Hjælp til netværk...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 04-06-01 11:46

Hej.
Jeg har tænkt at oprette mig et netværk mellem mine to computere.
Det skal være så jeg kan have netværk og internet igennem samme RJ45 kabel.
Og det skal ikke være sådan at den ene computer skal være tændt når jeg skal
bruge internet på den anden.
Kan det laves?

Hilsen Morten Jørgensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-06-01 12:27

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det laves?

Ja, men det kræver fx at vi ved lidt om hvordan du vil på nettet?

Fra : Mark B. Andersen

Dato : 04-06-01 13:46

Hej Morten

> Jeg har tænkt at oprette mig et netværk mellem mine to computere.
Fornuftigt :)

> [...]
kabel.
> Og det skal ikke være sådan at den ene computer skal være tændt når jeg
Jeps! men som en anden har svaret kommer det an på hvilken forbindelse til
din internet udbyder(ISP) du har. Mange har en modem eller ISDN forbindelse,
mens nogle andre en ASDL eller kabel forbindelse. Du har to muligheder:

1. Du har en dial-up(modem/ISDN etc.) forbindelse:
- du skal sætte en proxy server op for at de andre computere på
netwærket kan dele internet forbindelsen.
- proxy serveren bliver da nødt til at være tændt.
- indstil din browser på de andre computere til, at bruge en proxy
server.

2. Du har en always-on (StofaNet, ASDL) forbindelse:
- med denne form for forbindelse følger der et bestemt modem med,
som forbindes til computeren med en almindelig twisted pair
kabel (det du kalder et RJ45 kabel), med et RJ45 stik i hver ende (det er
nok her du har det fra ;) ).
- istedet for at forbinde modemet til din computer, forbinder du den
til en HUB eller SWITCH(i uplink porten), hvortil du igen forbinder
resten af computerene.
- sæt computerene på netværket op som du plejer, når du kun har en
computer på internettet(gælder kun opsætning af internet
forbindelsen!).
- der er ingen computer der aggerer server(andre end dem din ISP
har), og du kan derfor slukke og tænde som bar pokker... eller som
det passer dig :)

Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt.

Held og lykke
Mark B. Andersen

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 05-06-01 13:53

Mark B. Andersen wrote:

> [...]
> - proxy serveren bliver da nødt til at være tændt.
> - indstil din browser på de andre computere til, at bruge en proxy

Hvad er systemkravene til en sådan proxyserver. Kan man f.eks. godt bruge en
486 (linux). Jeg har en gammel IBM server liggende...

Mvh

Rasmus Christoffersen

--
Posted from unisgateway.unis.no [158.39.46.190]