andet end smertestillende mod smerter?
Fra : tjuhej

Dato : 11-07-05 12:01

Hejsa NG

Jeg ved ikke helt om dette er den rette gruppe, men da jeg løb
nyhedsgrupperne igennem var det denne jeg syntes var mest passende at stille
spørgsmålet i.

Det er vedrørende menstruationssmerter... (så er i alle advaret)

Hvad kan man gøre for at lindre smerterne, udover at tage smertestillende?
Panodil, og lignende håndkøbspræperater er ikke stærke nok, og lægen vil
ikke udskrive recept på stærkere.

Jeg har prøvet forskellige øvelser, men det hjælper ikke rigtigt. Til
gengæld mener jeg at have hørt noget om at masser af vand kan gøre noget men
hvorvidt det er rigtigt ved jeg ikke.

Så hvis der er nogen der ligger inde med selv de mest mærkværdige ideer og
forslag som det menes engang har virket er jeg åben for dem

Trine

Fra : KG

Dato : 11-07-05 12:21

Hvad med P-piller Trine ... ja blot et forslag ... !

Nogle ønsker dem jo af prinsip ikke ...

Venlig hilsen
K.G.

Fra : tjuhej

Dato : 11-07-05 14:00

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med P-piller Trine ... ja blot et forslag ... !
>
> Nogle ønsker dem jo af prinsip ikke ...
>
> Venlig hilsen
> K.G.

glemte at skrive at jeg tager p-piller det er en nødvendighed for at jeg
kan få menstruationen... så det er udelukket også

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 11-07-05 13:08

> Så hvis der er nogen der ligger inde med selv de mest mærkværdige ideer og
> forslag som det menes engang har virket er jeg åben for dem
>

> Trine
yoga og god motion er mit bedste naturlige bud.

Nina

Fra : Lisbeth

Dato : 11-07-05 13:15

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> yoga og god motion er mit bedste naturlige bud.

Motion er også mit bud.

Mvh. Lisbeth

Fra : tjuhej

Dato : 11-07-05 14:01

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> yoga og god motion er mit bedste naturlige bud.
>
> Nina

Hm.. motionere hver dag, men det kan være jeg bare er lidt pivet, siden jeg
synes det gør ondt

Fra : tina

Dato : 11-07-05 15:24

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> "Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

Når det gør allermest ondt hjælper det somregel at gå i bro og blive stående
et stykke tid, smerterne bliver til at holde ud så.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 15:44

> [...]
og
> forslag som det menes engang har virket er jeg åben for dem

Hej Trine

Jeg har erfaring med at varme kan lindre, fx, en varmepude på lænden eller
det nederste af maven. Evt begge steder, hvis man har to elller en der er
stor nok.

Det er det jeg bruger, hvis jeg synes det bliver for træls..

Louise

Fra : Dr. J

Dato : 11-07-05 16:18

> Hvad kan man gøre for at lindre smerterne, udover at tage smertestillende?
> Panodil, og lignende håndkøbspræperater er ikke stærke nok, og lægen vil
> ikke udskrive recept på stærkere.

Hvis du ikke har prøvet håndkøbs-smertestillende med Ibuprofen bør du prøve
det. Det er oftest bedre end Panodil/Pinex/Pamol mod menstruationssmerter.
Plejer at anbefale 400-600 mg x 3 dgl.
Evt. kan du prøve at skifte p-piller.
\Sune

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-05 16:19

tjuhej skrev den 11-07-2005 13:00:

> Hejsa NG
>
> Jeg ved ikke helt om dette er den rette gruppe, men da jeg løb
> nyhedsgrupperne igennem var det denne jeg syntes var mest passende at stille
> spørgsmålet i.

Ja.

> Det er vedrørende menstruationssmerter... (så er i alle advaret)

Tja, hvis man læser med herinde, så må man sgu da være foreberedt på, at
også menstruationsmerter bliver omtalt.
Hvis man er lidt sart på det område, så bør man ophøre abbonnementet på
denne gruppe IMO.

> Hvad kan man gøre for at lindre smerterne, udover at tage smertestillende?
> Panodil, og lignende håndkøbspræperater er ikke stærke nok, og lægen vil
> ikke udskrive recept på stærkere.

Hvorfor vil han dog ikke udskrive recept? Bruger du anden medicin?

> Jeg har prøvet forskellige øvelser, men det hjælper ikke rigtigt. Til
> gengæld mener jeg at have hørt noget om at masser af vand kan gøre noget men
> hvorvidt det er rigtigt ved jeg ikke.

For konen hjælper det, når jeg lægger min hånd på lænden.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-07-05 16:37

On Mon, 11 Jul 2005 13:00:46 +0200, "tjuhej"
<trine@pixiemachine.com> wrote:
klip
> [...]

>Så hvis der er nogen der ligger inde med selv de mest mærkværdige ideer og
>forslag som det menes engang har virket er jeg åben for dem

I sydamerika bruger de ofte varm rødvin, om aftenen når de lige
er gået i seng. Ned med det, og så sove
mvh Ebbe

Fra : Nielsen

Dato : 11-07-05 16:33

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> wrote in message

> [...]
>
> Så hvis der er nogen der ligger inde med selv de mest mærkværdige ideer og
> forslag som det menes engang har virket er jeg åben for dem

Har du prøver et gigtpræparat som f.eks. Ibumetin?
Ellers prøv at tage fiskeolie. Det hjælper ikke med det samme men
menstruationssmerter har (så vidt jeg er orienteret) noget med
prostaglandiner og balancen mellem forskellige fedtsyrer at gøre. Jeg har
haft en masse gode links ang. dette, med efter en (ufrivillig) formatering
af min harddisk er de forsvundet.

Prøv at søge på menstruationssmerter og prostagladiner på nettet.

vh
Nille

Fra : tjuhej

Dato : 11-07-05 17:27

Hej allesammen!

Mange tak for den positivt overraskende respons.

Jeg håber det går an jeg svarer Jer alle i dette ene indlæg..

Til Louise vil jeg sige at det var et virkeligt godt tip, det med varmen, og
det samme gælder Carsten Riis' tip med "håndspålæggelse" Det hjælper
rigtigt godt, og ret hurtigt, så det må være vejen frem for mig

Hvad smertestillende angår, har jeg været gennem hele spektret af
håndkøbsmedicin, og har sågar tidligere haft noget receptpligtigt
smertestillende (jeg kan dog ikke huske hvad det hedder), der dog virkede
tilstrækkeligt. Det var min tidligere læge gennem 21 år, der skrev den
tidligere recept, men efter et kommune-skifte (flytning) fik jeg en ny læge,
og han mener desværre ikke det kan passe jeg har brug for noget SÅ stærkt.
Men det må skyldes han "ikke kender hele historien" (altså min
journal/sygehistorie )

P-pillerne har været skiftet. Har været i lærer som farmakonom, og har
indgående studeret p-pillernes fantastiske verden så jeg efterhånden har
prøvet "sammensætningerne", og dem jeg får nu, giver mig slet ikke gener.

Men varme var tilsyneladende det der skulle til.. Jeg vil dog ikke udelukke
at jeg vil eksperimentere lidt med det glas varme rødvin der også blev
foreslået udover at jeg lige skal læse lidt op menstruationssmerter og
prostagladiner.

Så igen, rigtig mange tak for de mange gode råd, og fordi I tog jer tid til
at besvare - også mændene

Hilsen
Trine

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-05 17:34

tjuhej skrev den 11-07-2005 18:26:

> Hej allesammen!
>
> Mange tak for den positivt overraskende respons.
>
> Jeg håber det går an jeg svarer Jer alle i dette ene indlæg..

ork ja
Faktisk at foretrække, hvis du spørger mig.

> Til Louise vil jeg sige at det var et virkeligt godt tip, det med varmen, og
> det samme gælder Carsten Riis' tip med "håndspålæggelse" Det hjælper
> rigtigt godt, og ret hurtigt, så det må være vejen frem for mig

Tænk så lige over om det selve håndspålæggelsen eller omsorgen der gør det?

Bare en tanke.

> [...]
> og han mener desværre ikke det kan passe jeg har brug for noget SÅ stærkt.
> Men det må skyldes han "ikke kender hele historien" (altså min

Ta' et ring til din gamle læge og bed ham om at sende din journal til
din nye læge.

Eller også er det din nye læge som skal hente journalen, når du
forlanger det.

Fra : tjuhej

Dato : 11-07-05 20:15

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> [...]
> nye læge.
>

> Eller også er det din nye læge som skal hente journalen, når du forlanger

Min journal ligger elektronisk, så min nye læge har adgang til den, men da
den efterhånden er noget der svarer til 20-30 cm tyk i papirform - hvis ikke
mere - er det ikke liiiiige noget en praktiserende læge kan nå at overskue i
en konsultation og jeg tvivler på der er ret mange læger der læser
journaler i fritiden (selvom jeg nu har kendskab til en enkelt eller to
læger der har gjort det med min journal, og i den forbindelse givet udtryk
for den var "interessant" og "bemærkelsesværdig").
Men det var læger der rent personligt havde interesse i det...

Og det kan man vist ikke sige om min private læge...

Men opfordringen til min læge skal da gives, selvom jeg nu tvivler han lige
løber det igennem, når det "kun" er for at jeg kan få en recept på
smertestillende...

Derudover vil jeg lige tilføje at jeg et langt stykke hen ad vejen selv,
helst vil være fri for at tage piller, da jeg gennem flere år har taget
ufatteligt meget medicin af samme årsager som har øget tykkelsen på min
journal. Og nu da jeg endelig er fri for det er jeg ikke meget for det, hvis
der er andet der virker.

Men igen, rigtig mange tak til alle der har bidraget med tips og forslag.
Jeg har i hvert fald fundet noget der virker

Hilsen
Trine

Fra : JytteJ

Dato : 11-07-05 23:09

> [...]
> Faktisk at foretrække, hvis du spørger mig.

> Tænk så lige over om det selve håndspålæggelsen eller omsorgen der gør

Det er ligegyldigt, bare det hjælper.

Vh
JytteJ

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-05 09:01

> Hvad kan man gøre for at lindre smerterne, udover at tage smertestillende?

Sex, nærmere bestemt en god orgasme. Det er ret effektivt, sjovt og helt
uden bivirkninger.

Mvh Maria

Fra : tjuhej

Dato : 15-07-05 14:51

> Sex, nærmere bestemt en god orgasme. Det er ret effektivt, sjovt og helt
> uden bivirkninger.
>
> Mvh Maria

Den havde jeg kendskab til - det absolut foretrukne - men det kan man jo
altså ikke hele tiden.. hehe

Men tak for tippet :)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-07-05 09:55

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> skrev

> Den havde jeg kendskab til - det absolut foretrukne - men det kan man jo
> altså ikke hele tiden.. hehe

I det hele taget er det at være beskæftiget med noget interessant, er med
til at fjerne fokus fra smerter, problemet dukker så først op når man skal
sove, og her er det at "puttetricket" er genialt

--
Mvh. Uffe Ravn
Der mangler en til at hjælpe sig med sin nonmedicinske smertebehandling