet at man ikke bør selge "billig" kunnskap for
full lønn (om det finnes noe ord for i skoleverket
vet jeg ikke, men på på internett kalles det "scam" =
ofte unge ivrige markedsførere som har det travelt med
å tjene penger - selge egen junk e-bok eller noe slikt)

(Hva som er "populisme" i skoleverket er jeg usikker
på)

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 05:53

Rom <nospam@please.com> wrote:

> [...]
> at enten bør satse på det eller så kutte det ut (litt sent å vurdere
> det ETTER universitet - det valget bør fortrinnsvis komme før

For at blive gymnasielærer kræves en kandidatgrad fra universitetet med
to gymnasierelevante fag. Det tog tidligere seks år, nu fem år {til
gengæld skal der så nu ske en faglig supplering}. Vi finder det ganske
passende at kandidaterne efter universitetet har mere end én
jobmulighed, og ikke er henvist til enten at blive gymnasielærer eller
andet.

I det almene gymnasium går de cirka 30% bedst begavede af en årgang.
Skoleformen er beregnet for de 16-19 årige, tre år efter grundskolen, og
har traditionelt sigtet mod en universitetsuddannelse {selv om det i dag
kun er et mindretal der fortsætter dér}. Derudover er der
erhvervsgymnasier og hf, der sluger yderligere en trediedel af en
årgang; her er lærerne også gymnasielærere. Og så endelig de
erhvervsfaglige uddannelser, som uddannelser til murer eller snedker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 10:15

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

| For at blive gymnasielærer kræves en kandidatgrad fra universitetet med
| to gymnasierelevante fag.

Tankegangen her er vel at din karriere er noe som rektor
får finne ut av. Hvis han mener du kan bli lærer så er
det greitt for deg, lønna er ok. Og hvis det ikke funker
i jobben så tok rektor feil (eller universitet gjorde en
for dårlig jobb?). Det er ingen betingelse for å bli
lærer at man har tenkt en orginal tanke i sitt liv.

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 11:03

Rom <nospam@please.com> wrote:

> [...]

> for dårlig jobb?). Det er ingen betingelse for å bli
> lærer at man har tenkt en orginal tanke i sitt liv.

En kandidatgrad fra universitetet med to gymnasierelevante fag kan
/sagtens/ lede til ansættelse andre steder end i gymnasieskolen, som
lærer. Tror du ikke at erhvervslivet kan bruge eksempelvis en
cand.scient. i datalogi og matematik til noget?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 12:14

> [...]
| lærer. Tror du ikke at erhvervslivet kan bruge eksempelvis en
| cand.scient. i datalogi og matematik til noget?

Datalogi er et problem for seg selv og ikke noe
jeg anbefaler. Alt endrer seg så fort at du risikerer å
være "outdated" før du får eksamen.

Matematikk er snarere det motsatte.

Matematikk som yrke er et stort X for meg.
Oppfatter matematikk som et læreryrke.

På den ene side så vil ikke lærere studere
matematikk og på den annen side så vil ikke
studentene lære matematikk.
Ser ikke bort fra at de gjenlevende matematikerne
vil oppleve en gullalder i Norge.

Idrett/trening, kosthold og underholdning er populært i
år. De som er først ute har alle fordeler.

Hvis penger er målet så er minst mulig studielån
og mest mulig markedsføringskunnskap en
karriereplan som ikke kan gå i dass
(det blir andri for mange markedsførere i verden,
og der blir andri mangel på "jobber" for markeds-
førere - men du får neppe fast lønn - det ene henger
sammen med det andre - hvis du kan øke salget
så har bedriften råd til å betale deg - hvis du ikke
skaper salg så har ikke bedriften råd til å ha deg)

Hva med å lære markedsføring av idrett/trening, kosthold
eller underholdning ?

Det jeg kan si om internett er at de som kunne
faget markedsføring pre-internet tar kaka, mens
programmerere og webmastere må konkurrere med
indere.

Oversatt til penger:
Dersom du lager programvare som frilanser så kan du tjene
like mye som en gjennomsnittlig kunstmaler (50.000?),
men dersom du markedsfører programvare så kan du tjene mer
enn leger (uten 7 års studium)

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 13:09

Rom <nospam@please.com> wrote:

> Datalogi er et problem for seg selv og ikke noe
> jeg anbefaler. Alt endrer seg så fort at du risikerer å
> være "outdated" før du får eksamen.

Så ved du vist ikke meget om hvad datalogi er for et fag ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 13:45

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

| Så ved du vist ikke meget om hvad datalogi er for et fag ...

Dette skulle vel bekrefte hvor stor forskjell det
er mellom overfladisk kunnskap og kompetanse.
IKT er mitt fag (jobbrelatert fag), og fortsatt blir jeg
opplagt regnet som grønn (her). Hvis det er fordi at all
kunnskap på området som stammer fra før internett bare
regnes som av historisk interesse så får jeg ta det til
etteretning ... (C++ er out, C# er in. Min følelse sier
at det samme skjer med VB og Java ... men for all
del, de studenter som lærer Java må bare fortsette
med det for min del. Sålenge de bare har lært
halvparten så er selvfølgelig første mål at de lærer
alt sammen. Men da er det på tide å lære et nytt
språk .. det som de skal bruke.... Det er god trening
å lære fransk først hvis man skal snakke italiensk!)

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 16:03

Rom <nospam@please.com> wrote:

> [...]
> språk .. det som de skal bruke.... Det er god trening
> å lære fransk først hvis man skal snakke italiensk!)

En datalog kan lære et nyt programmeringssprog ganske hurtigt; det er jo
blot et spørgsmål om hvordan man gør dit og dat i det nye sprog. En
datalog kan også hurtigt sætte sig ind i nye metodikker. Det er faktisk
bl.a. det man lærer under studiet, ikke bestemte sprog. Der er jo tale
om en universitetsuddannelse, ikke om en handelsskoleuddannelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 17:19

> [...]

| bl.a. det man lærer under studiet, ikke bestemte sprog. Der er jo tale
| om en universitetsuddannelse, ikke om en handelsskoleuddannelse.

Jeg går ut fra at dere i allfall lærer et enkelt programmeringsspråk
slik at dere får føling med hvordan det å arbeide med data.
Og så sier læreren "bare tenkt generelt" - egentlig er alle språk
like ...

For å lage websider kreves praktisk kjennskap til 3 språk.
Windowsprogrammering er betydelig mer krevende
Det blir fort 7-8 språk ....og 30 verktøy!

Jeg husker en amerikansk offiser fra 60 minutes som
ble spurt om han hadde fått opplæring i å være
"borgermester" (han nåværende funksjon i Irak).

Null opplæring

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 17:48

Rom <nospam@please.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

> Jeg går ut fra at dere i allfall lærer et enkelt programmeringsspråk

Da jeg læste datalogi, lærte vi programmeringssproget Pascal på 1. år +
en bunke andre ting. I dag bruges ML, som er et lisp-agtigt sprog.
Udskiftningen skal have en del at gøre med, at mange datalogistuderende
har lært Pascal {nu: Delphi} i gymnasiet. Nogle klasser lærer dog i
stedet Java.

Men normalt bruger man et nyt programmeringssprog til hvert nyt projekt.
Det giver ingen problemer. Studiet går jo langt videre end det du synes
at forestille dig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rom

Dato : 21-07-05 18:24

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

| har lært Pascal {nu: Delphi} i gymnasiet. Nogle klasser lærer dog i
| stedet Java.

Hyggelig at dere lærer Delphi. Men hvilken arbeidsgiver
(Norge) bryr seg om Delphi idag..... Synd fordi Delphi er
oppdatert til NET også.
Javascript (idiotenkelt) er cutting edge. PHP er også ok,
men måten å tenke på her (stateless) er fjernt fra Windows.
Ovegangen blir stor, men noen klarer vel det også.
Noen falt av lasset da Windows ble platform, flere falt av lasset
da programmering blir OO. Og nå skal løsningene være
online (og ikke OO?).... et nytt skifte.

Fikk en message fra Finn Cristiansen idag (han bak Shalom Help
Maker) Han gjør en utmerket jobb - men har man egentlig behov
for Windows hjelpefiler idag ?? (jeg har kuttet det ut)

Kjell

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 18:59

Rom <nospam@please.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i melding

> Hyggelig at dere lærer Delphi.

/Vi/ lærer ikke Delphi. Jeg /underviser/ visse klasser i Delphi, andre i
Java. Det drejer sig om gymnasieelever der har fire {med forringelserne
i den nye gymnasiereform: tre} timer i et år i datalogi, og hvor de skal
lære andet end at programmere. Det er et fag eleverne kan vælge at tage,
og som indgår i studentereksamen.

Delphi / Pascal er lettere at lære som første programmeringssprog end
Java / C; det er da også oprindeligt designet som et undervisningssprog.
Delphi har et godt klassebibliotek, som gør at eleverne inden for de få
timer de har til rådighed kan lave et fungerende Windows-program, og der
findes vel at mærke en skolebog der gør det muligt. Noget tilsvarende
fildes ikke rigtigt for Java. Og gymnasiefagets formål er altså ikke at
uddanne folk til »industrien«, men at give eleverne nogle basale
værktøjer og en basal viden om datalogi og datamaskiner. Fortsætter de
ikke med faget i deres videreuddannelse, vil de fremover være i stand
til selv at lave mindre programmer, måske endda med tiden opbygge en
videre evne dertil. Noget der altid kan være praktisk.

Når man taler om det første programmeringssprog, så er det vigtigt at
det er let at lære. Det betyder mindre om det er stærkt udbredt; det er
alligevel rimeligt let at lære programmeringssprog nummer 2, når man
først kender det første, især hvis det er af samme type {i tilfældene
Delphi og Java: imperative sprog med objektorienterede træk.

Ønsker eleverne at uddanne sig inden for faget findes der mange
niveauer, lige fra datamatikeruddannelsen til datalogistudiet.

http://www.lyngbyes.dk/uddannelser/?uid=7
http://www.diku.dk/
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 22-07-05 07:48

> Jeg ER allerede kandidat, derfor cand. scient. pol titlen.

Geee..???

> Derudover jeg pt. ved læse bifag i historie

Så mødes vi måske derinde på saxo til efteråret...

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 08:43

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Torben Østrup" <eastrup4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så mødes vi måske derinde på saxo til efteråret...

Er du også begyndt på historiestudiet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 22-07-05 09:26

> Er du også begyndt på historiestudiet?

Jeg er meldt til - så får vi at se hvor det ender...

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-07-05 10:31

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er meldt til - så får vi at se hvor det ender...

Forhåbentlig at du får tildraget dig noget mere viden så vi ikke skal se
dine muslim- og fremmedhaderindlæg her i nyhedsgruppen mere.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Konrad

Dato : 22-07-05 10:44

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Forhåbentlig at du får tildraget dig noget mere viden så vi ikke skal se
> dine muslim- og fremmedhaderindlæg her i nyhedsgruppen mere.

Tja, Kim - er lidt overrasket - hvis du virkelig synes mine indlæg er så
slemme, må der i sandhed være mange du har proppet i killfiltret

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-07-05 10:51

Nej det var mig der lavede en bommert, sorry. Det var Torben Østrup jeg
mente.

Fra : Konrad

Dato : 22-07-05 10:58

> Nej det var mig der lavede en bommert, sorry. Det var Torben Østrup jeg
> mente.

Okay. Jeg skal være den første til at erkende, at jeg har skrevet meget
regulært sludder gennem tiderne i den her gruppe, men at der ligefrem skulle
være et gennemgåemde mønster af fremmedhad stod jeg altså lidt uforstående
overfor.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-05 10:17

> [...]
> regulært sludder gennem tiderne i den her gruppe, men at der ligefrem
> skulle være et gennemgåemde mønster af fremmedhad stod jeg altså lidt

Vi har været både uenige og enige gennem tiden - jeg har dog ikke i min
erindring haft dig som decideret fremmedhader - og ja, du har ret - du har
skrevet meget regulært sludder gennem tiderne i denne her gruppe Mon det
standser nu, du er blevet kandidat i samfundsfag?

Du må dog ikke tro at du er "fredet" af den grund - jeg er kandidat i
pædagogik og forhåbentlig om et års tid eller så BA i engelsk og dansk - men
alligevel er der massevis af mennesker, der "kloger" sig på mit område. Så
tag intet for givet!

--
ahw

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 21-07-05 20:09

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Delphi / Pascal er lettere at lære som første programmeringssprog end
> Java / C; det er da også oprindeligt designet som et undervisningssprog.

Pascal er vel opprinnelig designet som et språk til å skrive
kompilatorer i?

> Når man taler om det første programmeringssprog, så er det vigtigt at
> det er let at lære. Det betyder mindre om det er stærkt udbredt;

så hvorfor bruker dere ikke Common Lisp, som også er lett å lære men som
man kan lære langt flere konsepter i?

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@extern.uio.no http://www.dignus.no/

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 08:16

Rolf Marvin Bøe Lindgren <roffe@klodrik.uio.no> wrote:

> Pascal er vel opprinnelig designet som et språk til å skrive
> kompilatorer i?

Nej, til at lære at /programmere/ i.

> så hvorfor bruker dere ikke Common Lisp, som også er lett å lære men som
> man kan lære langt flere konsepter i?

Det aner jeg ikke, jeg kender ikke engang noget synderligt til ML. Jeg
afleverede mit speciale i 1991, og blev færdig med mit engelske bifag
året efter. ML er mig bekendt indført /efter/ at jeg blev færdig.

Jeg kender naturlig lambda-kalkule, LISP og PROLOG.
--
Per Erik Rønne