Spøgelsesfiler på NTFS-partition i Ubuntu
Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 23:52

Jeg har en ekstern harddisk, 160GB - en enkelt NTFS-partition, hvor
jeg har alle mine ting liggende fra Windows. Nu vil jeg naturligvis
gerne have hentet de ting ind i Ubuntu, men jeg har et problem.

Der ligger på harddisken bl.a. en mappe med noget musik af Sigur Rós,
og Ubuntu/Linux bryder sig tilsyneladende ikke meget om de islandske
filnavne (fra Windows i hvert fald).

En del filer og en hel mappe ("Ágætis Byrjun") ser ud til at mangle
helt, men jeg har siden tjekket i Windows at de stadig er der.

Hvad kan jeg gøre ved det?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-05 00:36

On Mon, 18 Jul 2005 22:52:01 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Hvad kan jeg gøre ved det?
Hvordan er din LANG variabel sat? echo $LANG
Windows har formentligt skrevet i utf-8
Så prøv følgende i en terminal:
export $LANG=da_DK.UTF-8
ls -l på din USB-disk

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 09:29

On 2005-07-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Hvordan er din LANG variabel sat? echo $LANG

Til en_DK, på grund af slrn, som skal have ISO-8859-1.

> Windows har formentligt skrevet i utf-8
> Så prøv følgende i en terminal:
> export $LANG=da_DK.UTF-8
> ls -l på din USB-disk

Uden dollartegnet, mener du. Det virkede, tak. Jeg havde også godt
undret mig over at æ'er, ø'er og å'er fra Windows, ikke kunne vises
i Linux, men det her er jo så forklaringen.

Nu er det så gået op for mig, at jeg ikke rigtigt kan leve med at
køre andet end UTF-8, spørgsmålet er så hvad jeg gør med slrn.

Kan det lade sig gøre, at starte slrn ved:

- Sæt LANG til en_DK og terminalens tegnsæt til ISO-8858-1.
- Start slrn (og vent).
- Sæt LANG (tilbage) til en_DK.UTF-8 og terminalens tegnsæt
(tilbage) til UTF-8.

Eller skal jeg bare satse på at holde et slrn-vindue åbnet, med de
egenskaber *altid* (ikke nogen smuk løsning)?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-07-05 09:37

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> Kan det lade sig gøre, at starte slrn ved:

Du kan starte slrn med:
"LANG=afdasf slrn"

så bliver det kun sat for den kommando der bliver kørt, evt i et
shellscript.

mv slrn slrn.bin
cat - > slrn
#!/bin/bash

LANG=adfsafasf slrn.bin

^D

chmod a+x ./slrn

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 10:00

On 2005-07-19, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> mv slrn slrn.bin
> cat - > slrn
> #!/bin/bash
>
> LANG=adfsafasf slrn.bin
>
> ^D
>
> chmod a+x ./slrn

Det er vel ligeså godt som at sætte

alias="LANG=en_DK slrn"

i min .bashrc, ikke? Men det ændrer jo ikke på (Gnome-)terminalens
tegnsæt, og det skulle også gerne ændres. Eller også skal jeg have
fat i en anden løsning.

Fra : Dennis Hedegaard

Dato : 19-07-05 18:27

Lars Stokholm wrote:
> [...]
>
> En del filer og en hel mappe ("Ágætis Byrjun") ser ud til at mangle
> helt, men jeg har siden tjekket i Windows at de stadig er der.

Mit forslag ville være at pakke det hele ned i en .zip eller
..tar.bz2-fil uden at bruge andre bogstaver end dem fra a-z.

Jeg har ikke selv testet det, og det er bare en lille ide der måske
hjælper og måske ikke hjælper :)

--
/Dennis Hedegaard <neo2k.dk@gmail.com>