Nybegyndere til Norge - Hvilket grej ?
Fra : CC

Dato : 19-07-05 02:26

Vi skal på hytteferie i Norge (uge 30), ved Krageø. Det er en sidefjord til
Oslofjorden.
Selvfølgelig skal vi ud og fiske, men hvad kan vi fange på denne årstid ?
Fiskeriet skal foregår fra en mindre motorjolle, der tilhører hytten.
Vores nuværende fiskeudstyr består af mindre 5 fods fiskerstænger med
tilhørende fiskehjul.
Alt sammen købt i Harald Nyborg, og anvendt i den nærliggende put-and-take.

Hvad bør vi medbringe af grej, uden at vi skal ud og investerer i det helt
vilde ?
Skal vi købe det herhjemme eller købe det i Norge ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-05 13:45

CC skrev:

> Vi skal på hytteferie i Norge (uge 30), ved Krageø. Det er en
> sidefjord til Oslofjorden.

Hvis den minder om Oslofjorden er der stærk
strøm, enten den ene eller den anden vej.

> [...]
> årstid ? Fiskeriet skal foregår fra en mindre motorjolle, der
> tilhører hytten. Vores nuværende fiskeudstyr består af mindre 5 fods

Der skulle vel være en god chance for torskefisk,sild,
ørred, måske makrel og en sjælden gang; flynder og
rødfisk.
Kraftig strøm kræver noget vægt for enden af linen.
Et let blink vil bare fise afsted i overfladen, mens
fiskene sandsynligvis vil opholde sig i en vis dybde
og tæt til fjeldvæggen. Jeg vil tro at 30 til 50 gram
blink/lod vil være minimum. Endnu større vægt vil kræve
kraftigere line og generelt kraftigere grej.

> Alt sammen købt i Harald Nyborg, og anvendt i den nærliggende
> put-and-take.

Hvis det er sjovt at fange småørreder med, er det
sandsynligvis ikke sjovt at hive en 3 kilos torsk
op fra 20 meters dybde. Slet ikke i stærk strøm.
Det bedste, til pirkefiskeri, ville nok være et
let sæt med multiplikatorhjul og en stang med
en kastevægt på 20 til 50 gram. Multihjul kan
godt kastefiskes med, men det er ikke noget man gør
hvis man kun fisker lidt i sin sommerferie.
Et tilsvarende sæt med fastspolehjul kan betjenes
af alle i familien, men kan godt være lidt sværere
at hive en større fisk op med. Linekapaciteten på
et sådant fastspolehjul bør være minimum 200m
0,30 line.

> Hvad bør vi medbringe af grej, uden at vi skal ud og investerer i det
> helt vilde ?

De fleste (Københavnske) grejhandlere har nogle
tilbud hvor man kan spare en del penge på
færdigpakkede sæt. Harald Nyborg har sikkert også
et sæt som er en anelse kraftigere en det i har allerede.

> Skal vi købe det herhjemme eller købe det i Norge ?

Kender ikke prisen på fiskegrej i Norge, men hvis
priserne følger norske priser i almindelighed, skal
i absolut købe det herhjemme.

Peter Schrøder

Fra : CC

Dato : 19-07-05 19:42

Tak for svaret

Vi bruger fastspolehjul og blink i størrelsen 30 - 50 g. Er en line på 0,3
nok ?

Er der nogen der har et link til en side med hvor de almindeligste knuder er
vist ?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-07-05 21:12

Værsko her er lidt om knuder http://www.marinews.com/fishing/fk_main.htm
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 19-07-05 21:54

> Vi bruger fastspolehjul og blink i størrelsen 30 - 50 g. Er en line på 0,3
> nok ?

Nej - ikke hvis der er større fisk på. Var selv i Norge ved Åkrafjorden
sidste år, hvor jeg fiskeriet med 0,35 - det sprang som sytrådmed. Skiftede
til 0,60 line, som to gange sprang pga. store mørksej, men der kom da også
nogle indenbords på 6-8 kg. De fleste hug var på mellem 80 og 120 meter vand
på 300 grams pirke. Jeg brugte alm. fastspolehjul og mim kammerat
multihjul - han kom betydelig nemmere om ved det. Jeg har senere selv
skiftet til multihjul herhjemme, hvor vi pilker en del torsk.

> Er der nogen der har et link til en side med hvor de almindeligste knuder
er
> vist ?

http://www.salar.dk/fisketipsknuder.html

Mvh. Thorkil Jensen
www.agger-baadelaug.dk

Fra : John Hilt

Dato : 31-07-05 13:00

On Tue, 19 Jul 2005 03:26:19 +0200 CC
wrote in news:dk.fritid.lystfiskeri

>Hvad bør vi medbringe af grej, uden at vi skal ud og investerer i det helt
>vilde ? Skal vi købe det herhjemme eller købe det i Norge ?

Du kjøper alt du trenger i Norge:

http://www.solvkroken.no/ontime.asp?doc_id=181

Fiskestang i båt er for amatørnisser.

--

-= jh =-

- Oh, I'm terribly sorry. Isn't this the off.topic newsgroup?

Fra : CC

Dato : 01-08-05 11:48

> [...]
> vilde ?
> Skal vi købe det herhjemme eller købe det i Norge ?

Tak for alle råd og vejledninger

Resultatet blev:
Fiskeudstyr:
2 stk 5" stænger med fastspolehjul, 0,5 mm line og blink i 28g og 50g
størrelsen. (eget udstyr)
1 stk pilkehåndtag 80m 0,8 mm line, 5 kroget makrelforfang og 300g lod i
enden (købt i Norge)
1 stk pilkehåndtag 80m 0,8 mm line, 5 kroget reflexforfang og 300g lod i
enden (Tilhører hytten)
1 stk pirkestang med multiplikatorhjul 0,8 mm line, 200g pirk (Tilhører
hytten)

Dette udstyr blev brugt på skift af 2 voksne og 2 børn, på 3 ture á 3-4
timers varighed

Fangst:
2 stk Makrel á ca. 1,5 kg
4 stk Torsk á 3-4,5 kg
1 stk. Hvilling á 3 kg
1 stk Makrel og 4 Torsk/Hvilling genudsat, vægt < 1,5 kg.
"Giganten" bed på pirkestangen, og efter en kamp på 10-15 min, hoppede den
af krogen og stak af (surt show).

Alle havde en hyggelig tur, og ungerne syntes det var sjovt - specielt når
de fangede noget.
Er man "lejlighedsfisker" kan det bedst betale sig, at købe udstyr i Harald
Nyborg, Bilka/A-Z eller lignende.
Kvalitetsudstyr finde ikke på tilbud i sommersæsonen i Norge.

Generelt er det meste mindst 50% dyre i Norge, end i Danmark. Her er et par
eksempler:
Benzin 10,5-11 kr/l, cigaretter 62 kr/pk., pizza på resturant 200 kr.,
Hakket oksekød 60 kr./kg,
"gode bøffer" - oksekød op til 650 kr/kg.
Toldfrit på færgerne fra Hirtshals: 1 kt cigaretter 295 kr., 1 fl spiritus
140 kr.