Van Goghs morder: "Jeg vil gøre det igen"
Fra : Torben Østrup

Dato : 13-07-05 10:26

Morderen udtaler:

"Jeg gjorde det alene ud fra min overbevisning. Og bliver jeg nogensinde
fri, vil jeg gøre det igen«, fortsatte han.

Henvendt til Van Goghs mor blandt tilhørerne, sagde han:

"Jeg føler ikke din smerte. Jeg må indrømme, at jeg ingen sympati har for
dig. Jeg kan ikke føle for dig, for jeg mener du er en ikke-troende."

Anklageren tilføjede:
at mordet skulle vise alverden et billede af islam som en terroristisk
ideologi. Det er ikke retfærdigt, sagde van Straelen: »Det yder ikke islam i
dag retfærdighed."

Selfølgelig yder mordet islam retfærdighed også af i dag. Dette ville selv
Van Gogh også have hævdet. Mordet på ham er jo også i fin overenstemmelse
med det kvindesyn som islam har og som kommer til udtryk i hans film.

Jeg er træt af at høre på at for det første som her at mordet på Van Gogh
ikke har noget med islam at gøre, for det andet at kvinderundertykkelsen som
bliver dokumenteret i hans film er af kulturel art og heller ikke har noget
med islam at gøre, samt for det tredie og sidte at den 11 september,
bomberne i toget i Madrid samt de nylige bomber i London heller ikke har
noget med islam at gøre.

Det alle disse ting og begivenheder alle HAR til fælles er islam OGSÅ den
islam der eksisteret i dag . Det er en del af islam. PUNKTUM. Derom hersker
der for mig og en masse andre INGEN tvivl.

Dermed har jeg IKKE sagt at alle muslimer bifalder ting og handlinger som
disse men mindretal af dem gør. Og en del af dette mindretal opholder sig i
alle landene i Europa.

Van Goghs morder: »Jeg ville gøre det igen«
Mohammed Bouyeri erkendte i retten i Amsterdam, at han slog filminstruktøren
Theo van Gogh ihjel. »Jeg gjorde det alene ud fra min overbevisning. Og
bliver jeg nogensinde fri, vil jeg gøre det igen«, sagde Mohammed i retten.
Af Rasmus Bøgeskov Larsen

Anklageren vil have Mohammed Bouyeri fængslet på livstid. Og det vil den
anklagede også selv.

På andendagen af retssagen mod Mohammed Bouyeri, tog han selv ordet og
erkendte, at det var ham, som slog filminstruktøren Theo van Gogh ihjel på
åben gade.

»Jeg tager det fulde ansvar. Det ville være kujonagtigt, hvis jeg gemt mig
bag spillets regler ved ikke at sige noget og forsøge at undgå muligheden
for at få den maksimale straf«, sagde Bouyeri ifølge nyhedsbureauet AP.

»Jeg gjorde det alene ud fra min overbevisning. Og bliver jeg nogensinde
fri, vil jeg gøre det igen«, fortsatte han.

Vil altid være farlig
Mohammed Bouyeri har nægtet at lade sig forsvare og gjorde i retssalen intet
for at vinde sympati.

Henvendt til Van Goghs mor blandt tilhørerne, sagde han:

»Jeg føler ikke din smerte. Jeg må indrømme, at jeg ingen sympati har for
dig. Jeg kan ikke føle for dig, for jeg mener du er en ikke-troende«.

Anklageren Frits van Straelen tror altid Bouyeri vil være en fare for
samfundet, hvis man løslader ham.

»Den anklagede prædiker et budskab om had og vold. Han prædiker, at enhver
som tænker anderledes kan dræbes ... Han er og forbliver en fare for vores
samfund«, siger van Straelen.

En terrorhandling
Fordi Mohammed Bouyeri ikke vil lade sig forsvare, regner man med, at der
kan afsiges dom i sagen allerede den 26. juli.

Anklagen lyder altså på mord, men statsadvokaturen kalder mordet en
terrorhandling, fordi van Gogh blev myrdet på grund af sin kritik af den
fundamentalistiske islam.

Van Gogh havde instrueret en film om muslimsk kvindeundertrykkelse,
'Submission', hvis manus var skrevet af det hollandske parlamentsmedlem
Ayaan Hirsi Ali.

Hun har siden været under politibevogtning 24 timer i døgnet. Efter først at
have skudt og dræbt Van Gogh efterlod morderen et brev adresseret til hende,
naglet fast på Van Goghs krop med en kniv.
Artikel: www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=387459

Krav om livsvarigt fængsel til van Goghs morder
Anklager i procedure: Denne sag er ikke en almindelig kriminalsag. Den er et
angreb på ytringsfriheden og et forsøg på at lamme Hollands multikulturelle
samliv : www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=387482

--
Torben Østrup