Kat i lejlighed 2
Fra : Katrine

Dato : 04-06-01 12:42

Hej

I mit første indlæg havde jeg en masse spørgsmål om det at skulle have
en kat. Til alle jer som svarede TAK, det har været en stor hjælp. Nu
har Blip så indtaget min lejlighed. Blip er knap et år, kastreret,
sort/hvid hankat, som jeg har købt hos Kattens Værn i Aalborg - Det kan
anbefales. :) Blip har nu været min herre i to uger og han er ved at
være meget hjemmevant og jeg er ved at vende mig til alle hans luner,
men jeg har lige et par spørgsmål. :)

Blip har mellem øjnene og ørene nogle områder med meget lidt hår - Jeg
kalder det høje tindinger. :) Er det normalt? Er det er hudsygdom? Han
havde det, da jeg fik ham. Jeg skal til dyrlæge med ham om 14 dage for
at han kan få 2. vaccine. Jeg vil selvfølgelig spørge dyrlægen, men jeg
er lidt nysgerrig, så hvis der er nogen, som ved noget, vil jeg meget
gerne høre fra jer.

Negleklipning - Hvordan? Hvor ofte? Hvornår? Mis negle er lidt lange,
hvilket medfører at han ofte hænger fast i tæpper m.v. Jeg ved at det
hvide, som kan skimtes inde i neglen ikke må klippes. Er der andet jeg
skal være opmærksom på? Jeg frygter det kan blive lidt af en kamp, så
gode råd er meget velkommen.

Derudover har mis hurtigt fået den grimme vane at hvæse klør i min sofa.
I starten skældte jeg ham ud samtidig med at jeg flyttede ham over til
kradsebrættet – som står lige ved siden af det ene sofahjørne. Nu
er jeg holdt op med at flytte ham, men nøjes med at skælde ham ud, da
jeg har på fornemmelsen, at han kun gør det for at få min opmærksomhed
– Så kan vi nemlig lege tagfat – Ikke at jeg jagter ham, men
det virker som om det er det, han gerne vil opnå. Er han mon så
udspekuleret, eller er det mig der tillægger ham evner, han ikke har?

Efter at have haft mis i et par uger, overvejer jeg nu kat nr. 2. Jeg
tror at mis vil have godt af lidt selskab. Gode råd modtages gerne.
Voksen kat/killing? Hvornår? Nu eller når mis har været her længere?

På forhånd tak for hjælpen. :)

\Katrine og Blip

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-06-01 13:04

"Katrine" <Katrine.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:6uKS6.1368$R84.282401@news010.worldonline.dk...
> [...]
> har Blip så indtaget min lejlighed. Blip er knap et år, kastreret,
> sort/hvid hankat, som jeg har købt hos Kattens Værn i Aalborg - Det kan

Tillykke med ham

> Blip har mellem øjnene og ørene nogle områder med meget lidt hår - Jeg
> kalder det høje tindinger. :) Er det normalt? Er det er hudsygdom?

Nej, det er ikke nogen hudsygdom - det er helt
normalt. Jeg plejer at kalde det "omvendte
øjenbryn". Alle katte har det, men hos nogen er det
mere tydeligt end hos andre.

> [...]
> hvide, som kan skimtes inde i neglen ikke må klippes. Er der andet jeg
> skal være opmærksom på? Jeg frygter det kan blive lidt af en kamp, så

Sørg først for at anskaffe dig en god klosaks. En
almindelig neglesaks flosser neglede, og det må
være irriterende for katten. Jeg ved faktisk ikke,
hvor tit jeg klipper dem på mine. Jeg tjekker dem
med mellemrum og som regel er der så 2-3 negle,
der er vokset ud. Det er så kun dem jeg klipper og
så bliver katten heller ikke så utålmodig. Vent evt.
til katten sover godt, så går der som regel lidt tid
før dem vågner rigtig op og man kan i mellemtiden
have nået at klippe et par stykker.

> [...]
> det virker som om det er det, han gerne vil opnå. Er han mon så
> udspekuleret, eller er det mig der tillægger ham evner, han ikke har?

Næ, det kan da godt tænkes, at han også har
andre motiver ved at kradse i sofaen. Jeg har da
også oplevet mine katte lave ballade og så
forventningsfuldt kigge hen på mig.

> Efter at have haft mis i et par uger, overvejer jeg nu kat nr. 2. Jeg
> tror at mis vil have godt af lidt selskab. Gode råd modtages gerne.
> Voksen kat/killing? Hvornår? Nu eller når mis har været her længere?

Ved du om Blip har været vant til andre katte før ?
Det gør det nemlig en lille smule nemmere. Det
nemmeste vil altid være en killing, men med en
sød voksen kat/ungkat, der evt. er vant til andre
katte, skulle det også kunne gå. Men måske går
der lidt længere tid for de er helt venner. Som jeg
ser det, kan du lige så godt få en kat mere med
det samme. Måske har Blip ikke helt fået etableret
territorium endnu og det kan også gøre det
nemmere. Jeg er forresten glad for at høre, at du
vil give ham en legekammerat - det er klart det
bedste for en kat, hvis den får lov at omgås andre
katte. Held & lykke med det

--
Hilsen Helle
People in cars cause accidents. Accidents in cars cause people.

Fra : Katrine

Dato : 04-06-01 15:50

"Helle Andersen" skrev d. 04-06-01 13:04 dette indlæg :
> [...]

> vil give ham en legekammerat - det er klart det
> bedste for en kat, hvis den får lov at omgås andre

Blip har ifølge Kattens Værn ikke været vant til andre katte. Jeg har
lidt en ide om at det vil være godt med en killing, netop for at sikre
at Blip forbliver "den store". :)

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 13:14

Katrine wrote:

> [...]
> anbefales. :) Blip har nu været min herre i to uger og han er ved at
> være meget hjemmevant og jeg er ved at vende mig til alle hans luner,

Lyder dejligt Har de mange katte derude lige nu?

> [...]
> at han kan få 2. vaccine. Jeg vil selvfølgelig spørge dyrlægen, men jeg
> er lidt nysgerrig, så hvis der er nogen, som ved noget, vil jeg meget

Pelsen er også tyndere lige dér hos min Freja...tvivler på at det på nogen
måde er unormalt.

> [...]
> hvide, som kan skimtes inde i neglen ikke må klippes. Er der andet jeg
> skal være opmærksom på? Jeg frygter det kan blive lidt af en kamp, så

Hm...jeg har endnu ikke klippet klør på hverken Laban eller Freja....
dyrlægen gjorde det på Freja, da hun var inde og få renset tænder...Laban
har ikke haft behov for det, da han bruger gulv-til-loft-kradsetræet meget
meget flittigt. Aner virkelig ikke...

> [...]
> det virker som om det er det, han gerne vil opnå. Er han mon så
> udspekuleret, eller er det mig der tillægger ham evner, han ikke har?

Har du et klatre/kradsetræ, som er stort nok? Det skal i alt fald være en
meter højt (mindst) før mine gider så meget som røre ved det.....og hvis du
anskaffer dig et ordentligt et, der giver Blip mulighed for også at klatre
ordentligt, så tror jeg det vil hjælpe. For mig lyder det lidt som om han
mangler et STORT træ at rive i, og måske han bare har behov for mere
aktivitet? Klatre/kradse-muligheder er enormt vigtige, og der sælges mange
elendige og dyre små træer til det formål.

> Efter at have haft mis i et par uger, overvejer jeg nu kat nr. 2. Jeg
> tror at mis vil have godt af lidt selskab. Gode råd modtages gerne.
> Voksen kat/killing? Hvornår? Nu eller når mis har været her længere?

Hm...Jo før desto bedre!! Jo længere tid Blip har hjemmet for sig selv, jo
sværere bliver det for ham at give plads til endnu en kat. Neutraliseret
skal den være...eller blive, killing eller voksen, han- eller hunkat...jeg
tror det er ligemeget (men det er der andre der har andre meninger om
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 13:25

Nåja...glemte helt: Kat nr. 2 skal helst være yngre end Blip, da den så ikke er
en nær så stor trussel territoriemæssigt.
- Gitte

Fra : Katrine

Dato : 04-06-01 15:46

"Gitte J.L" skrev d. 04-06-01 13:14 dette indlæg :

Nu

> Lyder dejligt Har de mange katte derude lige nu?

Da jeg hentede Blip havde de en del ude/inde katte, men ikke så mange
kun indekatte - som Blip er - Jeg tror jeg var heldig. :)

> [...]

tænder...Laban
> har ikke haft behov for det, da han bruger gulv-til-loft-kradsetræet

Tænder? Hvad skal jeg gøre med dem? Klare de ikke det selv?

> [...]
mange
> elendige og dyre små træer til det formål.

Jeg har planer om st sætte min kæreste i gang med at lave et højt
klatretræ til Blip. Jeg skal bare lige have ham hjem fra Monte
Carlo/Nice (øv - der er han uden mig). Jeg har på nettet set en svensk
opskrift på et træ, som fastgøres til vægen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 16:04

Hej Katrine

> Tænder? Hvad skal jeg gøre med dem? Klare de ikke det selv?

Nej egentlig ikke. Noget tørfoder forebygger plak- og
tandstensdannelse....men alligevel. Jeg mener at have læst at det er meget
normalt at katte allerede i 2-3 års alderen begynder at få problemer...plak
og tandsten medfører vist nok et enzymangreb fra kroppen, som nedbryder
tandemaljen og..suk (gid jeg dog kunne huske det) så kan det vist endvidere
resultere i at knoglen som tanden sidder fast i også nedbrydes. Dyrlæger
sælger kattetandpasta etc. men jeg tror faktisk at man bør få tjekket
tænderne på missserne hvert år (ved den årlige vacc.) og så evt. alt efter
hvad dyrlægen siger få renset bisserne på dem. Jeg kunne en dag (har aldrig
før fået lov at kigge misserne i munden, og har kun haft dem siden
henholdsvis september 2000 og februar 2001) se at begge to havde begyndende
tandkødsbetændelse (rød rand på tandkødet langs tænderne), og dyrlægen måtte
da også fjerne en tand på Freja. Tørfoder giver lidt slitage (vådfoder
ingen) og kyllingehalse skulle også være gavnlige...men en dyr tandrens er
nok det eneste effektive (Laban og Frejas bisser ligner nu elfenben, hvor de
før lignede farmors cerutter).

> [...]
> Carlo/Nice (øv - der er han uden mig). Jeg har på nettet set en svensk
> opskrift på et træ, som fastgøres til vægen.

God ide...min kæreste måtte også knokle for katten *s*! Hm...jeg har endnu
ikke fået lagt min opskrift ud på Nettet...men jeg kan da sende dig den
direkte inklusive billeder af træet (man får tit selv gode ideer af at se
andres
- Gitte

Fra : Katrine

Dato : 04-06-01 16:36

"Gitte J.L" skrev d. 04-06-01 16:04 dette indlæg :
> [...]
den
> direkte inklusive billeder af træet (man får tit selv gode ideer af at

Har du en opskrift? Jeg vil meget gerne se den og jeg er overbevist om
at min kæreste vil sætte pris på en dansk opskrift. :)
min e-mail er kfolkmann@stofanet.dk

Tak for hjælpen
Katrine

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 16:44

Ja.....opskrift er måske så meget sagt, men et forsøg på at beskrive,
hvordan vi (dvs. min kæreste) gjorde, har jeg da...Jeg vil finde
billedfilerne frem og så sende det til dig.
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 17:13

Hej Katrine
Jeg har nu to gange forsøgt at maile et billede og opskriften til dig, men
skidtet vil ikke...får fejlmelding hele tiden. Prøver igen lidt
senere...eller også må jeg lige sende det ud på Nettet.
- Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-06-01 17:30

Hej Gitte

Mit gæt - vedr. Katrines mailadresse - er, at du skal fjerne news før
@'et...
Mvh. Camilla

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B1BB3A4.A5C48A04@hum.auc.dk...

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 17:31

ahaaa...sådan ...det prøver jeg...
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 04-06-01 17:42

Æv...virker stadig ikke.
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-06-01 23:41

"Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3B1BBA3F.B1B5939E@hum.auc.dk...
> Æv...virker stadig ikke.
> - Gitte

Hvilken adresse mailer du til ? Hvis du mailer til
afsenderadressen (Katrine.news@kandu.dk) er
det nok det, der er galt. Hun skrev, at du skulle
maile på kfolkmann@stofanet.dk

Håber det hjælper

--
Hilsen Helle
You know it's time to shave your legs when the cat

Fra : Gitte J.L

Dato : 05-06-01 07:51

Guuud ja...jammen jeg er da virkelig bare så ineffektiv disse dage *G*!!! Tak skal du have
Helle
- Gitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-06-01 14:47

d. 04/06/01 13:42 skrev Katrine på Katrine.news@kandu.dk i artiklen
6uKS6.1368$R84.282401@news010.worldonline.dk:

Hej Katrine

Også til lykke fra os på Amager

> Blip har mellem øjnene og ørene nogle områder med meget lidt hår - Jeg
> kalder det høje tindinger. :) Er det normalt? Er det er hudsygdom?

Jeg mener det er med vilje fra naturens side. Det er her deres duftkirtler
til at afmærke med hovedet sidder, og det er vel nok nemmere at gnide sin
duft af på omgivelserne, hvis der ikke sidder en masse pels

> [...]
> hvide, som kan skimtes inde i neglen ikke må klippes. Er der andet jeg
> skal være opmærksom på? Jeg frygter det kan blive lidt af en kamp, så

Jeg gør det netop også når damerne begynder at hænge fast i omgivelserne
inkl. mit tøj ;-(Kun på forpoterne - bagfusserne klarer de selv, de bider
negle. Det var en kamp i starten og de kan stadig ikke lide det, men det
lykkes da... som Helle skrev er det nogen gange en fordel at snige sig ind
på dem mens de sover
Dette her er hvis du har ham som 100 % indekat. En kat der kommer ud skal
nok få slidt kløerne og har også brug for dem til evt. selvforsvar.

> Er han mon så
> udspekuleret, eller er det mig der tillægger ham evner, han ikke har?

Næh, det er han sikkert Donna forsøgte jeg at lære ikke at gå på
spisebordet da hun var lille - og hvad gjorde katten snart? Hvis jeg sad med
hendes søster Ditte på skødet, blev Donnaen jaloux. Så stillede hun sig op
på bordet og kiggede udfordrende på mig. Meget udspekuleret... Enten måtte
jeg lade hende gøre noget der var forbudt - eller osse måtte jeg hente hende
ned - og det indebar jo at Ditte blev sat ned. Hun gjorde det samme i
protest, hvis jeg talte for længe i telefon.
I dag hvæsser hun kløer i lænestolen som sidste udvej, når hun føler at jeg
er for meget i gang med noget tidsspilde (dvs. ikke hende) og hvis det ikke
har hjulpet at råbe af mig adskillige gange. SÅ kommer jeg nemlig som regel.
Udspekuleret - JA!

--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 04-06-01 17:12

Hej Katrine & Blip

Vil bare lige fortælle dig at vi for lidt over en uge siden, hentede en
pigemis på et internat. Hun er 1½ år gammel og er neutraliseret. I forvejen
har vi en hankat på 14 mdr, som også er neutraliseret...... så pigemissen er
lige et par måneder ældre. Men i løbet af 3 dage, blev de rigtigt gode
venner. De hygger og leger og har det rart sammen.
De første 2 dage, gik dog med at hvæse og skule til hinanden. Og vores
hankat var lidt muggen på hende...... men 1 2 3 vupti, så var de lige
pludselig venner *S*

Jeg ved godt at det ikke går så hurtigt for alle katte, men ville bare lige
fortælle hvor godt/ hurtigt det kan lade sig gøre.

Joan, Neo & Dixie

Fra : Ann K.

Dato : 05-06-01 00:08

Hejsa.

>Nu har Blip så indtaget min lejlighed. Blip er knap et år, kastreret,
sort/hvid hankat, som jeg har købt hos Kattens Værn i Aalborg - Det kan
anbefales. :)
<> Til lykke... Hvorfor navnet Blip??? (som for resten er ret skægt til en
kat )

>Blip har mellem øjnene og ørene nogle områder med meget lidt hår - Jeg
kalder det høje tindinger. :) Er det normalt? Er det er hudsygdom?
<> Tror bestemt ikke det skyldes sygdom... om ikke andet ville internatets
dyrlæge vel have bemærket det...
Som andre også har sagt er det nok helt normalt at have de høje tindinger...
og det ser lidt sjovt ud på en skovkat i fuld pels!!
Men spørg endelig dyrlægen... og har han/hun et godt svar (sygdom/normalt)
så fortæl videre til os :)

>Negleklipning - Hvordan? Hvor ofte? Hvornår?
<> Når du kan høre at mis har brug for det, dvs når han begynder at hænge
fast i tæpperne (og så helst et par dage før det ;)
Lad dyrlægen vise dig hvordan, når du alligevel skal have Blip til revacc...

>Så kan vi nemlig lege tagfat &#8211; Ikke at jeg jagter ham, men
det virker som om det er det, han gerne vil opnå. Er han mon så
udspekuleret, eller er det mig der tillægger ham evner, han ikke har?
<> Til lykke... du har netop opdaget hvor nemt og godt du bliver opdraget af
din kat *grin* Rart at høre at du _også_ er legesyg!!! *sss*
Tjalfe lægger sig midt på sofabordet (som er forbudt område!!!) med et
opfordrende blik til mig, når jeg ikke vil lukke ham ud...

>Efter at have haft mis i et par uger, overvejer jeg nu kat nr. 2. Jeg
tror at mis vil have godt af lidt selskab. Gode råd modtages gerne.
Voksen kat/killing? Hvornår? Nu eller når mis har været her længere?
<> Rigtig god ide! Så behøver du heller ikke at lege hele tiden - dvs. du
reduceres til foderautomat og kæledyr
Og helst så hurtigt som muligt... Måske en lidt yngre eller jævnaldrende
kat...
Hvis du er usikker på om det vil gå godt, så kunne du måske lave en aftale
om, at få den nye kat på prøve i et par uger???

Og - lov mig så at den nye kat skal hedde Båt! *sss*

Mvh Ann

Fra : Katrine

Dato : 05-06-01 09:53

"Ann K." skrev d. 05-06-01 00:08 dette indlæg :
> [...]
kan
> anbefales. :)
> <> Til lykke... Hvorfor navnet Blip??? (som for resten er ret skægt
Navnet Blip er en forkortelse for Bluetooth local infortaiment point :)
- Min kæreste arbejder for Ericsson på et projekt, som hedder sån'. Da
han fortalte at han skulle ud at rejse - lige nu er han i Nice -øv - så
sagde jeg at jeg ville have en kat. Vi kunne derfor blive enige om at
det var meget passende at opkalde katten efter det projekt som er skyld
i at min kæreste er væk og Mis kom ind i mit liv. :)

> [...]
aftale
> om, at få den nye kat på prøve i et par uger???
>
> Og - lov mig så at den nye kat skal hedde Båt! *sss*
Jeg ved endnu ikke hvad mis 2 skal hedde. Jeg vil gerne kalde den Selma
min kæreste mener at en kat skal hedde Garfield (Hvor orginalt :)) -
Måske ender vi på Båt ... ligesom Blip var et komproMIS. :)

http://www.kandu.dk/