| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Efterisolering - hvordan Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-07-05 11:04 |  
  |   
            Hej
 
 Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.
 
 Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.
 
 Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte på 
 vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og så 
 gipspladerne på til sidst.
 
 Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget ved 
 varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.
 
 Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool, skruer 
 og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med dampspærren så 
 murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 11:26 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:42de2173$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.
 >
 > Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.
 >
 > Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte på 
 > vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og så 
 > gipspladerne på til sidst.
 >
 > Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget ved 
 > varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.
 >
 > Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool, 
 > skruer og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med 
 > dampspærren så murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 
 For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 
 1. Lav træskelettet
 2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper hinanden
 3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre 
 bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke huske 
 hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape... Dampspærre 
 skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
 5. spartel
 6. slib
 7. spartel
 8. slib
 9. måske mere spartel og slibning
 filt og maling - og nyde det...
 
 Mvh. Torben
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne K. (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne K. | 
  Dato :  20-07-05 11:48 |  
  |   
            > For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 >
 > 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
 
 Hvordan løser man dette problem ?
 
 Med venlig hilsen
 
 Bjarne K.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Kirk (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Kirk | 
  Dato :  20-07-05 12:01 |  
  |   
            "Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse 
 news:42de2bfd$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 >>
 >> 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
 >
 > Hvordan løser man dette problem ?
 
 Man kan sørge for at alle ledninger er på indresiden of dampspærre - i 
 virkligheden kun muligt hvis man er igang med ny byggeri eller en meget 
 omfattende rennovering.
 
 Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man 
 "forsegler" dem godt med dampspærre tape. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bjarne K. (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne K. | 
  Dato :  20-07-05 12:04 |  
  |   
            "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42de2e41$0$26463$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse 
 > news:42de2bfd$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>> For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 >>>
 >>> 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
 >>
 >> Hvordan løser man dette problem ?
 >
 > Man kan sørge for at alle ledninger er på indresiden of dampspærre - i 
 > virkligheden kun muligt hvis man er igang med ny byggeri eller en meget 
 > omfattende rennovering.
 >
 > Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man 
 > "forsegler" dem godt med dampspærre tape.
 
 Ok tak. I det rum, jeg er igang med, hænger ledningerne bare og dingler 
 gennem nogle huller fra loftet. Så jeg kan vælge løsningen med de udvendige 
 ledninger.
 
 Med venlig hilsen
 
 Bjarne K. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 12:14 |  
  |   
            On Wed, 20 Jul 2005 13:04:18 +0200, Bjarne K. wrote:
 
 >> Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man 
 >> "forsegler" dem godt med dampspærre tape.
 > 
 > Ok tak. I det rum, jeg er igang med, hænger ledningerne bare og dingler 
 > gennem nogle huller fra loftet. Så jeg kan vælge løsningen med de udvendige 
 > ledninger.
 
 Hvis din isolering er i flere lag, kan du lægge dampspærren mellem dem.
 Alternativt kan du lægge dampspærren mellem de to lag gips.
 
 -- 
 MVH
 osv...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-07-05 15:12 |  
  |   
            
 "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:pan.2005.07.20.11.14.01.325084@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 13:04:18 +0200, Bjarne K. wrote:
 >
 >>> Eller man kan godt lave små huller hvor det er nødvendigt - bare man
 >>> "forsegler" dem godt med dampspærre tape.
 >>
 >> Ok tak. I det rum, jeg er igang med, hænger ledningerne bare og dingler
 >> gennem nogle huller fra loftet. Så jeg kan vælge løsningen med de 
 >> udvendige
 >> ledninger.
 >
 > Hvis din isolering er i flere lag, kan du lægge dampspærren mellem dem.
 > Alternativt kan du lægge dampspærren mellem de to lag gips.
 
 Den isolering jeg har købt er 140 mm i et lag, så det giver nok sig selv med 
 mulighederne
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 16:49 |  
  |   
            On Wed, 20 Jul 2005 16:11:54 +0200, Tom wrote:
 
 >> Hvis din isolering er i flere lag, kan du lægge dampspærren mellem dem.
 >> Alternativt kan du lægge dampspærren mellem de to lag gips.
 > 
 > Den isolering jeg har købt er 140 mm i et lag, så det giver nok sig selv med 
 > mulighederne
 
 Så ville jeg lægge dampspærren mellem gipspladerne.
 -- 
 MVH
 osv...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Hansen (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Hansen | 
  Dato :  20-07-05 12:31 |  
  |   
            
> 1. Lav træskelettet
 > 2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper hinanden
 > 3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre 
 > bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke huske 
 > hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape... Dampspærre 
 > skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
 > 4. Stik til el mm. må ikke gennehulle dampspærren....
 > 5. spartel
 > 6. slib
 > 7. spartel
 > 8. slib
 > 9. måske mere spartel og slibning
 > filt og maling - og nyde det...
 Da manden nu skal have 140 mm i væggen går jeg ud fra det er to lag. Så 
 vil det være på sin plads at lave det sådan som du siger, dog med denne 
 detalje:
 Væg
 100 mm iso
 dampspærre
 40 mm iso, og ledningsføring stik osv.
 2 lag Gips
 Er det ikke ca 1/3 inde i isoleringen man må lægge dampspærren. Da der 
 også er en murstensvæg vil jeg tro dette vil være ok.
 Eller hvad siger du Torben, du lyder til at være lidt mere "hidsig"   
Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her 
 vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre 
 har det også før været beskrevet.
 Mvh
 Jesper.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 12:54 |  
  |   
            On Wed, 20 Jul 2005 13:31:18 +0200, Jesper Hansen wrote:
 
 > Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her 
 > vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre 
 > har det også før været beskrevet.
 
 Danogips beskriver oven i købet selv metoden.
 
 Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
 sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?
 
 -- 
 MVH
 osv...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 14:18 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message
 news:pan.2005.07.20.11.54.18.779401@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 13:31:18 +0200, Jesper Hansen wrote:
 >
 > > Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her
 > > vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre
 > > har det også før været beskrevet.
 >
 > Danogips beskriver oven i købet selv metoden.
 >
 > Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
 > sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?
 >
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Hælfteklammer er din ven     Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
 ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.
 Mvh. Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 15:29 |  
  |  
 
            On Wed, 20 Jul 2005 15:17:37 +0200, Torben wrote:
 >> > Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader, her
 >> > vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto mindre
 >> > har det også før været beskrevet.
 >>
 >> Danogips beskriver oven i købet selv metoden.
 >>
 >> Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
 >> sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?
 > 
 > Hælfteklammer er din ven     
Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
 spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 > Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
 > ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.
 Det er da det optimale.
 -- 
 MVH
 osv...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 15:40 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message
 news:pan.2005.07.20.14.28.56.623188@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 15:17:37 +0200, Torben wrote:
 >
 > >> > Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader,
 her
 > >> > vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto
 mindre
 > >> > har det også før været beskrevet.
 > >>
 > >> Danogips beskriver oven i købet selv metoden.
 > >>
 > >> Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
 > >> sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?
 > >
 > > Hælfteklammer er din ven   
>
 > Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 > lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
 > spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 >
 > > Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
 > > ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.
 >
 > Det er da det optimale.
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Der må gerne være huller i dampspærren, de skal dog være der hvor den bliver
 klemt af brædder eller gips...
 Kender ikke limen, men håber da den holder i 100 år    eller mere...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 16:18 |  
  |  
 
            On Wed, 20 Jul 2005 16:40:17 +0200, Torben wrote:
 >> > Hælfteklammer er din ven   
>>
 >> Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 >> lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
 >> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 >
 > Der må gerne være huller i dampspærren, de skal dog være der hvor den bliver
 > klemt af brædder eller gips...
 Og når man sætter dampspærren imellem de to lag gips, er de skruehuller
 du bekymrer dig over, det der klemmer gipspladerne sammen. Når
 dampspærren oven i købet er limet fast omkring hullerne, så er der vist
 ikke noget at komme efter.
 
 > Kender ikke limen, men håber da den holder i 100 år    eller mere...
 Det er jo kun til at holde dampspærren mens man sætter det andet lag
 gips på. Jeg tvivler stærkt på at dampspærren kan glide ud mellem de
 to lag gips - den er jo, trods alt, også holdt fast med skruer   
Bortset fra det, så tvivler jeg på at en villa fra -62 stadigvæk
 eksisterer om 100 år.
 -- 
 MVH
 osv...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 21:56 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message
 news:pan.2005.07.20.15.17.45.774455@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 16:40:17 +0200, Torben wrote:
 >
 > >> > Hælfteklammer er din ven   
> >>
 > >> Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 > >> lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og
 brugte
 > >> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag
 gips.
 > >
 > > Der må gerne være huller i dampspærren, de skal dog være der hvor den
 bliver
 > > klemt af brædder eller gips...
 >
 > Og når man sætter dampspærren imellem de to lag gips, er de skruehuller
 > du bekymrer dig over, det der klemmer gipspladerne sammen. Når
 > dampspærren oven i købet er limet fast omkring hullerne, så er der vist
 > ikke noget at komme efter.
 >
 > > Kender ikke limen, men håber da den holder i 100 år    eller mere...
 >
 > Det er jo kun til at holde dampspærren mens man sætter det andet lag
 > gips på. Jeg tvivler stærkt på at dampspærren kan glide ud mellem de
 > to lag gips - den er jo, trods alt, også holdt fast med skruer   
>
 > Bortset fra det, så tvivler jeg på at en villa fra -62 stadigvæk
 > eksisterer om 100 år.
 >
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Helt enig   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 15:44 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message
 news:pan.2005.07.20.14.28.56.623188@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 15:17:37 +0200, Torben wrote:
 >
 > >> > Alternativt kan man også lægge damspærren mellemm de to gipsplader,
 her
 > >> > vil den dog blive meget gennemhullet af alle skruerne, ikke desto
 mindre
 > >> > har det også før været beskrevet.
 > >>
 > >> Danogips beskriver oven i købet selv metoden.
 > >>
 > >> Tager jeg forresten fejl hvis jeg påstår at den "normale" metode til at
 > >> sætte dampsærren fast, er ved hjælp af hæfteklammer?
 > >
 > > Hælfteklammer er din ven   
>
 > Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 > lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
 > spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 >
 > > Jeg ville som Jesper også lade dampspærren
 > > ligge max. 1/3 inde i isoleringen, men det kræver en anden forskalling.
 >
 > Det er da det optimale.
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med mindre
 der ikke skulle være nogle   
Mvh. Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 16:11 |  
  |  
 
            On Wed, 20 Jul 2005 16:44:08 +0200, Torben wrote:
 >> Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 >> lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og brugte
 >> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 >
 > Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med mindre
 > der ikke skulle være nogle   
Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
 af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
 i alt må konstruktionen være ok.
 -- 
 MVH
 osv...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Torben (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  21-07-05 11:40 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:pan.2005.07.20.15.11.13.822127@mail.invalid...
 > On Wed, 20 Jul 2005 16:44:08 +0200, Torben wrote:
 >
 >>> Ja, og de må jo også siges at lave en del huller i dampspærren. Jeg
 >>> lagde min dampspærre mellem de to lag gips (kun 50mm isolering) og 
 >>> brugte
 >>> spraylim fra Würth til at fastholde dampspærren til det første lag gips.
 >>
 >> Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med 
 >> mindre
 >> der ikke skulle være nogle   
>
 > Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
 > af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
 > i alt må konstruktionen være ok.
 >
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem 
 dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??
 Mvh. Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Frank E. N. Stein (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  21-07-05 12:42 |  
  |  
 
            On Thu, 21 Jul 2005 12:40:05 +0200, Torben wrote:
 >>> Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med 
 >>> mindre
 >>> der ikke skulle være nogle   
>>
 >> Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
 >> af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
 >> i alt må konstruktionen være ok.
 >> 
 > Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem 
 > dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??
 Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
 tætte.
 -- 
 MVH
 osv...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Torben (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  21-07-05 13:11 |  
  |   
            
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:pan.2005.07.21.11.41.58.916482@mail.invalid...
 > On Thu, 21 Jul 2005 12:40:05 +0200, Torben wrote:
 >
 >>>> Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med
 >>>> mindre
 >>>> der ikke skulle være nogle   
>>>
 >>> Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
 >>> af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
 >>> i alt må konstruktionen være ok.
 >>>
 >> Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem
 >> dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??
 >
 > Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
 > tætte.
 > -- 
 > MVH
 > osv...
 >
 >
 Ja, men hvis gipsplader i sig selv var diffusionstætte, var der jo ingen 
 grund til at lægge en dampspærre ind, derfor kunne man argumentere for at 
 dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så kan 
 penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.
 Mvh. Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Torben (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  21-07-05 13:11 |  
  |   
            
"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse 
 news:ghMDe.2$gs4.0@news.get2net.dk...
 >
 > "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:pan.2005.07.21.11.41.58.916482@mail.invalid...
 >> On Thu, 21 Jul 2005 12:40:05 +0200, Torben wrote:
 >>
 >>>>> Hvordan sætter du stikdåser op, uden at perforere dampspærren ??  med
 >>>>> mindre
 >>>>> der ikke skulle være nogle   
>>>>
 >>>> Jeg tætnede omkring, og i, dåsen. Den plast forfradåsen er fremstillet
 >>>> af, må siges at være diffusionstæt og det er akrylfugen også, så alt
 >>>> i alt må konstruktionen være ok.
 >>>>
 >>> Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem
 >>> dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??
 >>
 >> Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
 >> tætte.
 >> -- 
 >> MVH
 >> osv...
 >>
 >>
 >
 > Ja, men hvis gipsplader i sig selv var diffusionstætte, var der jo ingen 
 > grund til at lægge en dampspærre ind, derfor kunne man argumentere for at 
 > dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så 
 > kan penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.
 >
 > Mvh. Torben
 >
 Til forfra dåsen    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Frank E. N. Stein (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  21-07-05 15:07 |  
  |   
            On Thu, 21 Jul 2005 14:10:52 +0200, Torben wrote:
 
 >>> Jeg er ikke sikker, dampen kan måske vandre gennem gipspladen og mellem
 >>> dampspærre og yderside af forfra dåserne, men det er vist ren teori ??
 >>
 >> Teori eller ej, der ligger en fuge i hullet så kanten på gipspladerne er
 >> tætte.
 >
 > Ja, men hvis gipsplader i sig selv var diffusionstætte, var der jo ingen 
 > grund til at lægge en dampspærre ind, derfor kunne man argumentere for at 
 > dampen trænger ind via gipspladen, og ind i konstruktionen, hvor den så kan 
 > penetrere denne hvor der er skåret hul i forfra dåsen.
 
 Hvordan vil du have fugten skal trænge igennem fugen? 
 
 -- 
 MVH
 osv...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-07-05 15:11 |  
  |   
            
 "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse 
 news:HEpDe.17$j12.8@news.get2net.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:42de2173$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.
 >>
 >> Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.
 >>
 >> Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte på 
 >> vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og så 
 >> gipspladerne på til sidst.
 >>
 >> Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget ved 
 >> varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.
 >>
 >> Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool, 
 >> skruer og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med 
 >> dampspærren så murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.
 >>
 >> --
 >> Tom
 >>
 >>
 >
 > For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 >
 > 1. Lav træskelettet
 > 2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper hinanden
 > 3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre 
 > bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke 
 > huske hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape... 
 > Dampspærre skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
 
 Tak for svar.
 Men hvorfor skal der laves en forskalling? Kan man ikke bare nøjes med at 
 skrue gipspladerne på træskelettet?
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 15:42 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 news:42de5b70$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
 > news:HEpDe.17$j12.8@news.get2net.dk...
 > >
 > > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > > news:42de2173$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >> Hej
 > >>
 > >> Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.
 > >>
 > >> Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.
 > >>
 > >> Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte på
 > >> vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og så
 > >> gipspladerne på til sidst.
 > >>
 > >> Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget
 ved
 > >> varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.
 > >>
 > >> Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool,
 > >> skruer og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med
 > >> dampspærren så murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.
 > >>
 > >> --
 > >> Tom
 > >>
 > >>
 > >
 > > For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 > >
 > > 1. Lav træskelettet
 > > 2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper hinanden
 > > 3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre
 > > bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke
 > > huske hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape...
 > > Dampspærre skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
 >
 > Tak for svar.
 > Men hvorfor skal der laves en forskalling? Kan man ikke bare nøjes med at
 > skrue gipspladerne på træskelettet?
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 
 Jo dog skal du jo så sørge for at der er træskellet at skrue i for hver 60
 cm. Du kan læse mere om kravene på danogips eller gyprocs hjemmeside.
 
 Mvh. Torben
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-07-05 15:55 |  
  |   
            
"Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42de62b2$0$34295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
 > news:42de5b70$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:HEpDe.17$j12.8@news.get2net.dk...
 >> >
 >> > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >> > news:42de2173$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> >> Hej
 >> >>
 >> >> Jeg skal igang med at efterisolere en væg på 9 x 2.5 m.
 >> >>
 >> >> Har fået rockwool med 140 mm til hele vægen.
 >> >>
 >> >> Jeg har et enkelt spørgsmål, skal der monteres en dampspærre direkte 
 >> >> på
 >> >> vægen ?? ..og så montere et træskelet hvor rockwoolen kan sidde i og 
 >> >> så
 >> >> gipspladerne på til sidst.
 >> >>
 >> >> Huset har kun mursten uden skillerum så det er for at få lavet noget
 > ved
 >> >> varmeslugeren at jeg hurtigt vil igang med isoleringen.
 >> >>
 >> >> Jeg har allerede købt, dampspærre, træstolper, gipsplader, rockwool,
 >> >> skruer og beslag, men vil lige sikre at jeg gør det rigtigt med
 >> >> dampspærren så murværk, rockwool og lign. ikke bliver ødelagt.
 >> >>
 >> >> --
 >> >> Tom
 >> >>
 >> >>
 >> >
 >> > For guds skyld ikke sådan som du beskriver .....
 >> >
 >> > 1. Lav træskelettet
 >> > 2. Put isolring i, helst i flere lag, så samlingerne overlapper 
 >> > hinanden
 >> > 3. Dampspærre - lav evt. en krydsforskalling, således at din dampsærre
 >> > bliver klemt sammen, husk den skal overlappe mellem banerne, kan ikke
 >> > huske hvormeget - alternativt tapes med den korrekte dampspærre tape...
 >> > Dampspærre skal være yderst mod gipsen, der nu monteres.
 >>
 >> Tak for svar.
 >> Men hvorfor skal der laves en forskalling? Kan man ikke bare nøjes med at
 >> skrue gipspladerne på træskelettet?
 >>
 >> --
 >> Tom
 >>
 >>
 >
 > Jo dog skal du jo så sørge for at der er træskellet at skrue i for hver 60
 > cm. Du kan læse mere om kravene på danogips eller gyprocs hjemmeside.
 jeg nåede lige selv at finde svaret på
 http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=546
eller tak
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne K. (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne K. | 
  Dato :  20-07-05 17:24 |  
  |   
            "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse 
 news:HEpDe.17$j12.8@news.get2net.dk...
 >
 >
 > 1. Lav træskelettet
 
 Undskyld til Tom, men jeg kører lige gratis med på denne tråd og stiller et 
 spørgsmål mere..
 
 Hvordan skrues træskellettet på vægen. Findes der nogle smarte skruer til at 
 skrue ind i en mur, eller må man møjsommeligt bore huller og bruge ravplugs 
 og skruer.
 
 Med venlig hilsen
 
 Bjarne K. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Maria Frederiksen (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Maria Frederiksen | 
  Dato :  20-07-05 17:33 |  
  |   
            > Hvordan skrues træskellettet på vægen.
 
 Det gør man IKKE.
 
 Man skruer en stålskinne i loft og gulv, og mellem disse sættes enten et 
 træskellet eller stålreglar. Stålreglar er nemmest, men nogle sværger til 
 træ. Skal man sætte mere end et par plader op, så kan man med fordel leje en 
 maskine med skruerne på bånd - der skal 50 skruer i hver plade, så man kan 
 nemt blive noget træt i håndledet.
 
 Mvh Maria
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bjarne K. (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne K. | 
  Dato :  20-07-05 17:39 |  
  |   
            "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42de7cda$0$64289$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >> Hvordan skrues træskellettet på vægen.
 >
 > Det gør man IKKE.
 >
 > Man skruer en stålskinne i loft og gulv, og mellem disse sættes enten et 
 > træskellet eller stålreglar. Stålreglar er nemmest, men nogle sværger til 
 > træ. Skal man sætte mere end et par plader op, så kan man med fordel leje 
 > en maskine med skruerne på bånd - der skal 50 skruer i hver plade, så man 
 > kan nemt blive noget træt i håndledet.
 >
 > Mvh Maria
 >
 
 Ok havde bare lige læst dette på den hjemmeside som Tom lige linkede til.
 
 "Start med at lægge en pølse fugemasse bag på lægter (A) og skru dem på 
 gulv, vægge og loft"
 
 
 Med venlig hilsen
 
 Bjarne K.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Puk (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Puk | 
  Dato :  20-07-05 19:23 |  
  |  
 
            "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
 news:42de7cda$0$64289$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > Hvordan skrues træskellettet på vægen.
 >
 > Det gør man IKKE.
 Det har vi nu altså gjort her hos os.  Ganske som det stod i vejledningen
 fra Danogips.
 Vi borede huller smed rawplugs i og så på med lægterne.
 Hvad angår leje af en maskine med skruerne på bånd, så er der nu en anden
 løsningen til os gør-det-selv'ere.  I sidste nummer af Gør-det-selv bladet
 var der en anmeldelse af en sådan maskine med skruer på bånd, der skyder
 skruerne i.  Den kostede omkring 300 kr og fik store pluspoint.  Så skal man
 skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i sådan
 en sag.
 Mange hilsner
 Puk   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Torben (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  20-07-05 21:51 |  
  |   
            
"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote in message
 news:iEwDe.42$hp7.21@news.get2net.dk...
 > "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42de7cda$0$64289$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > > > Hvordan skrues træskellettet på vægen.
 > >
 > > Det gør man IKKE.
 >
 > Det har vi nu altså gjort her hos os.  Ganske som det stod i vejledningen
 > fra Danogips.
 >
 > Vi borede huller smed rawplugs i og så på med lægterne.
 >
 > Hvad angår leje af en maskine med skruerne på bånd, så er der nu en anden
 > løsningen til os gør-det-selv'ere.  I sidste nummer af Gør-det-selv bladet
 > var der en anmeldelse af en sådan maskine med skruer på bånd, der skyder
 > skruerne i.  Den kostede omkring 300 kr og fik store pluspoint.  Så skal
 man
 > skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i
 sådan
 > en sag.
 >
 > Mange hilsner
 > Puk   
>
 >
 Hvem forhandlede den, ved du det...
 Mvh. Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Frank E. N. Stein (20-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Frank E. N. Stein | 
  Dato :  20-07-05 23:02 |  
  |   
            On Wed, 20 Jul 2005 22:50:44 +0200, Torben wrote:
 
 >> Hvad angår leje af en maskine med skruerne på bånd, så er der nu en anden
 >> løsningen til os gør-det-selv'ere.  I sidste nummer af Gør-det-selv bladet
 >> var der en anmeldelse af en sådan maskine med skruer på bånd, der skyder
 >> skruerne i.  Den kostede omkring 300 kr og fik store pluspoint.  Så skal
 > man
 >> skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i
 > sådan
 >> en sag.
 > 
 > Hvem forhandlede den, ved du det...
 
 Jem & Fix har haft sådan en (i den nævnte prisklasse) i sortimentet for
 nyligt.
 
 -- 
 MVH
 osv...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jakob Jeppesen (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen | 
  Dato :  21-07-05 07:41 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
                Torben (21-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  21-07-05 11:42 |  
  |   
            
"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:42df438d$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Torben" <trp@removehajq.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:42deb925$0$51842$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>
 >> Hvem forhandlede den, ved du det...
 >>
 >
 > Det er den her de testede:
 >  http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120299&pno=26182&pointer=20
>
 > /Jakob
 >
 Takker, den er bestilt..
 Mvh,. Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Torben (25-07-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben | 
  Dato :  25-07-05 12:13 |  
  |   
            
"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:iEwDe.42$hp7.21@news.get2net.dk...
 > "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42de7cda$0$64289$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >> > Hvordan skrues træskellettet på vægen.
 >>
 >> Det gør man IKKE.
 >
 > Det har vi nu altså gjort her hos os.  Ganske som det stod i vejledningen
 > fra Danogips.
 >
 > Vi borede huller smed rawplugs i og så på med lægterne.
 >
 > Hvad angår leje af en maskine med skruerne på bånd, så er der nu en anden
 > løsningen til os gør-det-selv'ere.  I sidste nummer af Gør-det-selv bladet
 > var der en anmeldelse af en sådan maskine med skruer på bånd, der skyder
 > skruerne i.  Den kostede omkring 300 kr og fik store pluspoint.  Så skal 
 > man
 > skrue mange plader op kan det måske ligefrem betale sig at investere i 
 > sådan
 > en sag.
 >
 > Mange hilsner
 > Puk   
>
 >
 Man skal bare vide at de ikke forhandler ekstra bits til den, og det er en 
 specialtype - så nogen der ved hvor disse evt. kan købes. Nu hvor man har 
 investeret i maskinen ??
 Mvh. Torben 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |