prutte: Det skulle være usundt ikke at lad~
Fra : Ejvind Toft

Dato : 12-07-05 12:51

jeg så i et afsnit af den engelske udgave af "du er hvad du spiser" at det
skulle være usundt ikke at lade luften? Er det rigtig og hvor skadeligt er
det? Jeg må da indrømme at jeg er noget overvægtig (180 cm og 150 kg) og jeg
lukker da sjældent luften ud. Jeg venter hellere til at jeg kommer på et
toilet engang af frygt for at der skulle være "mere" med hvis i ved hvad jeg
mener. Er det skadeligt at gøre det? har det konsekvenser?

/Ejvind

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-07-05 17:15

Ejvind Toft skrev den 12-07-2005 13:50:
> [...]
> skulle være usundt ikke at lade luften? Er det rigtig og hvor skadeligt er
> det? Jeg må da indrømme at jeg er noget overvægtig (180 cm og 150 kg)

Du er ikke /noget overvægtig/. Du er /meget overvægtig/. Ligesom jeg.

At forklejne din overvægt er en slags fornægtelse over tingenes tilstand.

> [...]
> toilet engang af frygt for at der skulle være "mere" med hvis i ved hvad jeg

Der er et eller andet galt med din kost (og her ser jeg bort fra din
overvægt), når du ikke kan mærke forskel på en prut og behovet for at
komme af med afføring.

> Er det skadeligt at gøre det? har det konsekvenser?

Det ved jeg ikke, men jeg holder prutter tilbage mest af sociale årsager
(og mest fordi der ingen grund til at genere andres lugtesans kan jeg røbe).
I samme øjeblik jeg er selv eller hjemme i privaten, så prutter jeg som
det passer mig.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ejvind Toft

Dato : 12-07-05 18:43

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Du er ikke /noget overvægtig/. Du er /meget overvægtig/. Ligesom jeg.
>
> At forklejne din overvægt er en slags fornægtelse over tingenes tilstand.

Når jeg skriver at jeg er noget overvægtig så mener jeg også at jeg har en
del overvægt. Jeg fornægter skam ingenting. Det er bare ordkløveri fra din
side af. Jeg er overhovedet ikke bange for at indrømme at jeg er meget
overvægtig eller hvordan du nu helst vil skrive det i din verden.

> Der er et eller andet galt med din kost (og her ser jeg bort fra din
> overvægt), når du ikke kan mærke forskel på en prut og behovet for at
> komme af med afføring.

Det kan vi godt blive enige om og min kost er nok ikke ligefrem varieret
nok. Det er ikke altid så meget tid igen når jeg er hjemme mellem turene
(kører taxi) og så bliver kosten lidt hurtig og ensformig mens jeg kører.
Har du nogen gode tips?

/Ejvind

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 12-07-05 19:20

On Tue, 12 Jul 2005 19:43:16 +0200, "Ejvind Toft"
<et@REMOVEetoft.dk> wrote:
klip
>Har du nogen gode tips?
>
>/Ejvind

Sæt den i første gear, og løb ved siden af 1/2 time hver dag,
eller noget i den retning.
mvh Ebbe
NB: det er godt ment

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-07-05 20:26

Ejvind Toft skrev den 12-07-2005 19:43:

> [...]
> side af. Jeg er overhovedet ikke bange for at indrømme at jeg er meget
> overvægtig eller hvordan du nu helst vil skrive det i din verden.

Ok, jeg undskylder for min "overanalyse"

> Det kan vi godt blive enige om og min kost er nok ikke ligefrem varieret
> nok.

Jeg tænker mere på fiber end på variation.

> Det er ikke altid så meget tid igen når jeg er hjemme mellem turene
> (kører taxi)

Kan det lade sig gøre, at du har agurke-/gulerodsstænger (kan varieres
med: peberfrugt; cocktailtomater, hvidkålsstrimler osv osv osv osv).
liggende i køleskabet i Tupperware-beholdere? Det kan jo godt være
dine snacks istedet for Haribo-Familieguf-mix.

> og så bliver kosten lidt hurtig og ensformig mens jeg kører.
> Har du nogen gode tips?

Ork ja.

Sker det, at du skal hjælpe kunder ind og ud af taxa'en? fx hægte cykler
på trailerknoppen?
Hvad med at gå den "forkerte" vej rundt om bilen? Alene det giver mere
motion end når man går den "rigtige" vej.

Eller hvad med at indlægge forskellige "kunstpauser" i din dagligdag.
Fx når du skal hente en gammel dame som bor på 3. sal, så gå op til hende.
Udover, at hun får en serviceoplevelse, så får du motion.
Eller hvis du er bange for, at det giver et underligt image for kunderne
(fx den gamle dame siger: jamen den sidste chauffør hentede mig,
hvorfor gjorde du ikke til en af dine kollegaer næste gang kunden
hentes), så bare en pause, hvor du går rundt om en boligblok på 4 minutter.

Hvor I landet kører du?
I København er der rigelig af grønthandlere på de forskellige store
gader, der har løsfrugt/grønsager til salg. Selv hvis du skulle parkere
lidt længere væk, så betragt gåturen som motion.
Det behøvedes jo ikke RestaurantFodkold hver gang?
Kunne det tænkes, at der også i din by er let adgang til
frugt/grønthandlere?

Hvad med drikkevarer? Hvordan slukker du din tørst i løbet af dagen?
CocaCola kan med fordel skiftes ud med CocaColaLight. efter en
tilvænningsperiode kan du ikke fordrage sukkersodavand pga. den
MatrixNeo-samklistretmund-fornemmelse du får af sukkersodavand.

Fortæl lidt om din dagligdag, så er er måske flere muligheder end dem du
tror der er.

Og undskyld, hvis jeg tog et andet perspektiv på din trådstart end den
du havde i tankerne.

--
mvh Carsten Riis, der selv er 130 kilo, som efter lang tids
psykisk nedtur endelig har fundet overskuddet igen. Jeg håber, at jeg

Fra : Ejvind Toft

Dato : 12-07-05 21:13

> [...]
> liggende i køleskabet i Tupperware-beholdere? Det kan jo godt være dine
> snacks istedet for Haribo-Familieguf-mix.

Tja jeg har tænkt over det. Jeg skal bare have mig taget sammen til at gøre
det.

> [...]
>
> Eller hvad med at indlægge forskellige "kunstpauser" i din dagligdag.
> Fx når du skal hente en gammel dame som bor på 3. sal, så gå op til hende.

Det prøver jeg så vidt muligt. Jeg går så vidt muligt ud af bilen når jeg
kan og når jeg henter kunder oppe ved lægen f.eks. så tager jeg trapperne
oppe til 2. sal og ikke elevatoren.

> [...]
> gjorde du ikke til en af dine kollegaer næste gang kunden hentes), så
> bare en pause, hvor du går rundt om en boligblok på 4 minutter.

Tja at forlade bilen er ikke så hensigtsmæssig da jeg skal holde øje med
evt. kunder og være der hurtig og jeg holder tit ene på banen da det er en
mindrer by. Det er desuden mig der passer telefonen og det skulle helst ikke
tage for lang tid at komme tilbage til bilen når den ringer. Men jeg skal
have taget mig sammen til noget ikke alt for besværlig motion før og evt.
efter arbejde (kører 15-23:30 ca og nogengange så også nattevagt hvor jeg
har bilen til 06:00).

> [...]
> Det behøvedes jo ikke RestaurantFodkold hver gang?
> Kunne det tænkes, at der også i din by er let adgang til

Jeg bor i Vejen (postnummer 6600) og vi har ikke nogen direkte grønthandlere
så vidt jeg ved (men vi har da en del supermarkeder efter vores størrelse).

> [...]
> tilvænningsperiode kan du ikke fordrage sukkersodavand pga. den
> MatrixNeo-samklistretmund-fornemmelse du får af sukkersodavand.

Tja det er jeg lige så langsomt begyndt på at vende mig om. I øjeblikket går
det kraftigt ud over Fun Light produkterne hvor jeg får købt en hel del saft
til at blande :P Jeg drikker ikke nær så meget cola som jeg har gjort.

> Fortæl lidt om din dagligdag, så er er måske flere muligheder end dem du
> tror der er.

Tja en af mine problemer er at hvis jeg spiser rugbrød så bliver min mave
totalt oppustet. jeg har prøvet at gøre alt muligt imod det incl. at spørge
lægen som absolut ikke var til nogen hjælp. Det er sket med meget groft
rugbrød og også rugbrød i den helt anden ende af skala'en. jeg har prøvet
med spelt brød og også alm rugbrød fra bageren som ingen konserveringsmidler
har. jeg føler jeg har prøvet alt for jeg elsker rugbrød men min mave er
ikke enig med mig :(

og nu må jeg lige læse resten senere da der er kommet en taxitur nede fra
Banen ;)

/Ejvind

Fra : Giraf

Dato : 12-07-05 21:41

> [...]
> til at blande :P Jeg drikker ikke nær så meget cola som jeg har gjort.

Prøv at droppe sukkeret _fuldstændigt_. Drik danskvand, koster mindre
end cola, og smager faktisk godt når man lige har vænnet sig til det. Må
indrømme at jeg synes postevand smager røv kedeligt, men sådan nogle 1
1/2 liter vand flasker fra aldi smager bedre, og det koster meget mindre
end cola.

Og lej filmen supersize me, den er skræmmende nok til at du får lyst til
at gøre forsøget ;)

Fra : Ejvind Toft

Dato : 12-07-05 23:24

"Giraf" <jss@iee.dk> wrote
> Prøv at droppe sukkeret _fuldstændigt_. Drik danskvand, koster mindre end
> cola, og smager faktisk godt når man lige har vænnet sig til det.

Tak for tippet, men Fun light er så light at det ikke burde være noget
problem, men jeg skal tænke over det.

> Og lej filmen supersize me, den er skræmmende nok til at du får lyst til
> at gøre forsøget ;)

Jeg har allerede set den flere gange ;) Du har ret den er lidt skræmmende,
men jeg spiser ikke særlig meget grilmad. Det er ikke i den retning jeg
spiser usundt ;) Jeg spiser bare for meget hvidt brød, for ens artet og på
de forkerte tidspunkter :)

/Ejvind

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 15-07-05 12:39

"Ejvind Toft" <et@REMOVEetoft.dk> skrev i en meddelelse
> jeg så i et afsnit af den engelske udgave af "du er hvad du spiser" at det
> skulle være usundt ikke at lade luften? Er det rigtig og hvor skadeligt er
> det?

Hvor skadeligt kan det være... Der kan være en hvis mængde luft i en ballon,
kommer der for meget, siger den bang. Det er selvfølgeligt udtalt lidt
ekstremt, og bang, bliver måske kun til en udposning, men så har du jo også
gang i sparebøssen. Men det vil ikke kræve mere tid, at skifte det hvide
brød ud, med godt gammeldags almindeligt mørkt rugbrød, altså den helt
almindelige, uden kerner eller noget som helst.
Det mætter bedre, og længere, og maven får lidt at arbejde med. Lidt motion
er absolut, det allerbedste du kan gøre for din mave, og sikrer, at der
kommer bevægelse, så luft og afføring, skal vi sige det sådan, bedre kan
separeres, og du kan undgå ubehagelige bremsestreger i underhylet. Men det
lyder godt nok til, at det er på høje tid, at du tænker lidt mere på dig
selv. Du færdes i trafikken, som er et farligt sted at opholde sig, og som
kirurgerne siger, hvis en overvægtig skal opereres..... Har du nogensinde
prøvet at sy, i et halvt pund blødt smør.

M.V.H.....Benny..

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-07-05 21:53

Benny Mortensen 9700 skrev den 15-07-2005 13:39:
> .... og som
> kirurgerne siger, hvis en overvægtig skal opereres..... Har du nogensinde
> prøvet at sy, i et halvt pund blødt smør.

Touché

Den tager jeg sgu til mig.

Selvom jeg allerhelst jo ikke har lyst til at være i en situation, hvor
jeg skal opereres (da det jo betyder, at jeg bliver syg eller kommet til
skade).

Det er et udemærket argument til DrPhil's 1. nøgle om hvad man vil opnå:

Hvis det bliver nødvendigt at blive operereret enten pga. sygdom eller
skade, så gør man kirurgen og sig selv en gave ved, at smide de
overflødige kilo.

Nice Eye Openener