bedste køler til socket 939 3800+
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 18-07-05 23:17

kunne godt bruge en super køler til amd 3800+, da std. køleren ikke gør det
godt efter min mening

hvad er der af muligheder for en axtremt kølende og meget støjsvag køler ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Madsen

Dato : 19-07-05 00:29

On Tue, 19 Jul 2005 00:16:53 +0200, "Johnny B [2000]"
<FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote:

>kunne godt bruge en super køler til amd 3800+, da std. køleren ikke gør det
>godt efter min mening
>
>hvad er der af muligheder for en axtremt kølende og meget støjsvag køler ?

Zalman's 7700 serie

Det er sgu noget der virker

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Finn og Angela

Dato : 19-07-05 00:08

"Johnny B [2000]" <FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Johnny [2000 Frb.]
> "all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
> slet FJERNDETTE i mailadr. for direkte mail

Har selv denne:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACMS108&Fane=COLD,COCOCP

Holder min p4c3.0@3.6 på 45C idle/600Rpm og 54C load/1600Rpm (Papst 120mm
26db/1600Rpm) på Abit Ic7-G, der er kendt for at rapportere temps 5-10C for
højt. Den er ret høj, så man skal checke den kan være i kab.

ellers er Thermalright Xp-90/120 de tidligere konger. Ser dog ud til at
denne: http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html er bedre - men
ved ikke om den fås i Dk endnu.

Forskellige anbefalinger her:
http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html

Forum, også med henvisninger til tests:
http://forums.silentpcreview.com/viewforum.php?f=8

De 3 sidste links er fra Spcr, et site der omhandler støjsvage løsninger -
men en køler, der støjer minimalt og køler tilstrækkeligt er som regel en
god køler..

A64 Roundup: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=224

Hilsen Finn

Fra : Henrik

Dato : 19-07-05 03:27

> [...]

>godt efter min mening
>
>hvad er der af muligheder for en axtremt kølende og meget støjsvag køler ?

Denne er super:

Cooler Master Hyper 48

Henrik

Fra : Hans

Dato : 19-07-05 05:18

Johnny B [2000] wrote:
> kunne godt bruge en super køler til amd 3800+, da std. køleren ikke
> gør det godt efter min mening
>
> hvad er der af muligheder for en axtremt kølende og meget støjsvag
> køler ?

Jeg bruger selv denne køler på min 3800+:

Ifølge ThermanRights site skulle der ingen problemer være med at bruge den
på dit A8N SLI.

Så smækker du denne Pabst 120 mm. kølert ovenpå:

Med ovenstående kombination tvivler jeg på du nogensinde ser temperaturer
over 42 grader på din CPU, og har bundkortet en fornuftig blæserstyring kan
du få maskinen så godt som lydløs.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 11:28

In article <42dc7f09$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>,
nospam@kvik.org.invalid says...

> Ifølge ThermanRights site skulle der ingen problemer være med at bruge den
> på dit A8N SLI.
>
> Så smækker du denne Pabst 120 mm. kølert ovenpå:

Jeg blander mig lige :)

Den ser jo interessant ud, på edbpriser er der en der påstår at han
bruger den til at køle en amd3200 passivt---- Kan det virkelig passe.
Hvis det passer så er det sgu interessant, og den jeg vil gå efter når
jeg skal opgradere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans

Dato : 19-07-05 13:04

Jakob wrote:

> [...]
> bruger den til at køle en amd3200 passivt---- Kan det virkelig passe.
> Hvis det passer så er det sgu interessant, og den jeg vil gå efter når

Hvis der er det fornødne flow i kabinettet kan den sikkert godt køle en
3200+, men en 120 mm. Pabst ved 5-600 rpm. er noget af det tætteste man
kommer på stilhed, og samtidig god køling af cpu'en.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 14:14

In article <42dcec44$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> 3200+, men en 120 mm. Pabst ved 5-600 rpm. er noget af det tætteste man
> kommer på stilhed, og samtidig god køling af cpu'en.

Ja det lyder som en rigtig god kombo det må jeg sige.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans

Dato : 19-07-05 18:37

Jakob wrote:
> In article <42dcec44$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
> nospam@kvik.org.invalid says...

> Ja det lyder som en rigtig god kombo det må jeg sige.

Jeg har lagt et billede af mit "hotspot" område i maskinen i dk.binaer.

Jeg bruger SpeedFan til mit A8V Deluxe bundkort og sat blæserhastigheden fra
min. 600 Rpm. til max. 1000 Rpm., og maskinen er så tæt på en passiv løsning
rent støjmæssigt, som man nu kan komme med aktiv køling. Ved 1000 Rpm. kan
de 4 blæsere selvfølgelig høres som en svag susen, men de bliver helt klart
overdøvet af lyden i spillet jeg er i gang med. Den 4. blæser er ikke med på
billedet, da den sidder på fronten og er også en 120 mm. Pabst. Grafikkortet
er et PowerColor Radeon X800XT, og det bliver fint kølet med den passive
profil fra VideoMagic.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 19:03

In article <42dd3a47$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
nospam@kvik.org.invalid says...

> Jeg har lagt et billede af mit "hotspot" område i maskinen i dk.binaer.

Ok der er fand.... godt fyldt op må man sige :0). Men det er da fedt det
kan lade sig gøre. Den er kommet på listen over mulige kandidater når
jeg får råd til at opgradere til en 64 bit 3200 processor.

Det her speedfan er det et program/stykke hardware til at styre
blæserhastighed med ?? Kan man evt bruge coolnquit sammen med sådan en
pabstblæser ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans

Dato : 19-07-05 19:38

Jakob wrote:
> [...]
> det kan lade sig gøre. Den er kommet på listen over mulige kandidater
> når jeg får råd til at opgradere til en 64 bit 3200 processor.

God idé - Kan varmt anbefales.

> Det her speedfan er det et program/stykke hardware til at styre
> blæserhastighed med ?? Kan man evt bruge coolnquit sammen med sådan en
> pabstblæser ??

Speedfan er et program til at justere blæserhastigheden ved at aflæse
bundkortets temperatursensorer. Der er rigtig mange muligheder hvis
bundkortet supporterer det rigtigt.

Cool & Quiet er en funktion, hvor CPU'en går i low-power tilstand når den er
idle. Den sænker spændingen på kernen og clocker ned til 1GHz. Funktionen
har ikke noget med blæserstyring at gøre, andet end at sænke temperaturen på
systemet.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 21:22

In article <42dd486b$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> har ikke noget med blæserstyring at gøre, andet end at sænke temperaturen på

Ahh ok tak for det. Det fik jeg blandet sammen. Er det nogle specielle
producenter der understøtter speedfan ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans

Dato : 19-07-05 21:27

Jakob wrote:
> In article <42dd486b$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>,
> nospam@kvik.org.invalid says...

> Ahh ok tak for det. Det fik jeg blandet sammen. Er det nogle specielle
> producenter der understøtter speedfan ??

Du kan se hvilke bundkort som er supporteret her:

http://www.almico.com/forummotherboards.php

Der er sikkert endnu flere som også fungerer, men endnu ikke er kommet med
på listen.

Hans

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 23:38

In article <42dd6223$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>,
nospam@kvik.org.invalid says...
> forummotherboards

Ok tak skal du ha, det var jo en ordentlig stak.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 20-07-05 09:17

jeg har smidt en zalman (den blå) på chipsættet, men efter at have læst lidt
her, smed jeg speedfan 4.24 på ... den kan ikke finde mit a8n sli
og den skriver at mit(Nforce2 ???) er 127 grader varmt 2 steder

er jeg helt skæv eller er det normalt ?

jeg ved endnu ikke vilken cpu køler jeg skal vælge, men de ser alle fine ud

Fra : Hans

Dato : 20-07-05 10:25

Johnny B [2000] wrote:
> [...]
> læst lidt her, smed jeg speedfan 4.24 på ... den kan ikke finde mit
> a8n sli og den skriver at mit(Nforce2 ???) er 127 grader varmt 2

Speedfan kan godt finde aflæsning af sensorer som er helt ude i skoven. De
skal bare fravælges under configure.

Tryk på fanen Info for at hente den rigtige cfg. fil til dit bundkort.
(Hint - Der er en knap forneden som hedder Get config).

Følg anvisningerne i programmet og på hjemmesiden. Det er ikke det letteste
program at sætte op, men hvis du bare bruger dine øjne, og læser hvad der
står i menuerne kan det ikke gå helt galt.

Hans

Fra : Hans

Dato : 20-07-05 10:29

Johnny B [2000] wrote:
> [...]
> læst lidt her, smed jeg speedfan 4.24 på ... den kan ikke finde mit
> a8n sli og den skriver at mit(Nforce2 ???) er 127 grader varmt 2

Jeg glemte lige: Hvorfor vil du i øvrigt bruge SpeedFan til det bundkort? Er
der ikke en udmærket blæserstyring i bios?

Såvidt jeg husker er der da både mulighed for at vælge rpm. og temperaturer,
eller tager jeg fejl?

Hans

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 21-07-05 17:14

jeg ved det ikke ... har før leget med asus's prg. og det ender altid galt

kan jeg få et prg. der ved en taste kombination viser mig grader på cpu, hd
osv uanset hvilket andet prg. jeg er i ( læs : spil ) uden at lukke noget
ned ?

er kobber iøvrigt ikke bedre til at køle en alu ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
slet FJERNDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 17:55

Johnny B [2000] wrote:
> jeg ved det ikke ... har før leget med asus's prg. og det ender altid
> galt

Jeg taler ikke om et program. Det handler om at indstille rpm. og
temperaturer i bios én gang for alle, og så i øvrigt glemme alt om det.
Speedfan kan i øvrigt vise én temperatur direkte i tray og resten som
tooltips.

> kan jeg få et prg. der ved en taste kombination viser mig grader på
> cpu, hd osv uanset hvilket andet prg. jeg er i ( læs : spil ) uden at
> lukke noget ned ?

Det kan du sikkert godt, men der vil altid være spil som crasher hvis du
prøver at skifte væk, så det vil jeg ikke anbefale.

Hans

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 21-07-05 19:02

jamen der er et prg. der hedder fraps hvor man kan se hvor mange frames man
har, det hiller i baggrunden og kører, men har hele tiden et tal i hjørnet
der fortæller FPS .... det var sådan et prg. jeg søgte

og jeg har allerede temp. stående nede ved siden af klokken.

tror jeg må ha' den XP120 køler ...

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 20:03

Johnny B [2000] wrote:

> tror jeg må ha' den XP120 køler ...

God idé. Den er ikke så svær at montere. Rammen udskiftes med den
medfølgende, og med køleren på skrå trykkes de to bagerste clips på plads,
køleren vippes vandret og med en skruetrækker trykkes så de to forreste
clips på plads, men husk lige et tyndt lag kølepasta først.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 21:15

Johnny B [2000] wrote:
> jeg skal ikke ha' boardet ud vel ?

Nej.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-07-05 17:59

Johnny B [2000] wrote:

> er kobber iøvrigt ikke bedre til at køle en alu ?

Det kan man ikke sige på forhånd. Det kommer helt an på konstruktionen af
køleprofilen, hvor det godt kan være uhensigsmæssigt at bruge kobber alene
på grund af vægten. Basen og heatpipes på XP120 er forøvrigt lavet i kobber
som bagefter er nikkelpletteret, mens resten er alu, hvilket giver den lave
vægt selv om køleren er stor.

Hans