Hjallerup Marked
Fra : Peter Jensen

Dato : 04-06-01 11:04

Det var grimme billeder af dårligt behandlede heste, svensk TV kunne bringe
fra Hjallerup Marked. Hvad mener i om den måde at behandle vores dyr på?

mvh
Peter

Fra : Claus Bilstrup

Dato : 04-06-01 13:56

Hej Peter

Jeg tror man skal "spise brød til"...vi ved jo ikke hvad fotografen har
gjort ...eller prøvet på ..jeg har været til mange markeder ..hvor der ikke
har været mishandling ..og aldrig oplevet at der er nogen heste som er døde
....det er da selvfølgelig ikke sjovt for hestene at stå bundet når de er
vant til at gå løse på marken..nogle er måske vant til at gå alene og ikke
prøvet at gå/stå med andre heste..de små ponyér med møj i pelsen...set fra
mit synspunkt så var de altså ved at tabe pelsen.(og shetlændere har meget
pels).hvem siger at de ikke kunne have fået det i pelsen der hvor de stod
bundet...selvfølgelig kan man ikke rede alle hestehandlere over samme
kam....der vil altid være nogle der er være end andre....men der findes
bestemt også mange private og for den sags skyld beridere ..som ikke
behandler deres heste pænt...
Men det er kun min mening....

Fra : Claus Bilstrup

Dato : 04-06-01 13:59

Hej Peter
jeg glemte i farten at skrive mit navn på .......hilsen Gitte

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 04-06-01 18:26

Jo da.... selvfølgelig skal man spise brød til. Men markeder har altid været
samlingspunkt for mange af de brådne kar også. At de små shettere skulle
have fået det møg i pelsen på selvemarkedet, må jeg afvise.... det var
gammelt møg, og ville ikke kunne strigles af, det skal fældes af. Jeg har
selv shettere og islændere, så jeg ved hvor meget pels de skal fælde, og
hvor beskidte de kan være.
Jeg mener det er uacceptabelt at slagte heste kan risikere at skulle bruge
resten af deres liv i en hestetransporter, inden de endeligt ender på
slagteriet. Det kan vi ikke være bekendt. Jeg ved godt at vi ikke spiser de
store mængder hestekød her i landet, men det er alligevel ikke nogen
undskyldning for at transportere hestene så langt for profittens skyld. Læg
mærke til at mange af de handler der foregår på disse markeder, sker
indbyrdes mellem hestehandlerne...ikke mellem hestehandlere og private. Så
hestene bliver blot læsset på en anden transport bil og så sendt videre til
næste marked. Sådan kan der gå en hel sommer.
Hvis vi ønsker at opretholde de danske hestemarkeder, må vi sørge for bedre
kontrol, så de brådne kar bliver luget ud. Der er naturligvis hestehandlere,
der tager deres job alvorligt, men de overskygges af dem der ikke gør det.
At man kan nævne andre eksempler på at der findes folk, der ikke behandler
deres heste ordentligt, er jo ingen undskyldning for at lade stå til på
markederne.
Nej, lad os få fokus på dyrevelfærd generelt, når det gælder vore heste...og
altså også de danske hestemarkeder.

Med venlig hilsen
Bettina
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Anet

Dato : 04-06-01 21:55

Hej alle i gruppen

Jeg syntes at bare det at der er en eneste hest der er misrøgtet og med på
et marked er simpelthen et dyr for meget. Faktisk syntes jeg at der skulle
være en dyrlæge tilknyttet markedet og at dyret skal besigtiges overfladisk
og hvis det ikke er i orden så skal det ikke have lov at være med. Med en
dyrlægeundersøgelse mener jeg bare at dyrlægen skal se at dyret er fodret
tilstrækkeligt, hovene er rimelige stand osv. ikke den helt store tur kun
sådan overordnet.

hilsen
Anet som arbejder med dyr til daglig og derfor kender den strenge
dyrlægekontrol der her hersker og som jeg finder helt ok.

"Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen" <big-time@privat.dk> skrev i en
meddelelse news:9fgfp5$d9t$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Spoi

Dato : 06-06-01 12:09

Kanon god idé, men hvordan gennemføres det i praksis. Ved du om der
findes en forening hvor alle markeder er tilsluttet?

Fra : Gitte Wange

Dato : 05-06-01 08:58

Claus Bilstrup wrote:

> [...]
> kam....der vil altid være nogle der er være end andre....men der findes
> bestemt også mange private og for den sags skyld beridere ..som ikke

Jeg bor i Malmö og læste imorges en artikel i den lokale avis "Metro"
hvordan den svenske fotograf var blevet bortvist fra markedet af den
ansvarlige eftersom denne ikke ville have billederne ud i verden.
Hmmm kan jeg kun tænke .. der må være noget uldent der ...

Gitte

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-06-01 20:40

"Gitte Wange" <gitte@babytux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansvarlige eftersom denne ikke ville have billederne ud i verden.
> Hmmm kan jeg kun tænke .. der må være noget uldent der ...

Det er der, ja. Næsten hvert år dukker der oplysninger op om, hvor dårligt
hestene bliver behandlet på Hjallerup marked. Ikke fordi de bliver direkte
mishandlet -men fordi de er i så sølle stand og deres ejere viser så
tvitvlsom adfærd, at pressen har fået interesse for problemet. Men det har
den jo også for de forhold, der ofte gælder i rideklubber og ved
transporter af slagteheste ned gennem Europa. Men udover lidt kortvarig
forargelse, accepterer vi det jo -ikke sandt?

mvh
Peter

Fra : Anet

Dato : 07-06-01 21:08

Men det har
> [...]
>
> mvh
> Peter
>
> Jeg vil sige at jeg slet ikke accepterer det overhovedet og derfor kunne
jeg heller aldrig finde på at købe en hest ved et markede eller hos en
hestehandler. Jeg vil ud og kigge på hesten hos private mennesker og se
hesten i dens naturlige omgivelser. Jeg kunne heller aldrig finde på at købe
en hest der havde stået bundet i spiltov da jeg er modstander af det.
Hellere en lille boks end et spiltov. De to heste jeg ejer har aldrig stået
i spiltov. De har hver en pæn boks og går hver eneste dag ude på folden og
hygger sig. De bliver striglet dagligt og her om sommeren får de ordnet hove
hver dag. Vi rider dem 5-6 gange om ugen og i det hele taget så bruger hele
familien meget tid på at nusse om hestene.
Der hvor vi skal tage fat er da der at folk køber hestene hos de
"tvivlsomme" og så skal vi behandle vores dyr med lidt mere respekt og
forståelse. Mange mennesker har ingen ansvarsfølelse og de ved måske heller
ikke nok om det at have dyr.

hilsen

Anet

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-06-01 16:34

Jeg synes at vi skal gribe i egen barm. Da de fleste heste i Danmark er
’hobby-heste, kan disse heste, der ender deres liv så tragisk, kun have
været vores.
Det er ikke noget tiltalende træk ved os, at vi først skal score
slagteprisen eller hestehandlerprisen, og derefter bliver vildt ophidsede
over at vore gamle venner bliver behandlet som levende kød.

Hilsen Sverre, som har solgt to heste til hestehandler - og kun kender til
den enes næste ejer.

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 06-06-01 18:55

Rigtigt nok!
Derfor får jeg slagtet ved en hesteslagter, der slår hestene ned her, mens
jeg ser det. Så er jeg sikker på at de ikke kommer ud på en lang og uværdig
rejse. Det koster...altså jeg får mindre for dem....men det er bare
ærgeligt. Slagteprisen kan jo aldrig dækker omkostningerne ved at holde
hest, så den betyder ikke noget for mig. Det betyder noget at hesten kommer
ordentligt herfra.
Jamen...kan man så spørge...Hvorfor så ikke aflive?? Tjah....fordi
hestekødet smager udmærket, og hundene er vilde med det.

Fra : MMLR

Dato : 11-06-01 18:25

Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen <big-time@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9flq74$t20$1@news.inet.tele.dk...
> Jamen...kan man så spørge...Hvorfor så ikke aflive?? Tjah....fordi
> hestekødet smager udmærket, og hundene er vilde med det.

Please, say it isn't true!!!! Jamen, hvordan holder du heste???? Er det ikke
dine kæledyr - det er dog et levende væsen, som du har snakket med, nusset
og plejet - eller? Det ville jo være det samme, hvis du slagtede dine
hunde(?) Betragt det ikke som anklage - jeg forstår det bare ikke.....

Venlig hilsen Marlene.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-06-01 22:22

I Kina spiser man hunde...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-06-01 00:36

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> I Kina spiser man hunde...

I Kina pusser og nusser man ikke med hunde.

Peter

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 21-06-01 11:13

Selvfølgelig er det da mine kæledyr. De betyder meget for mig...og derfor
bliver de slået ned her på stedet, så jeg er sikker på de ikke skal afsted
til Italien eller lign. Og...jeg kan godt lide hestekød. Jeg har Islandske
heste...og i Island avler man faktisk flere heste til slagt end man gør til
ridning. Så jeg synes ikke det er så slemt. Jeg synes ikke det er væære, end
at sende dem til destruktion, hvor de bliver smidt i et kæmpe hul sammen med
masser af andre dyr.
Min 29 årige hoppe, skal muligvis slagtes efter sommeren, hvis hun taber sig
igen. Hun er for sej i kødet til at vi selv vil spise hende, derfor bliver
alt kødet lavet til fars, og så fodrer jeg mine hunde med det. Men tænk lige
på...hun er IKKE avlet eller indkøbt med det foremål at slagte hende og
bruge kødet. Og ingen af mine heste bliver slagtet fordi vi mangler kød i
fryseren. Men når tiden kommer....som den jo gør for alle heste...så vælger
vi altså selv at beholde kødet.

Venligst
Bettina