Erfaring med anden prævention end p-piller~
Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 11:21

Hej NG

Håber dette er den rigtige gruppe - ellers må I sige til.

Det er angående prævention til kvinder. Jeg har altid været på p-piller
(altså ikke altid, men siden det blev aktuelt med prævention).
Men, grundet forskellige årsager jeg ikke skal komme nærmere ind på, for
ikke at kede NG'en, overvejer jeg de forskellige muligheder der er, for
prævention.
Og i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med
pessar, spiral (med og uden hormon) samt p-plaster.
Jeg har læst om dem alle på nettet, så det er ikke decideret info om de
forskellige typer jeg søger. Mere Jeres erfaring med brugen af det.

For spiralens vedkommende er jeg især interesseret i at høre om erfaringen
fra en der har haft spiral op, uden at have født (da det ifølge de
informtaione rjeg har læst mig til) oftest anbefalens til kvinde rder har
født.

Så hvis der er nogen der har erfaring med noget af ovenståender er jeg meget
interesseret i at høre nærmere (hvis i da vil dele det )

Mvh
Trine

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 14:33

> [...]
> Og i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med
> pessar, spiral (med og uden hormon) samt p-plaster.

Der er jo også P-staven, som er en lille stav som ligger under huden i
overarmen.
Jeg har ikke selv erfaringer med den, har kun hørt om den. Den er vist
virksom i op til 5 år.

Louise

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 15:31

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overarmen.
> Jeg har ikke selv erfaringer med den, har kun hørt om den. Den er vist

Har læst lidt om p-staven nu.
Implanon hedder den (det er muligt der er flere forskellige men Implanon er
den jeg har læst om indtil videre), og den er virksom op til tre år.

Ifølge medicinhåndbogen på www.apoteket.dk : Findes som implantat (en let
bøjelig plastikstav, 4 cm lang og 2 mm i diameter).
Et implantat indsættes under huden på indersiden af overarmen efter
lokalbedøvelse.
Implantatet kan fjernes af lægen når som helst og skal fjernes eller skiftes
senest efter 3 år.

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/substancedetails?substancetype=medicine&id=2528

Derudover står der noget om den på:
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/implanon.htm

Bare sådan hvis der var andre der skulle blive nysgerrige som jeg

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 15:16

> [...]
> overarmen.
> Jeg har ikke selv erfaringer med den, har kun hørt om den. Den er vist

Mange tak.. det vil jeg da lige prøve at søge lidt info på nettet om

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-07-05 18:37

tjuhej wrote:
> Hej NG
>
> Håber dette er den rigtige gruppe - ellers må I sige til.

det er da vist så tæt på som du kan komme ;)

> [...]
> Men, grundet forskellige årsager jeg ikke skal komme nærmere ind på,
> for ikke at kede NG'en, overvejer jeg de forskellige muligheder der

der er jo også masser af forskellige årsager til at skifte præventionsform,
men det kan i dette tilfælde være aktuelt at vide om årsagen til det ønskede
skift feks er noget hormonelt, eller om det er "bare" fordi du føler
p-pillerne ikke helt dæker dit aktuelle behov....

> [...]
> Jeg har læst om dem alle på nettet, så det er ikke decideret info om
> de forskellige typer jeg søger. Mere Jeres erfaring med brugen af det.

jeg har kun selv været på p-piller, og har en overgang prøvet P-ringen (en
lille hormonbærende silikonering man opsætter i skeden og som skal blive der
i 3 uger)....
jeg var reelt glad for ringen, og brugte den som en overgangsfase fra
p-piller til ingen prævention, grundet hormonelle udsvingninger....
mit store problem med ringen var at jeg ofte glemte at komme den på plads
igen efter at have haft den ude i kortere tid, grundet andre udfoldelser i
den region ;)
jeg vil vurdere at p-ringen er velegnet til en singel kvinde, eller en der
er god til at huske den slags*G* hormonelt ligner den p-piller og andre
hormonelle præventionsmidler meget....

> [...]
> erfaringen fra en der har haft spiral op, uden at have født (da det
> ifølge de informtaione rjeg har læst mig til) oftest anbefalens til

grunden til at spiralen anbefales til kvinder der har født, skyldes den
noget større livmoderhals.... det kan være meget smertefuldt at få opsat
spiral hvis man aldrig har haft den blødgørende effekt på livmoderhalsen...
jeg har dog også hørt engang at det også kan lade sig gøre, bare man har
været gravid, at man ikke nødvendigvis behøver have født naturligt eller
overhovedet, fordi hormonerne i kroppen under en graviditet, blødgør
livmoderhalsen....

> Så hvis der er nogen der har erfaring med noget af ovenståender er
> jeg meget interesseret i at høre nærmere (hvis i da vil dele det

nu har jeg da skrevet lidt*G*
men spørg endelig løs hvis der er andet du vil vide....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 19:33

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Mange tak for svarene

Tjah, det er en lidt længere udredning hvad angår mit eventuelle skifte af
prævention. Men helt basalt set er det vel for at få den samme sikkerhed som
ved p-piller (som jeg bruger nu, og altid har brugt), eller bedre. Og
faktisk, efter at Louise postede og gav mig hint om p-staven/hormonstaven er
jeg faktisk på nippet til at tro at det er løsningen for mig.
P-piller er jo kun så sikre som de lover hvis man husker at tage dem og
så vil jeg tillade mig at udnytte at jeg lever i et land hvor prævention kan
gøre så nemt at man kun behøver tænke på det hver 3. år som det er tilfældet
med p-staven. Dovenskab måske, men det tror jeg er noget jeg skal prøve.

Hvad angår diverse ringe og pessarer, havde jeg næsten (men kun næsten)
udelukket den/dem fra starten. Det skyldes at jeg synes der er for meget
"fedten rundt med" det, og så skal det op, og så skal det ud. Især pessarer,
der for mig, tager det impulsive af "natteroderiet" (eller "roderi" på andre
tidspunkter)

Spiraler har jeg hørt/læst til tider falder ud, og der ville jeg være nervøs
for at den faldt ud og jeg så endte med en graviditet - der jo er det vi
prøver at undgå :)

Jeg er i et fast forhold gennem flere år, og det er egentligt vel bare for
at gøre det så nemt som muligt for mig selv, samtidig med at det er så
sikkert som muligt, at jeg undersøger mulighederne.

Trine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-07-05 20:28

tjuhej wrote:

> [...]
> brugt), eller bedre. Og faktisk, efter at Louise postede og gav mig
> hint om p-staven/hormonstaven er jeg faktisk på nippet til at tro at

der er jo ingen 100% løsninger hvad prævention angår..... fejl kan begås af
alle ;)

> [...]
> prævention kan gøre så nemt at man kun behøver tænke på det hver 3.
> år som det er tilfældet med p-staven. Dovenskab måske, men det tror

jeg har også overvejet p-staven, men udelukkede den igen da jeg flere gange
har hørt om at den kan finde på at vandre i kroppen, og dermed risikerer man
at man pludselig vil have den ud, fordi man vil have børn, og så kan man
ikke finde den, og dermed risikerer man ufrivillig barnløshed, pga at man
ikke helt ved hvor længe en P-stav bevarer sin virkning ud over de 3-5 år de
siger.....
personligt har jeg ikke selv planer om flere børn, men jeg er i den
situation at min kæreste valgte at lade sig snippe, så jeg behøver slet ikke
tænke over det mere ;)
faktisk fortsatte jeg kun med p-piller af bekvemmelighed, fordi det holdt
kontrol over min cyklus... men nu, 1½ år efter, er min cyklus lige så stabil
som da jeg var på pillen*S*

> [...]
> det ud. Især pessarer, der for mig, tager det impulsive af
> "natteroderiet" (eller "roderi" på andre tidspunkter)

fordelen ved ringen er at den skal slet ikke ligge præcist.... den ligger i
skeden, som en tampon ville gøre, blot uden snoren...
du mærker den ikke i dagligdagen, og du kan have den ude i, jeg mener det
er, 3-4 timer uden problemer, og så bare lægge den op igen......
for os var det ikke impulsiviteten der manglede, for er man i gang er det
blot en finger op, og smut, ude er den, så kan man lægge den på natbordet
indtil man er færdig*G* og så bare klemme den sammen og sætte den op
igen....

> Spiraler har jeg hørt/læst til tider falder ud, og der ville jeg være
> nervøs for at den faldt ud og jeg så endte med en graviditet - der jo
> er det vi prøver at undgå :)

permanent eller midlertidigt?

> Jeg er i et fast forhold gennem flere år, og det er egentligt vel
> bare for at gøre det så nemt som muligt for mig selv, samtidig med at
> det er så sikkert som muligt, at jeg undersøger mulighederne.

hvis jeg var dig ville jeg veje for og imod.... du kan jo også overveje en
p-sprøjte, som virker på samme måde som implanon, men blot kun i 3 mdr af
gangen....
min tanke er at hvis du på sigt overvejer børn, så bør du være varsom med de
mere permanente løsninger, fordi det kan "smutte" og blive en virkelig
permanent løsning.... og er man ude efter det, kan man lige så godt vælge
sterrilisation først som sidst...

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 21:23

> der er jo ingen 100% løsninger hvad prævention angår..... fejl kan begås
> af
> alle ;)

Det er jo det Da jeg i sin tid startede på p-piller tog jeg en del anden
medicin også (som følge af en sygdom), og derfor var det umuligt at glemme
at tage p-pillerne fordi der også var en masse andet i samme form der skulle
ned.
Efter jeg så er stoppet med alt det andet medicin (heldigvis) har jeg været
slem til indimellem at glemme mine p-piller. Og det e rjo lidt surt der så
går ca 7 dage til man er "sikker" igen.
Det skal dog ikke forstås sådan at jeg kun husker det hver anden dag, men
det smutter jo altså indimellem. Med p-staven er man jo en del mere sikker,
fordi man ikke skal huske noget hver dag, og heller ikke tænke på fornyelse
af recept m.v.

> [...]
> ikke helt ved hvor længe en P-stav bevarer sin virkning ud over de 3-5 år

Jeg har i dagens l'b læst en del om p-staven og der ikke læst noget som
helst om at den vandre. Tværtimod. Den bliver lagt lige under huden,
hvorefter huden danner væv omkring den så den ikke kan vandre. Kan desværre
ikke huske hvor jeg læste det for har været inde på ufatteligt mange sider,
men har læst det mere end et sted. Så hvad angår vandringen tror jeg ikke
det behøver være årsag til bekymring. Nu jeg tænker over dte kunne jeg
heller ikke forestille mig man ville producere noget med risiko for at det
vandre

> [...]
> blot en finger op, og smut, ude er den, så kan man lægge den på natbordet
> indtil man er færdig*G* og så bare klemme den sammen og sætte den op

Det e rdet jeg mener. Tages ud, sættes op... Ikke så praktisk efter min
mening.. Tænker mest på campingture og andre besynderlige ting vi kunne
finde på
Er langt mere til p-piller end det der sætten op og tagen ud men er stadig
åben for det Dog ikke helt så meget som p-staven.. hehe

> permanent eller midlertidigt?

Midlertidigt for nu i hvert fald. Har ingen børn og vi har ingen planer
eller noget ønske om at få børn som sådan. Men det skal ikke være en
permanent løsning da vi ikke er sikre på vi ikke skal have børn, men heller
ikke er sikre på vi skal.

> hvis jeg var dig ville jeg veje for og imod.... du kan jo også overveje en
> p-sprøjte, som virker på samme måde som implanon, men blot kun i 3 mdr af
> gangen....

Har læst lidt om sprøjterne, og ikke fordi nåle eller sprøjter skræmmer mig
(har haft et meget tæt forhold til en væksthormon sprøjte engang )
Men synes bare stadig at p-piller er nemmere og at foretrække frem for
lægebesøg hver tredje måned..
Og så læste jeg lidt om at det primært blev tilbudt til dem hvor
tabletbehandling ikke kunne gennemføres. Og det er jo ikke tilfældet med
mig.

> [...]
> mere permanente løsninger, fordi det kan "smutte" og blive en virkelig
> permanent løsning.... og er man ude efter det, kan man lige så godt vælge

Jeg ved ikke helt hvad du mener med de mere permanente løsninger, for for
mig at se er der midlertidige (p-piller, spiraler, p-plastre, ringe,
pessarer, p-stav og p-sprøjter) og permanent (sterilisation).
er det p-stavens eventuelle vandrig du tænker på??

Trine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-07-05 07:17

tjuhej wrote:

> [...]
> men det smutter jo altså indimellem. Med p-staven er man jo en del
> mere sikker, fordi man ikke skal huske noget hver dag, og heller ikke

nej, men hvis lægen der ligger den ind er uerfaren sker det altså indimellem
at den vandrer..... det er især hvis lægen kommer til at lægge den en anelse
for dybt i huden..... er hvad jeg har lkæst mig frem til....
derudover ser det også ud til at bivirkningerne og ulemperne ved staven er
større end ved pillerne ;)
http://kvinde.finfo.dk/brevkasse/index.tkl?brev-category=samliv&show-brev=/samliv/_brevkasse/Hvad-er-bedst-p-stav-eller-p-piller.xml

og : http://www.abortnet.dk/Default.asp?ID=216
Ulemperne består primært i det uregelmæssige blødningsmønster, der er
betinget af at metoden inducerer anovulation uden at cyklusregulationen
kompenseres, som det sker under anvendelse af p-piller. Blødningerne bliver
derfor i mange tilfælde uforudsigelige og ændret blødningsmønster ses hos
ca. 60-70 %, således at ca. 45 % får oligo- eller amenoré, mens ca. 15 %
oplever hyppigere og/eller kraftigere blødning. Blødningsforstyrrelser er
årsag til ophør hos ca. 30 % efter 2 år.

Herudover ses de samme gestagenbetingede bivirkninger, som beskrevet under
afsnittet om minipiller, dvs. risiko for væskeretention, vægtstigning,
brystspænding, hovedpine, humørsvingninger og uren hud.

> [...]
> Nu jeg tænker over dte kunne jeg heller ikke forestille mig man ville
> producere noget med risiko for at det vandre

Vandre:
http://216.239.59.104/search?q=cache:g6rqN0LqPPoJ:www.abortnet.dk/DWSDownload.asp%3FFile%3DFiles%252FFiler%252FRapport_Roskilde.doc+p-stav+vandre&hl=da
Vi hører ikke meget om p-staven. Ud over at være et hormonpræparat,
beskrives bivirkningerne ved, at den giver uregelmæssigheder i kroppens
hormonbalance, samt at den kan vandre rundt i kroppen, og dermed er svær at
finde igen.

"Det er afgørende at implantatet lægges ind lige under huden, og efter
oplægningen skal det kunne mærkes (og gerne ses, når huden spændes ud) af
både lægen og kvinden. Hvis det ikke er tilfældet, må man være opmærksom på
at indføringsstiletten og selve implantatet har samme farve, hvilket kan
give anledning til at disse to elementer forveksles, således at implantatet
forbliver i indføringsnålen. Hvis denne mulighed er udelukket må der
foretages UL-scanning af området hvor implantatet er lagt ind (det
indeholder ikke røntgenfaste elementer) og det bør fjernes med det samme, da
lokalisation på et senere tidspunkt kan være vanskelig."
(du kan se billeder af den her:
http://www.oestrogen.dk/visArtikel.asp?PageID=1849 )

selv på indlægssedlen til Implanon står der at der er forekommet tilfælde
hvor den ikke er indsat korrekt:
http://www.organon.dk/authfiles/images/265_71347.pdf

fandt også lige en debat om emnet ;)
http://debat.jubii.dk/showthread.php?threadid=9469

> Det e rdet jeg mener. Tages ud, sættes op... Ikke så praktisk efter
> min mening.. Tænker mest på campingture og andre besynderlige ting vi
> kunne finde på

jeg tror slet ikke du forstår hvor simpelt det egentligt er..... til
sammenligning er det lige så simpelt som at klø sig i røven*G* og tager ikke
længere tid ;)

> Er langt mere til p-piller end det der sætten op og tagen ud men er
> stadig åben for det Dog ikke helt så meget som p-staven.. hehe

man kan sagtens gennemføre et samleje med ringen i skeden, men min kæreste
synes den var "i vejen" og fjernede den derfor næsten altid.....

> [...]
> være en permanent løsning da vi ikke er sikre på vi ikke skal have
> børn, men heller ikke er sikre på vi skal.

altid dilemmaet ;)

> [...]
> Og så læste jeg lidt om at det primært blev tilbudt til dem hvor
> tabletbehandling ikke kunne gennemføres. Og det er jo ikke tilfældet

en ting er hvad man bliver tilbudt, det er jo noget andet når man spørger
efter det.... det er immervæk dig der bestemer hvad der skal og ikke skal
komme i din krop ;)

> [...]
> ringe, pessarer, p-stav og p-sprøjter) og permanent (sterilisation).
> er det p-stavens eventuelle vandrig du tænker på??

ja, dels stavens vandring/udstødelse og dels andre komplikationer som feks
ved spiralen og lignende som kan give problemer med underlivet....

jeg mener bare at det er værd at tage alle faktorer med i beregningen, og at
undgå en metode der i værste fald kan gå hen og blive permanent når man ikke
ønsker det....

http://www.beskyt-dig.dk/Default.aspx?ID=10

her findes også udtale om P-plastre, der skal bruges en gang ugentligt, i 3
uger, og så en uges pause.... det er sku da nemt ;)
og samme site skriver iøvrigt ikke noget om at spiral ikke kan bruges af
kvinder der ikke har født....
jeg kan næsten forestille mig at der efterhånden udvikles så meget på
området, at der må da findes spiraler der er så små at det ikke er et
problem...

hov*G* havde da helt glemt at jeg faktisk engang har haft spiral en kort
periode*GGGG*
i 2 mdr, kort efter jeg havde født min søn, af netop samme årsager som du,
at vi ikke skulle have flere børn.... mit problem dengang blev at mine
blødninger blev så sindsygt kraftige, at jeg simpelthen blødte spiralen ud
af min livmoder... efter 2. menses var den skubbet så langt ud, at jeg uden
for skeden kunne mærke spidsen af snoren, som ellers klippes af helt oppe
ved livmoderhalsen....

Fra : tjuhej

Dato : 18-07-05 08:09

> [...]
> for dybt i huden..... er hvad jeg har lkæst mig frem til....
> derudover ser det også ud til at bivirkningerne og ulemperne ved staven er

Det kan jeg selvfølgelig godt se, men min læge henviser som regel til nogen
med større ekspertise end han selv, som da jeg skulle have fjernet en
"prik". En speciallæge i plastikkirurgi endte med at fjerne prikken der kan
fjernes ved at fryse området under lokalbedøvelse. Min tidligere læge gjorde
den slags selv, men den nye tager sig tilsyneladende kun af hoste og den
slags. Det mere specifikke og særlige henviser han for. Så regner med i
samråd med ham, at finde bedst mulige løsning, hvis jeg ender med at vælge
p-staven.

> [...]
> oplever hyppigere og/eller kraftigere blødning. Blødningsforstyrrelser er
> årsag til ophør hos ca. 30 % efter 2 år.

Jeg har i forvejen aldeles utilregnelige blødninger Som følge af
tidligere forstyrrelser i hypofysen, så jeg lever med det, og diverse
p-piller eller andre hormonpræperater jeg har været på har kunnet rette op
på det. Men min krop er så flink til at give besked om at det sker indenfor
få timer, så jeg er faktisk aldrig blevet overrasket over det skete. (Rart
med indbygget "alarmsystem).

> Herudover ses de samme gestagenbetingede bivirkninger, som beskrevet under
> afsnittet om minipiller, dvs. risiko for væskeretention, vægtstigning,
> brystspænding, hovedpine, humørsvingninger og uren hud.

Hvad angår væktøgning er det samme situation som når jeg tager p-piller, og
væskeophobning ved jeg alt om (også grundet forstyrrelse i hypofysen).

Hvis den skulle ske at vandre, så er det jo i en "begrænset" periode, at man
ikke er sikker på at kunne få børn, idet den efter de 3 år, (for nogle
allerede efter 2) ikke længere er virksom. Og skulle jeg vælge den, og så
være så uheldig at den vandre, så er det altså ikke (for os) verdens
undergang at skulle være "barnløse" de næste 5 år.. eller 10 år for den sags
skyld, da vi er enige om at HVIS der skal børn ind i billedet, så er det
først om 10 år.
Men eventuelle risici angående vandring er selvfølgelig noget der vil blive
taget i betragtning, men først skal jeg jo have en snak med lægen.

> [...]
>
> jeg tror slet ikke du forstår hvor simpelt det egentligt er..... til
> sammenligning er det lige så simpelt som at klø sig i røven*G* og tager

Måske..
Men jeg er bestemt ikke kun afvisende over for ringe eller pessarer. Det er
derfor de er nævnt som noget af det jeg gern vil høre erfaringer om. Men det
er igen noget, der vil blive overvejet og taget til efterretning, når jeg
efter samtalen med min læge, skal vælge hvilken form vi skal benytte os af.

> man kan sagtens gennemføre et samleje med ringen i skeden, men min kæreste
> synes den var "i vejen" og fjernede den derfor næsten altid....

> altid dilemmaet ;)

Det har faktisk aldrig været et dilemma. Jeg har aldrig villet have børn,
før jeg som 17årig blev gravid (og modbeviste lægernes påstand om at det
ikke kunne lade sig gøre). Derefter var jeg overbevist om at jeg skulle have
børn engang, men efter kort tid vendte det tilbage til "Normal" og jeg har
faktisk ikke haft noget inderligt ønske om børn - Eller noget ønske i det
hele taget - siden. Og min kæreste er heller ikke sikker.
Vi har det sådan lidt; det gør ingenting hvis vi ikke får børn, så det er
vores udgangspunkt. Men skulle vi få lyst til at få børn, skal det ikke være
udelukket.

> [...]

> ja, dels stavens vandring/udstødelse og dels andre komplikationer som feks
> ved spiralen og lignende som kan give problemer med underlivet....

Det er også de problemer med spiralen, der afholder mig lidt fra at vælge
den.

> [...]
> jeg kan næsten forestille mig at der efterhånden udvikles så meget på
> området, at der må da findes spiraler der er så små at det ikke er et

Googlede lidt igår på diverse præventionsformer, og læste der også er
spiraler efterhånden til kvinder der ikke har født, men igen, har læst om
mange der får underlivsproblemer, og det synes jeg ikke er sådan videre
tiltrækkende

> [...]
> uden
> for skeden kunne mærke spidsen af snoren, som ellers klippes af helt oppe

Jamen så fik jeg da den erfaring med også... Det er også min frygt - udover
underlivsproblemer - at jeg skal tabe den af den ene eller anden årsag.

> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på
> http://www.dkshadowfax.dk

Rigtig mange tak for endnu et indlæg med masser af konstruktive synspunkter
og argumenter. Det er rart at få nogle input så jeg ser det hele i et lidt
klarer lys.
Jeg vil naturligvis tage en samtale med min læge, og så sammen med min
kæreste veje for og imod de forskellige former for prævention. Og så håber
jeg vi/jeg finder en god løsning.

Så tak!

Trine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-07-05 22:37

tjuhej wrote:

> [...]
> specifikke og særlige henviser han for. Så regner med i samråd med
> ham, at finde bedst mulige løsning, hvis jeg ender med at vælge

lyder som en god plan....

> [...]
> det sker indenfor få timer, så jeg er faktisk aldrig blevet
> overrasket over det skete. (Rart med indbygget "alarmsystem).

hehe jamen så håber jeg da for dig at det bliver ved*G*

> [...]
> Men eventuelle risici angående vandring er selvfølgelig noget der vil
> blive taget i betragtning, men først skal jeg jo have en snak med

jeg mener at have læst engang at man ikke er sikker på hvor længe staven
bliver ved med at afgive hormon, og derfor ikke kan give nogen garanti for
at den ophører med at påvirke hormonbalancen..... og selv om
hormonforstyrrelserne bliver minimeret, og man KAN blive gravid, så kan
resten af hormonerne i staven forstyrre et eventuelt barns udvikling....

> [...]
> taget til efterretning, når jeg efter samtalen med min læge, skal
> vælge hvilken form vi skal benytte os af.

fordelen ved ringe eller pessarer (som jeg ikke kan se fidusen i*G*) er jo
at man sagtens kan prøve dem i en begrænset periode, feks koster ringen ikke
mere end p-pillerne, og købes i pakker med 3 (mener jeg).... så kan man jo
teste dem og se om det er noget der virker*G*

> [...]
> Vi har det sådan lidt; det gør ingenting hvis vi ikke får børn, så
> det er vores udgangspunkt. Men skulle vi få lyst til at få børn, skal

hmmmm, når nu du HAR været gravid, har du så prøvet at tale med lægen om en
hormonspiral?? fordelen ved dem er jo at de sidder ubemærket, og faktisk
helt kan stoppe blødningerne.... min spiral i sin tid var en almindelig
kobberspiral....
som tidligere nævnt mener jeg at visse læger sagtens kan lægge en spiral op,
blot man har været gravid.... at man ikke nødvendigvis behøver at have
født.....

> Det er også de problemer med spiralen, der afholder mig lidt fra at
> vælge den.

hormonspiralen er den jeg har hørt bedst om.....

> [...]
> spiraler efterhånden til kvinder der ikke har født, men igen, har
> læst om mange der får underlivsproblemer, og det synes jeg ikke er

har du undersøgt detaljerne omkring dise underlivsproblemer, statistikker og
sådan?? det var måske værd at kigge nærmere på.....
personligt ville jeg ihverrtfald overveje hormonspiral før p-stav, hvis jeg
på sigt måske ønskede at stoppe med prævention.....

> Jamen så fik jeg da den erfaring med også... Det er også min frygt -
> udover underlivsproblemer - at jeg skal tabe den af den ene eller
> anden årsag.

tro mig*G* du mærker det tydeligt hvis den glider ud...... det er ikke noget
den "bare" gør..... min daværende kæreste stak sig på den nogle gange inden
den gled så langt ud at jeg selv kunne mærke den*G*

> [...]
> Jeg vil naturligvis tage en samtale med min læge, og så sammen med min
> kæreste veje for og imod de forskellige former for prævention. Og så

anytime ;) er blot glad for at kunen hjælpe ;)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 22:48

Og
> faktisk, efter at Louise postede og gav mig hint om p-staven/hormonstaven
> er jeg faktisk på nippet til at tro at det er løsningen for mig.

Hej Trine

Jeg er glad for at du kunne bruge mit råd om P-staven, også selvom jeg ikke
kunne gove nogen erfaringer også.

Louise

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 23:12

> Og
>
> Hej Trine
>
> Jeg er glad for at du kunne bruge mit råd om P-staven, også selvom jeg
> ikke kunne gove nogen erfaringer også.
>
> Louise

Jeg var faktisk slet ikke klar over det fandtes, og har tilranet mig en
masse viden om den i løbet af dagen, så det gør ikke noget du ikke kunne
videregive erfaringer.
Det bliver jeg jo så måske i stand til

Jeg kan iøvrigt lige oplyse at den koster ca 30-40 kr pr måned, hvis man har
den i de tre år den er virksom i, så selvom det er en større udskrivning af
gangen, er den på sigt billigere end de p-piller jeg får på nuværende
tidspunkt.

Så endnu engang mange tak!

Trine

Fra : Inger

Dato : 01-08-05 21:36

Louise wrote:
> [...]
>

> Hej Trine
>
> Jeg er glad for at du kunne bruge mit råd om P-staven, også selvom jeg ikke

Vil bare lige fortælle at jeg har en god veninde der prøvede p-staven.
Det fortræd hun bittert. Først havde hun menstruation konstant i 3½
måned. Da hun derfor ville have den ud var den vandret og kunne ikke
findes førend hun havde fået en scanning. Den var der ventetid på, så
hun endte med næsten et halvt år med konstant mens

Bare lige for at få en erfaring med (selvom det ikke er mig egen) og
ikke kun hjemmeside referancer

Knuz Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-07-05 11:14

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> writes:

> [...]
> tænke på det hver 3. år som det er tilfældet med p-staven. Dovenskab
> måske, men det tror jeg er noget jeg skal prøve.

Der er også et andet alternativ. En p-sprøjte. Det er præcist det
samme som hormonstaven, men er altså en indsprøjtning i ballen hver
tredje måned. Det koster det samme som pillerne, men man slipper for
at skulle huske dem. Den varer kun tre måneder, så man kan billigere
fortryde det igen.

Jeg vil foreslå dig at få en enkelt indsprøjtning, inden du evt. får
staven sat i. Bare for at se om der er bivirkninger hos dig. En af de
mest kendte bivirkninger er blødningsforstyrrelser, men jeg var nu
godt tilfreds. 3 år uden menstruation!

Den hedder i øvrigt Depo-Provera.
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/depoprovera.htm

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : tjuhej

Dato : 18-07-05 12:01

> [...]
> staven sat i. Bare for at se om der er bivirkninger hos dig. En af de
> mest kendte bivirkninger er blødningsforstyrrelser, men jeg var nu

Hejsa Trine

Og mange tak for dit forslag.

Jeg har med vilje ikke nævnt p-sprøjten, da jeg startede tråden, fordi jeg
egentligt ikke er sådan så interesseret i muligheden. Det skal ikke lyde
forkert, for jeg er sikker på det er en god løsning, men jeg har bare ikke
taget den med i mine overvejelse. Men det kan jo være jeg skal lave om på
det. En af årsagerne er nok det med at skulle til læge hver 3. måned, og
hvis ikke der bliver aftalt tid hos lægen i tide, er man lidt på den. Og det
er lige med at være i god tid når der skal bestilles tid hos lægen, for så
er der ferier, så er der eksamniner m.v. og jeg har tidligere gået til årlig
kontrol på sygehuset, og bare det at få de tider til at passe ind i mit
skema med uddannelse og arbejde så jeg går glip af mindst muligt, var lidt
af en opgave.
Jeg er ikke så bekymret for at få blødningsforstyrrelser, for det har jeg
allerede. Og det er uanset om jeg tager p-piller eller ej. Har også prøvet
forskelligt typer p-piller (forskellige sammensætninger af de virksomme
stoffer) men det har ingen effekt. Så jeg synes ikke jeg på den front har
det store at tabe
Desuden har jeg "indbygget alarm". Med det mener jeg at min krop meget
tydeligt giver udtryk for at det sker indenfor et par timer. Og det har
altid holdt stik. Så føler mig ret fortrolig med kroppens signaler, selvom
jeg absolut ikke har stabil menstruation
Derudover tager jeg også på af p-piller, så også den bivirkning ved staven
skræmmer mig ikke synderligt
Selvom alt da bliver taget i betragtning til sidst.

Hvis jeg må spørge så frækt, hvad fik dig så til at vælge staven?

Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-07-05 12:31

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> writes:

> Hvis jeg må spørge så frækt, hvad fik dig så til at vælge staven?

Det gjorde jeg heller ikke. Jeg begyndte at få humørsvingninger, så
jeg skiftede til et, på det tidspunkt, helt nyt mærke p-piller.

Mvh Trine

Fra : tjuhej

Dato : 18-07-05 13:17

> [...]
> Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
> Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Nårh.. okay. Så er jeg med

Trine

Fra : KG

Dato : 16-07-05 19:18

Hej Trine ....

Min X-kone brugte over flere perioder med stor held
spiral - hun havde problemer med humøret når den
stod på P-piller og derfor valget ....

I øvrigt med gode råd og vejledning fra vores Læge !

Vi fik vores to ønskebørn og efter igen nogle år med
spiral blev vi enige om at hun skulle steriliseres - vi skulle
ikke ha' flere børn ..

En beslutning vi aldrig fortrød .... - og slet ikke min
X-kone - det var helt 100% op til hende og hendes vilje
håber du er med ...

Vi var gift i godt 20 år - vores dejlige børn i dag over 26 og jeg
tror det var vores løsning ... !

Spis brød til - håber du har livet for dig .... og find en løsning
der er god for dig ... !

Med venlig hilsen
Keld

Fra : tjuhej

Dato : 17-07-05 20:18

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tror det var vores løsning ... !
>
> Spis brød til - håber du har livet for dig .... og find en løsning

Hejsa

Og rigtig mange tak for dit svar
Er skam helt med på hvad du mener, hvad angår beslutningen om sterilisation

Godt at høre der er nogen der har haft gode erfaringer med spiral for jeg
har så sandelig læst en del skidt også.

Jeg vil så helt sikkert følge din opfordring, så jeg/vi kan finde den
løsning der er rigtig for os.

Trine

Fra : Myggen

Dato : 08-08-05 15:08

Så er der en lille opdatering...

Jeg har siden jeg startede denne tråd, haft en snak med min læge, om de
forskellige præventions-muligheder der findes, og det førte til en
henvisning til en gynækolog, der efter en samtale ligenende den jeg havde
med min praktiserende læge, udskrev en recept og fandt en tid til mig, så
jeg kan få sat implanon (p-stav/hormonstav).

Så det sker imorgen formiddag

Igen, mange tak for de mange input. Det gav mig virkeligt noget at tænke
over, og hjalp mig til at træffe den - for mig - rigtige beslutning.

Trine