Stiftelse af ApS
Fra : TI

Dato : 18-07-05 15:50

Hej,

Jeg har et enkelmandsfirma som skal ændres til et ApS. Fortsætter jeg med
samme cvrnummer? Og hvordan ændrer jeg firmaet til et ApS?

På forhånd tak

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-07-05 16:56

TI wrote:

> Jeg har et enkelmandsfirma som skal ændres til et ApS. Fortsætter jeg med
> samme cvrnummer? Og hvordan ændrer jeg firmaet til et ApS?

Hvis du har 125.000 kr kontant (eller i banken), er det en formalitet -
ellers skal du have en revisor til at opgøre, at der er værdier for
mindst 125.000 kr i selskabet.

Du kan sådan set selv anmelde ændringen hos http://www.eogs.dk/ , men
det vil nok være en god idé under alle omstændigheder at have en revisor
(eller advokat) med, så du overholder formalier omkring "skattefri
virksomhedsomdannelse" (se
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103080&chk=200790).

Hvis du ikke får lavet en "skattefri virksomhedsomdannelse", så sælger
du nemlig formelt set din enkeltmandsvirksomhed til det nystiftede ApS -
og skal dermed betale skat af salget!

ApS'et vil få et nyt CVR-nummer.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Faldo

Dato : 18-07-05 19:21

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemlig formelt set din enkeltmandsvirksomhed til det nystiftede ApS - og

Hvilket skal gøres inden 30.06.
Bad luck... for der kan være mange penge at spare i skat

Fra : Forretningsejeren

Dato : 19-07-05 19:53

"Faldo" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket skal gøres inden 30.06.
> Bad luck... for der kan være mange penge at spare i skat

Hvorfor inden denne dato ?

Venligst
FE.

Fra : TI

Dato : 19-07-05 22:05

Jeg har de 125.000 kr. I mit enkeltmandsfirma har jeg nogle anparter som jeg
sidste år købte for 400.000 kr og i regnskabet er opgjort til købsprisen til
400.000 kr.

Min plan er at stifte selskabet med et kontankt indskud på kr. 125.000
derefter "sælge" de omtalte anparter til selskabet på "kredit" til mig og
konvertere det til egenkapital, Derefter kan jeg trække de kontakte 125000
ud igen. Hermed har jeg en egenkapital på 400000 i selskabet.

Kan det lade sig gøre?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-07-05 22:27

TI wrote:

> [...]
> konvertere det til egenkapital, Derefter kan jeg trække de kontakte 125000
> ud igen. Hermed har jeg en egenkapital på 400000 i selskabet.

Der er en masse alarmklokker, der ringer - men det bedste råd jeg kan
give er at få en god revisor med i konstruktionen.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Nico de Jong

Dato : 20-07-05 22:55

> [...]

Jeg ved ikke om det stadigvæk er sådan, men "i gamle dage" var det sådan
at
et ApS ikke kunne eje sine egne anparter.

Nico

Fra : elvis

Dato : 20-07-05 23:27

"TI" <ti@ingemansson-nykf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konvertere det til egenkapital, Derefter kan jeg trække de kontakte 125000
> ud igen. Hermed har jeg en egenkapital på 400000 i selskabet.

Ja, men du vil stadigvæk blive beskattet af de 125.000 kr.
De 125.000 du skyder ind kan du ikke trække fra. Og når
du skal have dem ud igen, skal de beskattes. Kedeligt...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-07-05 22:36

Forretningsejeren wrote:

> Hvorfor inden denne dato ?

Fordi omdannelsen så vidt jeg har forstået (jeg må indrømme, at jeg ikke
har læst hele den side, jeg linkede til) skal ske ved indgangen til et
nyt regnskabsår - som normalt er sammenfaldende med et kalenderår.
Omdannelsen kan dog ske med tilbagevirkende kraft i indtil 6 måneder -
derfor havner fristen normalt på 30. juni.

Men man kan jo gå i gang med at forberede en omdannelse pr. 1/1-2006.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 20-07-05 23:44

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> indtil 6 måneder - derfor havner fristen normalt på 30. juni.
>
> Men man kan jo gå i gang med at forberede en omdannelse pr. 1/1-2006.

Er reglen om stiftelsesdatoen og til regskabsårets afslutning, således at
man kan have 18 måneder som det første regnskabsår ændret?

Hvis de 125.000,- allerede er beskattede som overskud i det private firma,
vil der da ikke blive ekstra skat ved at indskyde dem som ansvarlig kapital
i et ApS, også hvor man selv er enedirektør.
Karsten H. Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-07-05 17:07

Karsten H. Jensen wrote:

> Er reglen om stiftelsesdatoen og til regskabsårets afslutning, således
> at man kan have 18 måneder som det første regnskabsår ændret?

Det tror jeg ikke, men man kan vist ikke ændre regnskabsår under
omdannelsen for at få det til at passe.

> Hvis de 125.000,- allerede er beskattede som overskud i det private
> firma, vil der da ikke blive ekstra skat ved at indskyde dem som
> ansvarlig kapital i et ApS, også hvor man selv er enedirektør.

Nej, men når den personlige virksomhed overdrages til det stiftede ApS,
kan man blive beskattet af salget. (Der kan jo være aktiver - f.eks.
goodwill - der overdrages).

Desuden kan man så vidt jeg har forstået opspare de 125.000 kr i
virksomhedsskatteordningen, således at de kun er beskattet med
virksomhedsskat i stedet for at indskyde 125.000 personligt beskattede
kroner.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 25-07-05 10:58

Jonathan Stein wrote:

> Det tror jeg ikke, men man kan vist ikke ændre regnskabsår under
> omdannelsen for at få det til at passe.

Jo, hvis du stifter selskabet pr. 30.6. med regnskabsår 31.12 - får du 1½
måned, da du svjh ikke skal aflægge regnskab for det første ½-år. (har lært
det en gang for mange år siden)

> Nej, men når den personlige virksomhed overdrages til det stiftede
> ApS, kan man blive beskattet af salget. (Der kan jo være aktiver -
> f.eks. goodwill - der overdrages).

vil goodwill ikke fremgå i regskabet bilagt selvopgiveren unden
under/overskud af egen virksomhed?

> [...]
> virksomhedsskatteordningen, således at de kun er beskattet med
> virksomhedsskat i stedet for at indskyde 125.000 personligt beskattede

Kan virksomhedsskatteordningen ikke kun anvendes i selskaber?

Hvis ikke, hvorfor gøre det besværligt, når det kan gøres let?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-07-05 14:24

Karsten H. Jensen wrote:

> Jo, hvis du stifter selskabet pr. 30.6. med regnskabsår 31.12

Jeg svarede "nej" til at ordningen skulle være ændret.

Men jeg tror ikke det kan bruges her, vist det oprindelige
(enkeltmandsfirma) er registreret med 1/1-31/12.

> Kan virksomhedsskatteordningen ikke kun anvendes i selskaber?

Nej - den er lavet, så enkeltmandsvirksomheder kan nøjes med at betale
virksomhedsskat af den del af overskudet, der bliver i firmaet.

Hvis pengene senere trækkes ud, betales forskellen mellem
virksomhedsskat og personlig skat.

Skattemæssigt svarer det til at have f.eks. et ApS, hvor man kun betaler
personlig skat af de penge, man trækker ud til løn.

Derfor er der som regel ikke grund til at stifte et ApS af skattemæssige
hensyn.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 25-07-05 15:41

Jonathan Stein wrote:

> Jeg svarede "nej" til at ordningen skulle være ændret.
>
> Men jeg tror ikke det kan bruges her, vist det oprindelige
> (enkeltmandsfirma) er registreret med 1/1-31/12.

Nej, så skulle det have været registreret med regnskabsår 1.7. til 30.6.

Men med lidt find-opsomhed skulle det da hurtigt kunne ændres på en GF -
altså hvis man havde nogen fordel af det.

> Nej - den er lavet, så enkeltmandsvirksomheder kan nøjes med at betale
> virksomhedsskat af den del af overskudet, der bliver i firmaet.

Så er det bare samme salme. Jeg huskede det ikke. Men det er da også netop i
et personligt drevet firma, man kan have forel af det.

> [...]
> betaler personlig skat af de penge, man trækker ud til løn.
>
> Derfor er der som regel ikke grund til at stifte et ApS af

Helt enig.

Det, jeg imidlertid bedste kan lide ved selskaber, er de vandtætte skodder
mellem selskabs- og privatøkonomi - lige bortset fra de tilfælde, hvor
kapitalen er fremskaffet ved et lån med sikkerhed i fast ejendom, man selv
står som prioritetsbestyrer af - måske med konen som
selvskyldnerkautionist - en i 60'erne og 70'erne en helt sædvanlig
fremgangsmåde - nå, et er vist efterhgånden OT.
Karsten H. Jensen