Site skal huske brugerens valg
Fra : Jan Nielsen

Dato : 20-07-05 10:59

Jeg har en side der er lavet i ASP.

Hvor brugeren har muligheder for at vælge sprog. Sproget finder
siden via url www.minside.dk?language=dk osv.

Mit problem ligge i, at når man vælger at benytte sig af min
menu, efter at man har valgt sprog f.eks. tysk. Kommer man
tilbage til dansk. (Dansk er default sprog).

Altså hvordan får jeg siten, til at huske sprog valg?

Har det noget at sige, at måde man vælger sprog, forgår via link:

Menuen bliver lavet, ud fra en db udtræk.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 20-07-05 12:53

"Jan Nielsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage til dansk. (Dansk er default sprog).
>
> Altså hvordan får jeg siten, til at huske sprog valg?

du skal bruge cookies i stedet for at hente det fra en querystring
se: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp

husk at sætte en levetid på dine cookies ellers opfører de sig ligesom
session-variabler

dog kan du få et problem med folk der blokerer cookies, men hvis du
fortæller dine brugere at cookies skal tillades, burde det ikke være et
problem.

/Kasper

Fra : JonZ

Dato : 20-07-05 18:10

Jan Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Har det noget at sige, at måde man vælger sprog, forgår via link:
>
> Menuen bliver lavet, ud fra en db udtræk.

Jeg ville mene man kunne gøre det ved hjælp af en session. På den
måde behøver du heller ikke bekymre dig om dine bruger har slået
cookies til eller fra.

Hilsen JonZ

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 20-07-05 20:35

JonZ wrote:

> Jeg ville mene man kunne gøre det ved hjælp af en session. På den
> måde behøver du heller ikke bekymre dig om dine bruger har slået
> cookies til eller fra.

Jeg vil også anbefale sessions, men hvis han vil bruge querystrings, kan
der efter hvert link også tilføjes:

Response.Write "<a href='linket-til-siden.asp?language='" &
Request.Querystring("language") & "'>linket</a>"

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 20-07-05 21:02

"JonZ" <jonz@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad menes der med "huske sprogvalg"? --> for den aktive session eller for
"altid"
jeg tog det som "altid"

> Jeg ville mene man kunne gøre det ved hjælp af en session. På den
> måde behøver du heller ikke bekymre dig om dine bruger har slået
> cookies til eller fra.

rigtigt, men... hvorfor jeg foreslog cookies, var at udenlandske brugere, på
den måde ikke behøvede at skifte sprog hver gang de besøger siden.

Jeg går her udfra at der er/vil komme en del brugere, der foretrækker et
andet sprog end dansk, i og med der bruges energi på at oversætte siden.

Hvis du ville se siden på f.eks. tysk, ville det så ikke være irreterrende
at skulle skifte sprog hver gang du besøgte siden.?

men okay, for at omgå cookie-problemer, så brug en session til at holde styr
på sproget i den aktive session, men læg også en cookie med sprogvalget.

hver gang der skiftes sprog gemmes sprogvalget både i session og i cookie

session("sprog")=nyt_sprog
response.cookies("foo")("sprog")=session("sprog")

på toppen af alle sider skal så stå.

if session("sprog")="" AND request.cookies("foo")("sprog")="" then
session("sprog")="DK" ' hvis der ikke er valgt sprog vælges
dansk
response.cookies("foo")("sprog")=session("sprog")
elseif session("sprog")="" AND request.cookies("foo")("sprog")<>"" then
' hvis der ikke er valgt sprog for dette besøg,
' men siden har været besøgt før, hentes indholdet af cookien
session("sprog")=request.cookies("foo")("sprog")
end if
sprog=session("sprog")

herefter indeholder variablen sprog det sprog som siden skal vises i.

/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-05 22:04

JonZ skrev:

> Jeg ville mene man kunne gøre det ved hjælp af en session. På den
> måde behøver du heller ikke bekymre dig om dine bruger har slået
> cookies til eller fra.

Sessions fungerer også via cookies - så hvis der er blokeret for
den slags er man lige vidt. Det er dog muligt at nogle browsere vil
blokere faste cookies, men lade midlertidige (session-)cookies
slippe igennem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen